2024, За всички градове
2024, За всички градове
Индексът на местните граждански организации за 2024 г. е със стойност 3,03 точки. Сравнителният анализ на данните от изследването през последните три години показва минимална положителна промяна – от 3,00 през 2022 г. до актуалната стойност от 3,03 т.
Най-високи оценки получават гражданските организации в София (3,87), Русе (3,65), Пловдив (3,53), Бургас (3,42) и Стара Загора (3,44 т.). Стойностите в индексите на организациите в тези градове са резултат от относително равномерно представяне на повечето граждански организации по показателите в трите оценявани измерения – капацитет, управление и роля в местните общности.
Анкетните проучвания, проведени с представители на неправителствения сектор в изследваните общини, показват, че организациите продължават да се придържат към стратегия за компенсиране на дефицита на финансови ресурси с успешна мобилизация на доброволци и на хора с авторитет и влияние в местните общности.
Важно е да се отбележи, че през 2024 г. се установява понижение на показатели, оценяващи финансовата подкрепа от общините – въпреки че финансовата криза, предизвикана от Ковид-19 отмина, не са много общините, които разпределят по достъпен и прозрачен начин финансови инструменти за подкрепа на граждански инициативи. Няма установена практика за програми, предоставящи финансова подкрепа за инициативи за добро управление и граждански контрол. Финансовите средства, отпускани по програми на общините са преди всичко за спорни и културни дейности и инициативи за социална и здравна подкрепа.
Анализът през 2024 г. все пак установява някои положителни примери: (1) Инициативи за граждански бюджети в общините София, Кюстендил и Хасково предоставят възможност на гражданите да участват пряко във вземането на решения на местно ниво, както и да участват със свои проекти за финансиране. Община Бургас също е създала подобен фонд, финансиращ проекти на граждански организации. Община Търговище е предвидила 20 000 лв. по “Фонд Местни Инициативи”, чиято цел е да се насърчи прякото участие на гражданите на общината. Проект “Малки Граждански Инициативи” на община Враца е на стойност 60 000 лв. и е насочен към активности на местната общност.
През последните години гражданските организации установиха трайно практика да търсят отчетност от институциите на местната власт. Примерите за това са базирани основно върху инструментариума на законодателството за достъп до обществена информация. Същевременно се установява ниска степен на готовност и/или малък брой на гражданските организации, които прилагат по-широка палитра от инструменти за граждански контрол – мониторинг на дейността на институциите, антикорупционни инициативи, разкриване на случаи на злоупотреби. Положителен пример има в Добрич, където са създадени граждански застъпнически съвети на територията на област Добрич.
Придържането на гражданските организации към принципите за прозрачност и отчетност на тяхното управление е показател, който се оценява високо и в тазгодишното изследване. Този резултат е свързан с присъщия за тях подход на споделяне на информация относно осъществяваните инициативи, постигнатите резултати по проекти и приноса на хората, които участват в тях.
Местните граждански организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности 3.35
Съществува практика за предоставяне на дарения за гражданските организации от страна на местния бизнес 2.86
Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи 3.93
Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепа от страна на местните медии 3.72
За последната година няма медийни публикации за оказван натиск върху неправителствени организации 3.87
За последната година няма медийни публикации относно създадена зависимост между граждански организации и а) местни власти, б) партии и в) бизнес 3.65
Установена е практика гражданските организации да изискват информация от местните органи на самоуправление 2.74
През последната година граждански организации са разкрили случаи на злоупотреби и нередности 1.75
Граждански организации са инициатори или участници във форуми, обединяващи действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията 2.27
Гражданските организации инициират или участват в разработването на антикорупционни стратегии и предложения на местно ниво 2.41
Гражданските организации се включват в инициативи на местните власти за добро управление и предоставят експертиза (становища, опит, добри практики)
Сайтовете на гражданските организации предоставят информация относно състава на техните управителни съвети 3.48
Гражданските организации предоставят информация относно осъществени проекти и инициативи включва осъществени дейности, постигнати резултати, получени и изразходвани средства
Сайтовете на гражданските организации предоставят информация с отчетите за тяхната дейност 3.43
Гражданските организации имат практика да организират пресконференции, да публикуват информационни материали и да дават интервюта, за да отчитат резултатите от своята дейност
Местните граждански организации са изработили в своята практика етични кодекси, правила и стандарти за поведение 2.74
Местните организации извършват наблюдение и оценка относно изпълнението на създадени етични правила 2.93
Местните организации са част от мрежи, които създават и поддържат етични правила в работата на гражданския сектор 4.11
Няма медийни публикации за неетично/непрофесионално поведение на представители на неправителствени организации и за обвързаности с местни бизнес интереси, политически парии и местна власт
2024 - За страната, стойности на индекса по стълбове