Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Варна
3.02
1 2 3 4 5 2.50 Общинскисъвет 3.19 Кмет 3.46 Общинскаадминистрация 2.76 Политическипартии 4.06 Съдилища 3.56 Полиция 2.42 Бизнес 2.59 Медии 2.86 Гражданскообщество 2.81 Общинскоздравеопазване

Община Варна получава обобщена оценка 3,09 т., с което заема 20-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава …общинската администрация (3,75 т.), следвана от кмета (3,51 т.) и Общинския съвет (3,69 т.). Съдилищата имат обобщена оценка на индекса от 3,97 т., който е резултат от балансирани оценки относно капацитет и ефективност на правораздаването; дефицити се установяват относно спазването на етичните стандарти и правилата за отвод при конфликт на интереси. Структурите на полицията са с индекс 3,58 т., като при неговата стойност оказват влияние по-високо оценени показатели относно разкриване на корупционни престъпления и нисък дяла на върнати досъдебни производства, а значително по-ниски оценки получат показателите относно способността за устояване на корупционен натиск сред служителите и ефективност на системата за докладване на корупция. Останалите обществени структури имат следните индекс: политически партии – 3,09 т., граждански организации – 2,88 т., бизнес – 2,64 т., общинско здравеопазване – 2,40 т. и медии – 2,39 т.

 

Индексът на общинската администрация е 3,75 т., Администрацията има изграден и функциониращ капацитет за предоставяне на административни услуги, включително и по електронен път. Управлението и се основава на частично реализиране на основните принципи за прозрачност, отчетност и почтеност, като в тази връзка от една страна са създадени правила за работата, етични стандарти, предвидени възможности за подаване на сигнали, но от една страна са установени дефицити при тяхното реализиране: непоследователна практика по публикуване на отчети относно дейността, липса на информация дали се предприемат корективни мерки относно подадените сигнали; затруднен достъп до документи и регистри, които са публикуване на несистематично място в секции на сайта. Това обуславя и по-ниската оценка относно показателите, свързани с ролята на общинската администрация – без необходимия достъп до публикуваните документи за обсъждане не са създадени предпоставки за прозрачно и равнопоставено участие на гражданите и бизнеса в обсъждането на политики за развитие на общината и изменения на нормативната база за дейността на бизнеса. Има съществени пропуски при управлението на общинска собствени и при ефективността на контрола относно изпълнението на обществени поръчки.

 

Кметът и неговият екип имат индекс 3,51 т., като тази оценка е резултат от по-високо оценени показатели за капацитет и прогресивно намаляващи оценки относно ролята в контекста на доброто управление и антикорупцията, и управлението (с установени дефицити относно отчетността пред гражданите и придържането към етични стандарти. Кметът е предложил  визия за развитието на общината, като не демонстрира активна политика по отчетност – последните публикувани и достъпни отчети са относно предходния управленски мандат, медийните изяви имат по-скоро реактивен характер по повод кризисни ситуации във връзка с изявили се проблеми при новоизградени инфраструктурни обекти. Като позитив следва да се отчете политиката по развитие на капацитета на служителите в общинската администрация (висок дял на служителите, включени в курсове за повишаване на професионалната квалификация) и организация на дейността на администрацията, насочена към привличане на инвестиции. Съществените дефицити се изразяват при оценка на показателите относно прозрачността при избора на външни изпълнители да договори по проекти на общината, вкл. и обществени поръчки, както и относно контрола за изпълнението на тези договори. Механизмите за обществени консултации и диалог с бизнеса са непоследователно реализирани, като оценката на заинтересуваните страни е за дефицит на прозрачност и равнопоставеност. Регистрирани са възприятия за неравнопоставен подход при контролната дейност спрямо частния бизнес.

 

Общинският съвет има индекс 2,69 т., като той е резултат от ниски оценки относно неговия капацитет, разглеждан през призмата на независимост от външно влияние на частни интереси, приемане на нормативни актове и решения, голяма част от които са обжалвани пред съда, и публичен образ, който отразява критични оценки на обществеността относно лобистки практики. По-високи оценки се регистрират относно стремежа на ОбС за осъществяване на контрол върху дейността на местната изпълнителна власт и прозрачността в работата на част от постоянните комисии. Нормативно установения механизъм за включване на гражданите и техните организации при обсъждане на политики от местно значение е създаден в резултат на настоятелни граждански искания, но като цяло консултативният процес е недостатъчно прозрачен и отчетен от гледна точка на принос и резултати. Етичната рамка на общинските съветници формално съществува, но ням доказателства за нейното ефективно приложение. Общинските съветници не се придържат последователно към практиката за провеждане на периодични срещи и приемни с гражданите, като промяна в подхода се регистрира при част от политическите групи в периоди на предизборна кампания.

