Индекс 2024
Бизнес
2024, За всички градове
2.78
1 2 3 4 5 Русе София Бургас Пловдив Стара Загора Монтана Ямбол Разград Враца Кюстендил Перник Сливен Благоевград Търговище Шумен Видин Велико Търново Габрово Добрич Хасково Плевен Варна Ловеч Силистра Пазарджик Смолян Кърджали

Индексът на бизнеса за 2024 г.е с обща стойност от 2,78 точки. Начело на класацията са структурите в градове, в които се развива икономическия потенциал, местните власти полагат усилия за привличане на инвестиции и в които функционират активни бизнес асоциации. Водещи позиции заемат София (3,51), Бургас (3,50) и Русе (3,49), следвани от Пловдив (3,29) и Стара Загора (3,28). На последните места в класацията на сектора са Кърджали (1,43), Смолян (1,93), Пазарджик (2,03) и Силистра (2,35).
Сравнителният анализ на резултатите от последните три години показва неустойчива линия на развитие – стойността на индекса през 2022 г. е 2,76, през 2023 г. е 2,67 и през 2024 г. е 2,78. След възстановяването от пандемията, значителна част от фирмите бяха изложени на други неблагоприятни външни фактори, като нестабилна политическа среда, флуктуации в цените на енергоносителите и на редица суровини. Както се вижда от резултатите от изследването, бизнесът продължава да работи и да се справя с предизвикателствата независимо от политическата криза, като наред с това е предпазлив при взаимодействието си с институциите, в това число и с местните власти. Фирмите и бизнес организациите продължават да имат критична позиция към темата за корупцията, но същевременно демонстрират пасивен или индиферентен подход към антикорупционната проблематика.
В тази връзка следва да се отбележи, че подкрепата на бизнеса за инициативи на гражданското общество е насочена преди всичко към благотворителност, спорт и младежки дейности, докато граждански инициативи за добро управление и превенция и противодействие на корупцията остават без подкрепа. Добър пример в тази посока е инициативата “Ти и Lidl”, която предвижда финансиране за широк спектър от граждански инициативи, включително насърчаващи доброто управление и прозрачността. Друга положителна практика идва от община Монтана, където е предвиден фонд за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за младежи до 35 години за започване на собствен бизнес на територията на общината.
Изследването през 2024 г. установява, че част от общините започват да полагат все по-систематизирани и целенасочени мерки за създаването на благоприятни условия за икономическа дейност – приемането на местни наредби, насърчаващи инвестициите, е съпроводено с мерки за комплексно административно обслужване и преференциално третиране на потенциални инвеститори, създаване на индустриални паркове и логистични зони, осигуряването на публичност на условията за инвестиции. Адекватни мерки в тази насока демонстрират както общини с голям икономически потенциал и благоприятно географско разположение, като София, Пловдив, Бургас, Русе, така и други общини, като Перник, Разград, Благоевград, Сливен, Ямбол.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Бизнес
Капацитет 3.19
Независимост на местния бизнес 2.96

Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.11

Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 3.46

Местният бизнес участва в изработването и отстояването на позиции относно регулации, засягащи неговата дейност 2.17

Местният бизнес използва активно възможностите за съдебна защита и контрол 3.09

Благоприятни условия за осъществяване на икономическа дейност 3.42

Благоприятни условия за осъществяване на икономическа дейност 3.37

Създадени условия за привличане на инвестиции 3.47

Роля 2.35
Участие и подкрепа за местните антикорупционни политики 2.14

Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.19

Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.09

Подкрепа на местното гражданско общество 2.56

Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за добро управление и за превенция на корупцията 2.56

Управление 2.79
Прозрачност на местния бизнес 3.28

Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.15

Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 3.41

Отчетност на местния бизнес 2.76

Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 2.80

Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 2.72

Почтеност на местния бизнес 2.33

Бизнес организациите и местните фирми имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 2.71

Местните фирми и бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.44

Механизми за разглеждане на сигнали за нередности от страна на граждани 2.17

Механизми за разглеждане на сигнали за нередности от страна на служители 2.00