Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Габрово
3.22
1 2 3 4 5 3.21 Общинскисъвет 3.60 Кмет 3.77 Общинскаадминистрация 3.03 Политическипартии 4.00 Съдилища 3.24 Полиция 2.42 Бизнес 3.08 Медии 3.00 Гражданскообщество 2.87 Общинскоздравеопазване

Община Габрово получава обобщена оценка 3,19 т., с което заема междинно 14-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация – 4,30 т., като тя е следвана от кмета (3,93 т.)  и Общинския съвет (3,27 т.). Индексите на останалите структури са: полиция – 3,39 т., съдилища – 3,32 т., политически партии – 3,39 т., гражданско общество – 2,92 т., медии – 2,67 т., общинско здравеопазване – 2,52 т., бизнес – 2,17 т.
 
Индексът на общинската администрация e резултат от изграден капацитет и от адекватно управление на нейните структури. Администрацията прилага система за качествено предоставяне на услуги, включително на услуги по електронен път.  Тя публикува на сайта на общината проектите на стратегически документи и нормативни актове, които подлежат на обсъждане, и осигурява достъп до различните регистри. Дефицити се установяват относно съдържанието на информация в част от регистрите – възможности за справки относно недвижимата общинска собственост и достъп до информация относно отчетите на общинските предприятия. Съществува необходимост от интензифициране на дейността на структурите, ангажирани в дейността по привличане и насърчаване на инвестициите.
 
Кметът е предложил управленска програма за развитието на общината, разработени са редица стратегически документи съвместно с Общинския съвет. Дефицити се установяват относно отчетността във връзка с изпълнението на управленската програма – последният отчет се отнася до последната година от предходния управленски мандат – 2019 година. Кметът и кметският екип се придържат към адекватно изпълнение на стандартите за прозрачност и публичност в своята работа. Високи оценки имат и показателите относно привлечените допълнителни ресурси в общината. Дефицити се установяват относно ефективността на контрола върху доставчиците на публични услуги и изпълнители на договори по проекти на общината, включително и обществени поръчки. регистрирани са и оценки на бизнеса за прилагане на избирателен подход при осъществяване на контролната дейност.
 
Индексът на Общинския съвет е 3,27 т. Като цяло Общинският съвет има добър публичен образ. Същевременно неговите решения дават основания за критични оценки относно способността да удържа на непрозрачно лобиране по някои решения. Общинските съветници се стремят да осъществяват контрол върху дейността на изпълнителната власт, включително и като използват често инструмента на питането. Съветниците от различните групи се стремят да поддържат постоянен диалог с гражданите и дават редица примери за инициативи, осъществени в отговор на граждански искания. Установени са механизми за включване на гражданите и техните организации при формулиране на политики от местно значение. Определени пропуски се установяват при реализиране на принципите за отчетност, особено относно работата на постоянните комисии. Не е изграден механизъм за разглеждане на сигнали за неетично или корупционно поведение на общински съветници.
 
Индексът на полицейските структури е 3,32 т. Той е резултат от по-високи оценки по показателите относно осигуряване на публичност на информация за работата на МВР, Мерки за предотвратяване на конфликт на интереси и разкрити корупционни престъпления, свързани с подкуп. Сравнително по-ниски оценки са установени във връзка с безпристрастността в дейността на служителите – устояване на корупционен натиск, с ефективността на системата за докладване на корупция, както и с ниската степен на разкриваемост на останалите престъпления по служба.
 
Обобщената оценка на съдилищата е 3,32 т., като с това те се нареждат на предпоследно място в общата класация в страната. Тази оценка е резултат от критично ниски стойности на показателя забавени дела и от проблеми със сградния фонд. Ниски стойности се регистрират и по показателите относно прилагането на етична рамка в дейността на магистратите.
 
Индексът на политическите партии е 3,39 т. Местните структури разполагат с финансови ресурси, като по-значителна част от приходите им са от държавна субсидия и по-малка от дарения. Изследването регистрира недостатъчна автономност от централните ръководства на партиите относно финансирането и номинирането на кандидати за изборни позиции. Подкрепата за антикорупционни инициативи е по-скоро насочена към национално ниво, докато на местно ниво изследването установява по-скоро декларативен подход към темата за превенция на корупцията. Повечето политически партии оказват подкрепа на обществени кампании и се включват в граждански инициативи.
 
Местните граждански организации получават имат обобщена оценка на индекса от 2,92 т. Местните неправителствени организации успяват да мобилизират необходимите им експерти, сътрудници и доброволци, но и тук негативно отражение оказват недостатъчните финансови ресурси на гражданския сектор. Местният бизнес предоставя дарения, които са насочени предимно към благотворителност, социални дейности, спорт, култура, младежки дейности. Налице е подкрепа от местните медии, като при необходимост от популяризиране на осъществени проекти, те оказват подкрепа. Липсва публично известна информация за натиск върху дейността на неправителствени организации. Въпреки че съществуват определени възприятия за създадени зависимости между представители на граждански сектор и местни власти, няма публично известни данни в тази насока. Оценката относно антикорупционните инициативи на гражданските организации показва необходимост от по-активен подход в тази насока. Част от местните граждански организации имат установена практика да изискват информация от местната власт. През последната година няма публично известни данни за активна роля при предоставянето на становища до местните органи на власт във връзка с темата за доброто управление.
 
Местните медии в получават оценка 2,67 т. Най-високо е оценено измерението капацитет, а най-слабо – роля на медиите в местната система за почтеност. Тази оценка се дължи на факта, че интервюираните журналисти не споделят за случаи на явен натиск от страна на местни политически или икономически интереси, който да води до сериозни компромиси в тяхната работа, макар да са налице тенденции към автоцензура. Същевременно прави впечатление, че този положителен резултат кореспондира и с ниска оценка за ролята на медиите в местната система за почтеност. През изследвания период журналистическите разследвания на значими случаи на корупция в местното самоуправление са рядкост. Всички интервюирани журналисти твърдят, че значими журналистически разследвания не са разработвани през изследвания период.
 
Общинското здравеопазване получава оценка 2,52 т. Местните структури в здравеопазването изпитват определен недостиг на финансови и материални ресурси. Общинските структури в здравеопазването прилагат политика за отчетност пред местните власти, като депозират годишните си финансови отчети и отчети за управлението пред Общинския съвет. Няма примери за реализиране на политика за предоставяне на достъп до информация на гражданското общество, което не позволява съставянето на оценка, отчитаща всички аспекти от дейността на общинските структури в здравеопазването. Темата за антикорупцията не стои на вниманието на ръководствата на тези болници и няма примери за подкрепа на антикорупционни инициативи на местни граждански организации.
 
Индексът на бизнеса е 2,17 т. – най-ниската стойност в сравнение с останалите сектори в общината. Бизнесът разполага с относително добри условия за работа. Негативен принос за ниската оценка оказват данни за решения на местната власт и действия на контролни институции, които не третират равнопоставени различните бизнеси. Също така следва да се отбележи, че местният бизнес е пасивен – както при отстояване на позиции относно регулации, засягащи икономическата му дейност, така и относно подкрепата за антикорупционни политики и инициативи на граждански организации и на местните власти.