Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Хасково
2.94
1 2 3 4 5 2.34 Общинскисъвет 2.91 Кмет 3.69 Общинскаадминистрация 2.86 Политическипартии 3.78 Съдилища 3.01 Полиция 2.42 Бизнес 2.76 Медии 2.67 Гражданскообщество 3.02 Общинскоздравеопазване

Община Хасково получава обобщена оценка 2,83 т., с което заема 25-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местно ниво най-висока оценка получават структурите на държавни органи – съдилищата (3,80 т.). Оценките за съдилищата са резултат от изградения капацитет и от стандартите за отчетност и висок капацитет на национално ниво.
 
С относително по-малка разлика на второ място се нарежда общинската администрация (3,20 т.), като позитивните оценки в нейната работа се дължат на добре изградената система за предоставяне на административни услуги с възможност за обратна връзка с потребителите, осигурена публичност на регистрите с функционалности за извършване на справки, публичността на докладите относно дейността и на анализите за удовлетвореността от административното обслужване. Дефицит в работата на администрацията е неглижирането на необходимостта от въвеждане на етична рамка и публичността при декларирането на конфликт на интереси от всички нива в администрацията.
 
Оценката на кмета и неговия екип е 2,92 т., като на преден план се открояват относително добро изпълнение на изискванията за публичност на информацията относно изпълнението на бюджета и на документите и решенията, предложни за обсъждане. Съществени дефицити се установяват при прилагането на принципите за прозрачност и отчетност относно  управленската програма и отчетността относно нейното изпълнение, контролът върху общинските дружества, доставчиците на публични услуги и изпълнителите на обществени поръчки. Дефицити се установяват и при консултативния процес с бизнеса.
 
Идентичен дефицит се установява и при Общинския съвет, чиято оценка е 2,31 т. (най-ниската в сравнение с останалите институции на местно ниво). В тази връзка на преден план се открояват липсата на прозрачни механизми за консултации с гражданското общество и с бизнеса при формулирането на политики за развитие на общината, както и неглижирането на темата за етичните стандарти и прозрачността при декларирането на конфликти на интереси.
 
Най-висока оценка сред останалите сектори получават медиите (2,88 т.), като на местно ниво е налице разнообразие от медии, които предоставят различни гледни точки. Същевременно се установяват проблеми, изразяващи се във финансова зависимост на медиите от бюджетите за публичност на местните институции и в липсата на разследваща журналистика на местно ниво.
 
Местните граждански организации получават оценка 2,67 т., като в тази връзка се открояват дефицити както на финансови ресурси (включително и липса на общински фондове за финансиране на обществено значими дейности), така и на експерти и доброволци. Това се отразява и на тяхната дейност, която се оценява като значително по-пасивна в сравнение с други общини – областни центрове.
 
Бизнесът получава най-ниска оценка в сравнение с останалите сектори (2,03 т.), като в тази връзка се откроява по-пасивен подход относно консултативния процес с местните власти и декларативен подход спрямо участието и подкрепата за антикорупционни инициативи. Две допълнителни обстоятелства очертават картината за осъществяване на икономическа дейност за местния бизнес – липсата на възприятия за оказване на натиск от страна на местните власти и наличието на индустриална зона с изградена инфраструктура, за чието функциониране обаче са необходими по-интензивни действия.
 
Оценката на структурите за общинско здравеопазване е 2,62 т., като в тази връзка се открояват относително доброто ниво на финансови ресурси, които позволяват периодично осъществяване на инвестиции в сградния фонд и в техническото оборудване; съществени диспропорции в заплащането на медицинския персонал; декларативен подход относно възможностите за включване в антикорупционни инициативи.