Индекс 2024
Кмет
2024, За всички градове
3.82
1 2 3 4 5 Търговище Русе София Добрич Бургас Монтана Ловеч Перник Благоевград Велико Търново Кюстендил Разград Сливен Видин Стара Загора Пловдив Хасково Плевен Враца Габрово Варна Шумен Пазарджик Ямбол Смолян Кърджали Силистра

През 2024 година Индексът на институцията на Кмета регистрира стойност от 3,82 т., което е повишение в сравнение с предходната година (3,69 т.). Водещи позиции в класацията заемат кметовете на Търговище (4,37 т.), Русе (4,36 т.), София (4,33 т.), Добрич (4,32 т.) и Бургас (4,17 т.), като те са доказали висок капацитет в управлението на местните общности. Подобрения спрямо 2023 година се наблюдават в индексите на общини като Благоевград, Велико Търново, Кюстендил, Хасково, Враца, Пазарджик и Смолян. Най-ниски стойности в класацията са регистрирани за Силистра (2,89 т.) и Кърджали (3,11 т.).

Напредък в управленската визия и отчетността

През 2024 година наблюдаваме значителен напредък в разбирането на кметовете за необходимостта от ясна управленска програма, като индексът за този показател се повишава от 3,73 т. през 2023 г. на 3,99 т. Програмите за управление стават все по-подробни, а отчетността им е изцяло интегрирана чрез различни платформи, включително социални медии. Въпреки това, все още малка част от тези програми съдържат ясно формулирани мерки за превенция на корупцията и добро управление. Пример за успешни управленски програми дават кметовете в Монтана, Варна, Перник, Разград, Шумен, Благоевград, Ловеч, Сливен и София.

Изследванeто за 2024 г. показва напредък в създаването на прозрачна и отчетна местна система за управление. Показателят за осигуряване на публичност относно работата на кметовете и техните екипи отчита продължаваща позитивна тенденция, благодарение на добрите практики, популяризирани от Асоциация „Прозрачност без граници“, както и напредъка в информационните технологии. Прозрачността се подобрява в общини като Велико Търново, Видин, Благоевград, Габрово, Перник, Русе, Смолян и Хасково.

Няма обаче съществени промени в политиките за управление на общинските служители. При възлагането на обществени поръчки продължава да се използва стандартният подход за публикуване на информация в централизираната система на Агенцията за обществени поръчки. Това обаче трябва да бъде допълнено с по-достъпна информация чрез сайтовете на общините относно срокове, правила за оценка на офертите и резултати от конкурси.

Контрол и превенция на корупцията

През 2024 година се наблюдава повишаване на контрола върху доставчиците на публични услуги и изпълнителите на обществени поръчки, като индексът за този показател се увеличава от 3,01 т. през 2023 г. на 3,15 т. Също така, контролът върху спазването на местните икономически правила от бизнеса бележи значителен напредък, с нарастване на индекса от 3,04 т. на 3,88 т. през 2024 г.

Инвестиции и бизнес среда

Кметовете продължават да работят активно за привличане на инвестиции и създаване на условия за нови бизнес инициативи. Това се дължи както на осъзнаването на местните власти за ключовата роля на тези политики в икономическото развитие на общините, така и на препоръките на Асоциация „Прозрачност без граници“. През 2024 г. добри примери в тази насока са София, Бургас, Пловдив, Стара Загора, Русе и Перник, докато напредъкът в Благоевград и Велико Търново остава ограничен.

Прозрачност при бюджетите и антикорупционни мерки

През 2024 година се наблюдава малък спад в показателя за прозрачността на изпълнението на общинските бюджети, с намаление от 4,70 на 4,57 т. Основната причина за това е неравномерната практика на публикуване на отчети. Въпреки че антикорупционната реторика е често използвана, все още има малко примери за конкретни антикорупционни инициативи на кметовете и техните екипи. Въпреки това, някои местни власти, като тези в Русе и Кюстендил, са направили стъпки в създаването на обществени съвети, в които участват местният бизнес и граждански организации.

През 2024 година се наблюдава стабилен напредък в управленската ефективност на кметовете в изследваните общини, особено в областта на прозрачността, отчетността и контрола върху обществени поръчки и доставчици на услуги. Все пак, има още много възможности за усъвършенстване, особено що се отнася до антикорупционните мерки и създаването на условия за по-добро взаимодействие с местния бизнес и гражданските организации.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Кмет
Капацитет 3.84
ЯСНА ВИЗИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕТО 4.05

Кметът е предложил визия за развитието на общината, включваща мерки за добро управление и превенция на корупцията 3.99

Отчети за изпълнение на управленска програма 3.74

Други стратегии, програми и планове за развитие на общината 4.41

Предвидими ресурси 3.63

Приета е годишна програма за инвестиционни/капиталови разходи, отчитаща нуждите на жителите на общината 3.63

Привлечени са външни ресурси по договори и проекти, допълнителни към бюджета на общината 4.04

Публично се отчита информация за текущи и приключени проекти на общината 3.23

Роля 3.71
Управление на местната администрация 4.05

Назначенията в общинската администрация се извършват въз основа на конкурси и критерии за доказани професионални качества 4.19

Служителите в администрацията са включени в курсове за повишаване на професионалната квалификация 3.91

Контрол върху доставчици на публични услуги 3.26

Прозрачност на процедурите за избор на външни изпълнители 3.37

Контрол върху доставчици на публични услуги/изпълнители на договори по проекти на общината, включително и изпълнители на обществени поръчки 3.15

Взаимодействие с местния бизнес 3.83

Участие на местния бизнес в процеса на вземане на решения на местно ниво 3.06

Правилата за регулиране дейността на местния бизнес са публично достъпни на сайта на общината 4.56

Контролните звена на общината извършват проверки спрямо местния бизнес въз основа на предварително разработен план и ясни критерии 3.88

Управление 3.91
Прозрачност в работата на кметския екип 4.36

Прозрачност при формиране на годишния бюджет на общината 4.34

Прозрачност на изпълнението на бюджета 4.57

Прозрачност на кметския екип 4.17

Отчетност на кмета 3.82

Кметът и членовете на неговия екип използват различни механизми за връзка с гражданите 3.41

Кметът и членовете на неговия екип използват различни механизми за отчетност 4.11

Информацията относно изпълнението на важни управленски решения се публикува на сайта на общината 3.94

Почтеност на кметския екип 3.56

Съществува етичен кодекс/правила за поведение на членовете на управляващия екип на общината 3.26

Кметът и членовете на неговият екип спазват изискванията за деклариране на конфликт на интереси и липсват случаи на неетично поведение, конфликт на интереси или корупционно поведение 4.12

Кметът и кметският екип разработват собствени антикорупционни инициативи или участват в такива 3.30