Индекс 2024
Общинска администрация
2024, За всички градове
3.89
1 2 3 4 5 Бургас Русе Монтана Търговище Добрич София Ловеч Разград Благоевград Хасково Сливен Стара Загора Велико Търново Пловдив Кюстендил Плевен Габрово Видин Ямбол Враца Пазарджик Перник Смолян Варна Шумен Силистра Кърджали

Общата стойност на Индекса на общинската администрация през 2024 година е 3,89 точки. Това представлява най-високата оценка сред всички разгледани сектори и е доказателство за стабилността и основополагащата роля на администрацията в управлението на местно ниво, дори при смяна на ръководството. В сравнение с 2023 г. се наблюдава незначително повишение на индекса от 3,80 т. през 2023 г. до 3,89 т. през 2024 г.

На първо място в класацията се нарежда общинската администрация на Бургас (4,40), следвана от Русе (4,39), Монтана (4,32) и Търговище (4,30). Най-ниска оценка получава администрацията в Кърджали (2,90).

Капацитетът на местната администрация се оценява по показатели, които анализират наличието на достатъчни ресурси за ефективно предоставяне на административни услуги и гарантираната независимост на работата й, включително съществуващата нормативна база. През 2024 г. продължава тенденцията, наблюдавана и през 2023 г., за разширяване на спектъра от административни услуги, предоставяни по електронен път – от 4,53 т. през 2023 г. до 4,67 т. през 2024 г. Отново се наблюдава активно участие на общини в проекти за свързаност със системи за обмен на информация, като например в случая с Велико Търново, което е интегрирано в Средата за електронен обмен на съобщения и свързано със Системата за сигурно е-връчване.

Въпреки този напредък, картината относно гарантиране на независимостта на администрацията остава сравнително стабилна. Въведени са формални правила и процедури, които са в процес на развитие, но все още няма значителни примери за ефективни инициативи и предложения от страна на служителите в администрацията, които да водят до реални подобрения в работата й.

По отношение на принципите на управление, включващи прозрачност, отчетност и етика, през 2024 г. редица общини обновиха или надградиха своите уебсайтове, като например Благоевград, Велико Търново, Силистра и Хасково. Тези практики се разширяват с нови стратегии за оценка и самооценка на администрацията, както и изготвяне на мерки за подобряване на дейността. Придържането към етични стандарти, въпреки че има напредък, все още се характеризира с по-скоро формален подход. Например, 10 от изследваните 27 администрации заявяват, че прилагат стандартния етичен кодекс, без да разглеждат необходимостта от разработване на собствен етичен кодекс.

Показателят за публичност и отчетност относно управлението на общинските предприятия също показва подобрение, като стойността му нараства от 3,07 т. през 2023 г. до 3,24 т. през 2024 г. Това е резултат от усилията на Асоциация „Прозрачност без граници“, която е насърчила администрациите да осигурят публичност на отчетите на общинските предприятия. Примери за добри практики в това отношение предоставят Благоевград, Бургас, Варна и Русе.

По отношение на отчетността на самите общински администрации, се установява разнообразие в практиките. Общинската администрация в Монтана е добър пример за съдържателно изпълнение на отчетност, като публикува подробни отчети за работата на всички свои дирекции. Администрациите в Русе и София също предоставят редовни отчети чрез социални медии или новинарски секции на своите сайтове.

В контекста на прозрачността в процеса на вземане на решения, свързани с важни проекти и нормативни документи, няколко общини осигуряват достъп до необходимата информация, включително становища и предложения от гражданското общество. Примерите включват Бургас, София, Добрич, Търговище и Смолян.

Наблюдава се и напредък в създаването на благоприятни условия за инвестиции. През 2024 г. много общини, като Перник, Благоевград и Пловдив, активизираха усилията си за развитие на индустриални и логистични зони, а специализирани сайтове за инвестиционния климат бяха създадени и в Благоевград, Велико Търново и Перник.

Въпреки тези положителни резултати, съществуват дефицити, особено в осигуряването на публичност относно процеса на възлагане на обществени поръчки и отчетността на проектите. Добри примери в тази област дават Разград, Смолян, София и Търговище, но в други общини отчетността остава минимална.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Общинска администрация
Капацитет 4.24
Адекватни ресурси 4.55

Изградена система за предоставяне на качествени и в срок административни услуги 4.44

Общината използва система за електронно предоставяне на услуги 4.67

Независимост 3.94

Въведени правила и практики, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса 4.82

Определен е ред за подаване на сигнали за нередности във функционирането на администрацията от страна на гражданите 4.72

Сигналите и предложенията от служителите водят до подобряване работата на администрацията 2.26

Роля 3.78
Насърчаване на отчетност и участие 3.17

Общината поддържа обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги 3.62

При планирането на общинските политики е осигурена възможност за гражданско участие 3.04

При планирането на общинските политики е осигурена възможност за легитимно участие на местния бизнес 2.86

Местни данъци и такси 4.49

Информацията относно плащането на данъците е публикувана на достъпно място в офисите/интернет сайта на общината 4.96

Осигурена и възможност за плащане на данъци и такси чрез сайта на общината 4.89

На сайта на общината се публикува редовно информация относно постъпилите приходи от данъци и такси 3.63

Управление на собствеността 4.00

Съществува списък (регистър) на недвижимата общинска собственост (сгради, земи и т.н.) с възможност за справки от гражданите 4.13

Корупционни скандали по разпореждане с общинска собственост 3.87

Обслужване, благоприятстващо инвестициите 3.46

Създадена структура със специализирани функции за насърчаване на инвестициите и взаимодействие с бизнеса 3.42

Създадена специализирана секция в сайта на общината с информация относно условията за осъществяване на бизнес, включително и за привличане на инвестиции 3.51

Управление 3.66
Прозрачност 4.00

Администрацията публикува на сайта на общината за обществено обсъждане проектите на стратегически документи и нормативни актове 3.87

Администрацията поддържа на сайта на общината регистър на разрешителните за строеж и общ устройствен план 4.35

Администрацията поддържа списък (регистър) на предприятията, които са общинска собственост, и публикува отчети за тяхната дейност 3.78

Отчетност на служителите в общинската администрация 2.86

Администрацията публикува годишни отчети за своята дейност 2.48

Резултатите от проверките се докладват на ръководството, като се вземат решения за отстраняване на пропуски и за налагане на санкции 3.24

Почтеност на служителите в местната администрация 4.11

Съществуватясно разписани етични правила на общинския служител 4.19

Съществува механизъм за контрол по изпълнението на Етичен кодекс/етични правила 4.02

Деклариране на несъвместимост и конфликт на интереси 4.35