Индекс 2024
Общински съвет
2024, За всички градове
3.25
1 2 3 4 5 Бургас Русе Монтана Благоевград Ловеч Добрич Перник Кюстендил Сливен Стара Загора Враца Габрово Разград Кърджали Плевен Търговище Пловдив София Велико Търново Видин Шумен Пазарджик Варна Смолян Хасково Ямбол Силистра

Общата стойност на Индекса на Общинския съвет за 2024 г. е 3,25 точки, отбелязвайки съществен ръст в сравнение с миналогодишния индекс от 3,00 точки. Този напредък може да се обясни с две ключови причини:

Законодателни промени: В отговор на препоръките на Асоциация „Прозрачност без граници“ бяха приети изменения в Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), които увеличиха прозрачността и отчетността на общинските съвети и подобриха контрола върху местната изпълнителна власт.

Нова енергия след изборите: След местните избори някои от новоизбраните общински съвети започнаха мандата си с активен диалог с местните общности и ангажираност към подобряване на управлението.

На първо място в класацията остава Общинският съвет в Бургас с индекс от 4,32 точки. С високата си прозрачност, отчетност и активен диалог с бизнеса и гражданския сектор, той задава стандарт за останалите съвети. Следват го Русе (3,91), Монтана (3,87) и Благоевград (3,76).

Повишаването на индексите в общини като Кюстендил, Враца и Пловдив се дължи на мерки за по-добра публичност, установяване на редовни срещи между съветници и граждани, както и активно участие на съветниците в процеса на изготвяне на общинския бюджет.

Пример за добри практики

Общинските съвети в Русе, Кюстендил и Бургас демонстрират добри практики, като създаване и функциониране на обществени консултативни съвети. Те предлагат ефективни механизми за участие на граждански организации и бизнеса в процеса на вземане на решения.

Области на напредък

Работа на постоянните комисии: Стойността на показателя за публичност и отчетност на постоянните комисии нараства от 2,76 (2023 г.) на 3,73 точки през 2024 г. Много общински съвети започнаха да публикуват материалите за заседанията, протоколите от тях и да поддържат видеоархиви.

По-активен контрол: Индексът за контрол върху местната изпълнителна власт се увеличи от 3,07 през 2023 г. на 3,67 през 2024 г., като инструментът за питания на съветниците се използва все по-интензивно (4,31 т. спрямо 3,96 т. през 2023 г.).

Бюджетна ангажираност: Общинските съветници стават все по-ангажирани в изготвянето на общинските бюджети, включително чрез въвеждане на „граждански бюджети“ в общини като София, Кюстендил и Бургас.

Предизвикателства

Липса на ясни приоритети: Много общински съвети все още не са приели стратегически програми и не са определили антикорупционни приоритети.

Етични стандарти: Въпреки наличието на етични кодекси, те често остават формални, а механизмите за контрол на конфликта на интереси са недостатъчно ефективни и непрозрачни.

Година след началото на мандата новите общински съвети демонстрират положителна промяна в публичния си образ и отчетност, но остават значителни предизвикателства, свързани с антикорупционната политика и ефективното прилагане на етичните стандарти. За устойчив напредък е необходимо по-активно въвеждане на прозрачни механизми за взаимодействие с гражданите и бизнеса, както и реални мерки за борба с корупцията.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Общински съвет
Капацитет 3.67
Незамисимост на Общинския съвет 3.67

Дейността на ОбС се основава на собствена програма и ясни стратегически приоритети, които включват и противодействие на корупцията 3.28

Публичният образ на Общинския съвет е добър и решенията му не са резултат от непрозрачно лобиране 4.06

Роля 3.16
Надзор върху на местната изпълнителна власт 3.77

Общинските съветници имат принос при формиране на годишния бюджет на общината 3.33

Ефективност на контролната дейност на ОбС 3.67

Ефективно използване инструмента на питането 4.31

Представителство 2.55

Общинските съветници (техните партийни групи) организират приемни и провеждат периодични срещи с гражданите от избирателния си район 2.69

Създаден механизъм за активно включване на гражданите и техните организации при формулиране на политики от местно значение 3.06

Общинският съвет активно работи по предложенията на местния обществен посредник (омбудсман) 1.57

Създаден механизъм за прозрачно включване на местния бизнес при формулиране на конкретни предложения и на политики за местно развитие 2.86

Управление 2.92
Прозрачност в работата на общинския съвет 2.89

Прозрачност в дейността на общинските съветници 2.98

Прозрачност в работата на постоянните комисии 3.73

Прозрачност на политическите групи 1.61

Прозрачност в работата на Общинския съвет 3.22

Отчетност на членовете на общинския съвет 2.65

Отчетност на общинските съветници 2.65

Отчетност на постоянните комисии 2.15

Отчетност на ОбС като орган на местното самоуправление 3.17

Почтеност на членовете на Общинския съвет 3.22

Общинският съвет е приел етичен кодекс/етични стандарти 3.31

Правилата за поведение на общинските съветници са в съответствие с водещите етични стандарти 3.52

Създаден е механизъм за разглеждане на сигнали за неетично или корупционно поведение на общински съветници 2.59

Функционира ефективен механизъм за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси в дейността на общинските съветници 3.46