Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Враца
3.03
1 2 3 4 5 2.94 Общинскисъвет 3.46 Кмет 3.49 Общинскаадминистрация 2.73 Политическипартии 4.28 Съдилища 3.15 Полиция 2.54 Бизнес 2.64 Медии 2.71 Гражданскообщество 2.33 Общинскоздравеопазване

Община Враца получава обобщена оценка 3,22 т., с което заема 15-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация (3,97 т.), следвана от кмета (3,48 т.) и Общинския съвет (2,94 т.). Съдилищата имат най-висока стойност на индекса в сравнение с останалите институции – 4,03 т., а полицията – 3,03 т. Останалите обществени структури имат следните индекси: бизнес – 3,08 т., политически партии – 3,00 т., общинско здравеопазване – 3,81 т., гражданско общество 2,65 т., медии – 2,63 т.
 
Общинската администрация има индекс 3,97 т., като най-високи оценки имат показателите за прилагане на принципите на управление, а оценките относно показателите за капаците са най-ниски. Администрацията е изградила система за предоставяне на качествени административни услуги, като разширява и услугите, предоставяни по електронен път. Тя изпълнява функциите си да публикува документи за обществено обсъждане и да поддържа адекватен достъп до регистри, които са публикувани в добре систематизиран и достъпен вид. Съществуват определени дефицити при осигуряването на прозрачност и адекватно участие на гражданите и бизнеса при планирането на общинските политики.
 
Кметът (3,48 т.) и представил управленска програма за мандата, която е представена в достъпен вид и придружена от инвестиционна програма, по която са привлечени допълнителни ресурси. Отчетите за нейното изпълнение са публично достъпни; прилага се практика за публичност и на отчетите и отговорите пред Общинския съвет. Кметът реализира политика по развитие на капацитета на администрацията. Установени са дефицити при използването на механизмите за вътрешен одит спрямо общинските предприятия, както и по-формализиран подход при отчетността относно резултатите от дейността на общинските предприятия и изпълняваните проекти.
 
Общинският съвет получава оценка на индекса 2,94 т. Съветът има добър образ, като от началото на мандата досега липсват медийни публикации и значим обществен дебат за липса на независимост в неговата дейност. Общинските съветници използват често механизмите за търсене на отчетност пред кмета, като осигуряват публичност на информацията относно отправените питания. Осигурен е достъп до документите, но съществуват определени дефицити в публичността на условията за консултативния процес с гражданите и бизнеса. Механизмите за участие на гражданите и бизнеса не са последователно дефинирани и реализирани – съгласно правилника на Съвета е предвидена възможност за включване на гражданите в края на сесията, липсва ясно предвиден механизъм за създаване на обществени съвети и за участие на НПО в работата на комисиите. Общинският съвет предоставя в достъпен вид информация относно взетите решения (с приложени документи), но има дефицити относно отчетността за работата на постоянните комисии.
 
Бизнесът получава обобщена оценка на индекса 3,08 т. Представителите на бизнеса определят, че в общината се полагат усилия за привличане на инвестиции – приети са наредби на облекчаване на икономическата дейност, изградена е индустриални зона с осигурена инфраструктура и комуникации. Местния бизнес притежава потенциал и ресурси, за да играе ключова роля в политиките за добро управление и предотвратяване на корупцията на местно ниво. Това може да се реализира при условие, че се установи взаимодействие с местните власти. Представителите на бизнеса посочват, че участват в изработването и отстояването на позиции относно регулации, засягащи икономическата дейност в общината. Местният бизнес сектор декларира, че е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината, като те се изразяват преди всичко в провеждани обучения на служителите във фирмите. Фирмите нямат практика да подкрепят инициативи за добро управление и превенция на корупцията на местно ниво, инициирани от граждански организации. Подкрепата за гражданския сектор се изразява преди всичко в подкрепа на социално-благотворителни каузи. Изследването регистрира критични оценки относно дейността на контролните институции, като съществуват данни за единични случаи на злоупотреба с власт, изразяващи се в масирани и избирателни проверки, преференциално отдаване на площи под наем и недостатъчно прозрачни обществени поръчки.
 
Местните партийни структури получават оценка на индекса 3,00 т. Финансирането на тяхната дейност се осъществява основно от средства, предоставени от партийната централа, а по-малка част от финансирането е от членски внос. Местните структури на повечето партии разполагат със свобода при номинирането на кандидатите, като няма практика те да бъдат заменяни от централното ръководство. Има частични случаи, при които кандидати се определят от централните ръководства, като причина за това е стремежът за привличане на повече гласове.
 
Структурите за общинско здравеопазване получават оценка 2,81 т. Установени са дефицити в материалната база, особено по отношение на техническото оборудване, както и по отношение на необходимите медицински кадри и на тяхното заплащане. Общинските структури в сферата на здравеопазването осигуряват публично достъпна информация относно финансовите аспекти от дейността си, като предоставят отчет и на Общинския съвет. Местните граждански организации и медии имат осигурен достъп до конкретни документи във връзка с управлението на общинските структури в здравеопазването. Дефицити се установяват по отношение на темата за доброто управление и превенция на корупцията – темата не стои на вниманието на ръководствата на общинските заведения, като няма и примери за участие в такива инициативи на граждански организации.
 
Местните граждански организации имат обобщена оценка на индекса от 2,65 т. Неправителствените организации успяват да мобилизират необходимите им експерти, сътрудници и доброволци, което им позволява да изпълнят своите проекти. Някои от тях изпълняват държавно делегирани дейности , финансирани чрез общинския бюджет. Местните НПО  получават финансова и институционална подкрепа за своите проекти, като за  наблюдавания период са идентифицирани обявени процедури за набиране на предложения  и финансиране на граждански инициативи.  Съществуват общински фондове/програми за подкрепа на отделни аспекти от работата на местни граждански организации (социални дейности, спорт, младежки, култура – Обществен дарителски фонд Враца. Местният бизнес оказва спорадична подкрепа з гражданския сектор, като подкрепата е насочена предимно към благотворителност, социални дейности, спорт, култура, младежки дейности. Местните неправителствени организации получават подкрепа от медиите, която не винаги е безвъзмездна. Неправителствените организации развиват свободно е независимо своята дейност. Най-ниски показатели са регистрирани относно ролята им в контекста на превенция на корупцията, търсене на отчетност от местните власти и инициативи за добро управление.
 
Индексът на медиите е 2,63 т. На местно ниво съществува многообразие от медийни източници (като тип, идеология, собственост) , но те не отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки, а някои важни теми и аспекти остават трайно извън фокуса на медиите. Местните медии изпитват сериозни финансови трудности. Те разчитат на ограничен финансов ресурс от публични и  частни  източници. Това ги прави зависими от конкретните източници на финансови средства, препятства появата на разследваща журналистика, а някои важни теми и аспекти остават трайно извън фокуса на общественото внимание. През последната година няма случаи на уволнения на журналисти, но има опити за сплашване, тормоз над журналисти и ограничаване достъпа до обективна информация на отделни  журналисти и медии. Ограничените бюджети за медийно отразяване също  са средство за контрол върху поведението и предпоставка за  автоцензура на медиите на местно ниво. Формално достъпът до официални източници е открит, свободен и равнопоставен, но се използват процедурни техники за отказ или отлагане на информация. На определени медии се дава приоритетен достъп до актуална информация. Смяната на управлението води до частични промени в редакционната и информационна политика при отделни медии.