 

Структурите на политическите партии получават обобщена оценка на индекса от 3,09 т. Те разполагат с необходимите ресурси за осъществяване на своята дейност, като в тази връзка следва да се подчертае липсата на прозрачност и дефицитът на информация по този въпрос дори сред местните партийни ръководители. Местните структури не функционират достатъчно самостоятелно и независимо от външно влияние – от една страна е регистрирана зависимост от централните ръководства при номинирането на кандидати на водещи изборни позиции (резултат и от голямото значение на града в национален план), а от друга – от влиянието на частни лобистки интереси.  Ролята на партиите в местната общност е измерена чрез показатели в две насоки: подкрепа за антикорупционни промени и взаимодействие с гражданското общество. И в двете насоки се регистрират както добри практики, така и дефицити.  Всички партии са включили антикорупционната тема в предизборните си програми, като при част от тях тя е развита в конкретни предложения за борба с корупцията. Наред с това темата за антикорупционни политики и мерки на местно ниво се разглежда абстрактно и конкретни мерки. Партиите дават примери за подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи, като това е видно в по-висока степен в предизборни периоди.

 

Структурите на гражданското общество имат индекс 2,88 т. местните организации имат капацитет да осъществяват своята дейност. В общината са създадени два фонда, които подкрепят инициативи в областта на културата и младежките дейности, които предоставят финансиране на конкурентен принцип. Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи. Те получават подкрепа от част от бизнеса и от част от медиите. Местните организации осъществяват свободно своята дейност, като няма данни за натиск върху тях; съществуват обаче оценки за създадени зависимости между граждански организации и местни власти. Организациите имат трайно установена практика за изискват информация от местните власти; за последната година няма преки данни за разкрития за злоупотреби, но има индикации че граждански организации и активни граждани имат принос за критични публикации относно управлението на местно ниво. Гражданските организации не са осъществявали инициативи за превенция на корупцията през последната година и не са се включвали в инициативи от подобен характер на местните власти, като такива и не са инициирани.

 

Местният бизнес получава обобщена оценка на индекса от 2,64 т. Фирмите разполагат с условия за осъществяване на икономическата дейност, като в тази връзка следва да се посочат подобреното административно обслужване и по-лесният и бърз достъп до документи и услуги, предоставяни по електронен път. Определени критични оценки могат са бъдат дадени относно условията за привличане на инвестиции, като в тази връзка намеренията за създаване на индустриални зони са стопирани и в процес на промяна. Критични оценки се регистрират относно взаимодействието с местните власти и начина, по който се осъществява контрол по спазване на правилата на икономическа дейност. Регистрирани са оценки относно избирателен подход при извършването на проверки. Механизмите за взаимодействие с местния бизнес не са последователно и прозрачно реализирани; доколкото такива съществуват, те са формално реализирани и част от фирмите нямат възможност да участват в процеса на изработване на регулации за икономическата дейност.

 

Индексът на общинските структури в здравеопазването е 2,40 т. Сградният фонд на повечето лечебни заведения е значително амортизиран; повечето ДКЦ, с изключение на ДКЦ2, разполагат с необходимата основна медицинска апаратура за навременна диагностика, но нямат финансови възможности за закупуване на високотехнологична апаратура. Общинските лечебни заведения разполагат с необходимите специалисти, с определени изключения в някои направления; заплащането съответства това в останалите болници в град. Съществуващите правила за избор на управляващи и контролни органи в общинското здравеопазване формално се спазват, но не осигуряват равнопоставеност на специалистите, кандидатстващи за тези позиции. Общинските структури в здравеопазването нямат собствени антикорупционни инициативи и този въпрос не стои на вниманието им. Принципно съществува възможност за предоставяне на информация за медии и граждански организации, като не са възниквали примери за търсене на такава информация от тяхна страна. Общинските структури в здравеопазването имат практика да предоставят отчети пред ОбС, като те са достъпни чрез сайта на общината.

 

Медиите получават обобщена оценка на индекса от 2,39 т.

На местно ниво съществува известно разнообразие от медии, като повечето не отразяват значими политически и обществени гледни точки, а някои важни теми и аспекти остават трайно извън тяхното внимание. Проблемът с начина, по който функционират местните медии има дългогодишна предистория, която отразява негативното въздействие на договорите за медийно обслужване между местни власти и медии. Това се отразява на спецификата в тяхната дейност, като доминира информационният тип материали за сметка на критичния подход и на разследващата журналистика. Значителна част от медиите изпитват финансови затруднения, което се отразява на качеството на тяхната работа – медиите в общината не правят изключение от модела на copy-paste журналистика, която представлява сериозен проблем за цялата страна. Текучеството в местните медии е голямо; последните случаи на публично известни уволнения не се отнасят до изследвания период (датират от 2019 г.), но продължават да бъдат показателни за влиянието на зависимости между местни власти и бизнес върху независимостта на журналистическата работа. В рамките на изследвания период има данни за единични случаи на сплашване и/или тормоз над журналисти във връзка с тяхната работа. Местните власти оказват контрол върху местни медии посредством разпределение на рекламни бюджети и договори за информационни дейности. Достъпът до информация от институциите е неравнопоставен и контролиран, като се използват процедурни техники за отлагане при предоставянето на информация. С едно изключение, местните медии не осъществяват разследвания и разкрития за злоупотреби.