2024, За всички градове
2024, За всички градове
Общата стойност на Индекса на общинската администрация през 2024 година е 3,89 точки. Това представлява най-високата оценка сред всички разгледани сектори и е доказателство за стабилността и основополагащата роля на администрацията в управлението на местно ниво, дори при смяна на ръководството. В сравнение с 2023 г. се наблюдава незначително повишение на индекса от 3,80 т. през 2023 г. до 3,89 т. през 2024 г.
На първо място в класацията се нарежда общинската администрация на Бургас (4,40), следвана от Русе (4,39), Монтана (4,32) и Търговище (4,30). Най-ниска оценка получава администрацията в Кърджали (2,90).
Капацитетът на местната администрация се оценява по показатели, които анализират наличието на достатъчни ресурси за ефективно предоставяне на административни услуги и гарантираната независимост на работата й, включително съществуващата нормативна база. През 2024 г. продължава тенденцията, наблюдавана и през 2023 г., за разширяване на спектъра от административни услуги, предоставяни по електронен път – от 4,53 т. през 2023 г. до 4,67 т. през 2024 г. Отново се наблюдава активно участие на общини в проекти за свързаност със системи за обмен на информация, като например в случая с Велико Търново, което е интегрирано в Средата за електронен обмен на съобщения и свързано със Системата за сигурно е-връчване.
Въпреки този напредък, картината относно гарантиране на независимостта на администрацията остава сравнително стабилна. Въведени са формални правила и процедури, които са в процес на развитие, но все още няма значителни примери за ефективни инициативи и предложения от страна на служителите в администрацията, които да водят до реални подобрения в работата й.
По отношение на принципите на управление, включващи прозрачност, отчетност и етика, през 2024 г. редица общини обновиха или надградиха своите уебсайтове, като например Благоевград, Велико Търново, Силистра и Хасково. Тези практики се разширяват с нови стратегии за оценка и самооценка на администрацията, както и изготвяне на мерки за подобряване на дейността. Придържането към етични стандарти, въпреки че има напредък, все още се характеризира с по-скоро формален подход. Например, 10 от изследваните 27 администрации заявяват, че прилагат стандартния етичен кодекс, без да разглеждат необходимостта от разработване на собствен етичен кодекс.
Показателят за публичност и отчетност относно управлението на общинските предприятия също показва подобрение, като стойността му нараства от 3,07 т. през 2023 г. до 3,24 т. през 2024 г. Това е резултат от усилията на Асоциация „Прозрачност без граници“, която е насърчила администрациите да осигурят публичност на отчетите на общинските предприятия. Примери за добри практики в това отношение предоставят Благоевград, Бургас, Варна и Русе.
По отношение на отчетността на самите общински администрации, се установява разнообразие в практиките. Общинската администрация в Монтана е добър пример за съдържателно изпълнение на отчетност, като публикува подробни отчети за работата на всички свои дирекции. Администрациите в Русе и София също предоставят редовни отчети чрез социални медии или новинарски секции на своите сайтове.
В контекста на прозрачността в процеса на вземане на решения, свързани с важни проекти и нормативни документи, няколко общини осигуряват достъп до необходимата информация, включително становища и предложения от гражданското общество. Примерите включват Бургас, София, Добрич, Търговище и Смолян.
Наблюдава се и напредък в създаването на благоприятни условия за инвестиции. През 2024 г. много общини, като Перник, Благоевград и Пловдив, активизираха усилията си за развитие на индустриални и логистични зони, а специализирани сайтове за инвестиционния климат бяха създадени и в Благоевград, Велико Търново и Перник.
Въпреки тези положителни резултати, съществуват дефицити, особено в осигуряването на публичност относно процеса на възлагане на обществени поръчки и отчетността на проектите. Добри примери в тази област дават Разград, Смолян, София и Търговище, но в други общини отчетността остава минимална.
Изградена система за предоставяне на качествени и в срок административни услуги 4.44
Общината използва система за електронно предоставяне на услуги 4.67
Въведени правила и практики, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса 4.82
Определен е ред за подаване на сигнали за нередности във функционирането на администрацията от страна на гражданите 4.72
Сигналите и предложенията от служителите водят до подобряване работата на администрацията 2.26
Общината поддържа обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги 3.62
При планирането на общинските политики е осигурена възможност за гражданско участие 3.04
При планирането на общинските политики е осигурена възможност за легитимно участие на местния бизнес 2.86
Информацията относно плащането на данъците е публикувана на достъпно място в офисите/интернет сайта на общината 4.96
Осигурена и възможност за плащане на данъци и такси чрез сайта на общината 4.89
На сайта на общината се публикува редовно информация относно постъпилите приходи от данъци и такси 3.63
Съществува списък (регистър) на недвижимата общинска собственост (сгради, земи и т.н.) с възможност за справки от гражданите 4.13
Корупционни скандали по разпореждане с общинска собственост 3.87
Създадена структура със специализирани функции за насърчаване на инвестициите и взаимодействие с бизнеса 3.42
Създадена специализирана секция в сайта на общината с информация относно условията за осъществяване на бизнес, включително и за привличане на инвестиции 3.51
Администрацията публикува на сайта на общината за обществено обсъждане проектите на стратегически документи и нормативни актове 3.87
Администрацията поддържа на сайта на общината регистър на разрешителните за строеж и общ устройствен план 4.35
Администрацията поддържа списък (регистър) на предприятията, които са общинска собственост, и публикува отчети за тяхната дейност 3.78
Администрацията публикува годишни отчети за своята дейност 2.48
Резултатите от проверките се докладват на ръководството, като се вземат решения за отстраняване на пропуски и за налагане на санкции 3.24
Съществуватясно разписани етични правила на общинския служител 4.19
Съществува механизъм за контрол по изпълнението на Етичен кодекс/етични правила 4.02
Деклариране на несъвместимост и конфликт на интереси 4.35
2024 - За страната, стойности на индекса по стълбове