Индекс 2024
Медии
2024, За всички градове
2.99
1 2 3 4 5 София Пловдив Стара Загора Смолян Русе Видин Бургас Разград Благоевград Пазарджик Хасково Габрово Търговище Монтана Велико Търново Добрич Сливен Ловеч Ямбол Кюстендил Перник Шумен Варна Враца Плевен Силистра Кърджали

Индексът на медиите е с обща стойност от 2,99 точки, като отбелязва минимален ръст в сравнение с предходната година, когато стойността му е 2,98.

Медиите имат ключова роля в системата за почтеност на местно ниво. Те са основен канал на връзка и комуникация между институциите на местната власт и гражданското общество. Същевременно те изпълняват и ролята на „куче пазач“ на интересите на местната общественост – тяхна задача е не просто да уведомяват обществеността за политическите решения, но и да осигуряват плурализъм на гледните точки и критичен анализ на процесите в местната общност. В една стабилна местна система на почтеност медиите, заедно с останалите структури на гражданското общество, не само информират, но и съдействат за разследването и изобличаването на случаи на корупция.

Изследването през 2024 г. обаче показва, че местните медии все по-рядко успяват да предложат на своята аудитория задълбочени разследвания, като това се дължи най-често на липса на човешки, финансов ресурс и време. Установени са примери за разследвания на местни медии на територията на Стара Загора, Шумен, Смолян, Силистра.

За да бъдат гарант срещу злоупотреби и нередности в управлението на местно ниво, медиите също следва да се придържат към най-високи стандарти на прозрачно и отчетно управление – ясна собственост, спазване на етични стандарти, отчетност пред аудиторията, проверка на информацията от различни източници. Спазването на подобен набор от практики става все по-трудно на фона на скоростта на информационния поток, който често поставя журналистите пред дилемата дали да публикуват своевременно информация, без тя да е проверена от повече от един източник или да направят необходимата проверка, но аудиторията вече да е научила съответната новина от друга медия.

Мнозинството от местните медии продължават да изпитват финансови затруднения, което според журналистите води до необходимостта медиите да функционират с ограничен брой журналисти и до компромиси с високите професионални стандарти за качество и обективност поради невъзможност за покриване на разходи за техника, пътуване и др.

Наред със София (3,66), Пловдив (3,60) и някои по-големи градове, като Русе, Бургас и Стара Загора, изследването  отчита едно трайно добро представяне в сектор медии и на Благоевград, Смолян и Разград. Като добра практика могат да се приведат етичните стандарти, изрично разписани на сайта на https://www.dobrichonline.com/.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Медии
Капацитет 3.48
Капацитет на местните медии 3.10

На местно ниво е налице разнообразие от медии 3.39

Финансова обезпеченост на медиите, позволяваща им да изпълняват ефективно своите функции на източници на информация 2.81

Независимост 3.85

През последната една година има случаи на сплашване и тормоз над журналисти във връзка с тяхната работа 4.44

През последната година има случаи на уволнени журналисти поради противоречия  със собственика/редактора на медията 4.20

Местните власти правят опити да оказват контрол върху местни медии посредством разпределение на рекламни бюджети и бюджети за информационни дейности 3.24

Степен, до която местните медии определят своите приоритети според управлението на една или друга партия 3.52

Контролиране на достъпа до официални и неофициални медийни източници 3.85

Роля 2.25
Разследване и изобличаване на случаи на корупция 2.01

Разследвания и разкрити от местните медиите значими случаи на корупция, злоупотреби и нередности 1.91

В местните медии има създадени рубрики, в които се публикува информация относно разследвания; предоставя се възможност за сигнали от страна на граждани 2.11

Информиране на местната общественост относно корупцията. Осигуряване плурализъм на гледните точки 2.48

Налице са специализирани медийни програми, кампании, насочени към запознаване на широката публика с начините за противодействие на корупцията и с принципите за добро управление 1.24

Местните медии осигуряват политически плурализъм и не са инструмент за дискредитиране на политически противници 3.72

Управление 3.26
Принос за прозрачни и почтени избори – отразяване на предизборните кампании 3.71

Местните медии осигуряват публичност на договорите относно отразяване на предизборните кампании 3.13

Медиите не осъществяват системни негативни кампании срещу регистрирани участници в изборите 4.30

Прозрачност на местните медии 3.11

Местните печатни и електронни медии публикуват на сайтовете си/печатните издания информация за собствеността си 3.00

Печатните медии и електронните сайтове спазват практика да посочват автора на публикуваните информационни материали, коментари и анализи 3.22

Отчетност на медиите на местно ниво 3.64

Местните медии редовно предоставят право на отговор и поддържат форуми за обратна връзка 3.96

Местните медии публикуват тарифи и договори с политически партии и коалиции във връзка с предизборни кампании 3.31

Почтеност на медиите на местно ниво 2.59

Медиите са се aнгажирали да спазват етичен кодекс, установен от съответната медия или от професионално сдружение 2.31

Етичните разпоредби се прилагат ефективно, действат реални санкции, провеждат се обучения за журналисти по въпросите на етиката 2.07

Спазва се основното правило за проверка на информацията от различни информационни източници 3.39

Получавана защита от професионална журналистическа асоциация 2.57