2023, ОБЩИНА Стара Загора
2023, ОБЩИНА Стара Загора
Община Стара Загора получава обобщена оценка 3,46 т., с което заема 5-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление общинската администрация и кметът получават приблизително еднакви индекси, а Общинският съвет е с по-ниска стойност на индекса – 2,92 т.
Местната администрация (индекс 3,95 т.). разполага с необходимите ресурси, за да изпълнява ефективно своите функции; кметският екип прилага политика за развитие на експертния капацитет на служителите. Тези два фактора позволяват на администрацията да предоставя административни услуги, включително и широк набор от услуги по електронен път. Администрацията осигурява адекватен достъп до относно съществуващите регистрите и документите, които са предмет на обществено обсъждане. Дефицити се установяват по отношение на разпореждането с общинска собственост и контрола върху доставчиците на публични услуги/изпълнение на договори по проекти на общината, включително и при обществени поръчки. Изследването установява и възприятия на бизнеса за прилагане на неравнопоставен подход при извършването на проверки.
Индексът на кмета е 3,93 т. Той е резултат от по-високи оценки относно капацитета и по-ниски относно неговата роля. Кметът е предложил програма на управлението на общината, като изпълнява изискванията за отчетност относно нейното изпълнение. Най-високи са показателите относно предвидимите ресурси, с които общината разполага (условия за инвестиции, привлечени ресурси по проекти) Кметът прилага последователна политика за развитие на капацитета на общинската администрация, като в тази връзка значителен дял от служителите са преминали курсове за повишаване на професионалната квалификация. Местният бизнес и гражданските организации вземат участие в обществени обсъждания и консултации относно развитието на общината, но е необходима повече прозрачност на условията за участие в консултативния процес. Най-съществени дефицити се установяват относно прозрачността при избора на външни изпълнители на проекти и дейности на общината, относно контрола върху доставчиците на публични услуги/изпълнение договори по проекти на общината, вкл. и обществените поръчки, както и относно отчетността за постигнатите резултати по проектите. Етичните правила за работата на кметския екип са общо дефинирани в Устройствения правилник за Общинската администрация; в рамките на настоящия мандат има случаи на конфликт, свързани с градоустройството.
Индексът на Общинския съвет е 2,92 т. Изследването установява по-съществени дефицити в капацитета и в управлението на местния парламент. В рамките на изследвания период има редица случаи, които са показателни за непрозрачно лобиране в полза на частни интереси и накърняват публичния образ на Общинския съвет. Оценките относно надзора върху местната изпълнителна власт са относително високи, като те отразяват приноса на общински съветници да търсят отчетност от кметския екип чрез инструмента на питането. Общинският съвет е създал правила относно консултативния процес с гражданските организации и бизнеса при обсъждане на стратегически решения и при определяне на правилата за икономическа дейност, но оценките относно приложението им насочват към формализъм и недостатъчна активност в диалога с гражданите. Значителни дефицити се установяват относно отчетността на Общинския съвет и на постоянните комисии, като към момента на изследването са достъпни отчети от предходния мандат – от 2017 г.
Индексът на местните полицейски структури е 3,63 т. Той е резултат от по-високи оценки относно капацитета, основан на последователно прилагани правила за кариерно израстване, на осигурената независимост и безпристрастност в дейността на служителите. Ефективността на разследванията е висока (показател за това е малкият дял на върнатите досъдебни производства поради процесуални нередности е нисък). Изградена е ефективна система за предотвратяване на конфликт на интереси и за докладване на корупция. Дефицити се установяват при отчетността и при разкриваемостта на корупционни престъпления.
Обобщената оценка на съдилищата е 3,52 т. Тя е резултат от добра материална осигуреност на съдилищата, от прилагана политика за повишаване на професионалната квалификация на магистратите и на придържането към установените национални стандарти за отчетност. Оценките относно ефективността на правораздаването са резултат от две противоречиви величини – нисък дял на протестираните и обжалваните дела и голям брой на забавените дела.
Гражданските организации получават обща оценка 3,71 т., с което заемат трето място сравнителната класация за сектора. Този резултат е активността на гражданските организации и от високите стандарти за прозрачност и отчетност и придържането им към етични стандарти. Капацитетът на неправителствените организации е функция от наличните ресурси (финансови, материални, човешки) и способността им да функционират самостоятелно и независимо при изпълнение на своите дейности. Съществуват общински фондове/програми, които осигуряват определен финансов ресурс, но правилата за достъп не са достатъчно известни. Местните неправителствени организации мобилизират необходимите им експерти, сътрудници и доброволци, което им позволява да изпълнят своите проекти. Има редица примери за подкрепа от страна на бизнеса за различни граждански инициативи. Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепата на медиите, като често техните кампании са споделени. Гражданският сектор е независим от външна намеса и влияние от страна на местните власти и бизнес. Част от организациите имат практиката да изискват информация от местните власти.
Индексът на политическите партии е 3,47 т. Партиите, представени в местния Общински съвет, разполагат с необходимите материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира от три основни вида източници: субсидия, членски внос и дарения. Партии от широк политически спектър са представени в Общинския съвет, като има примери за спорни решения, които поставят въпроса за способността на местни партийни структури да устояват на влиянието на мастни интереси. Местните структури на повечето партии разполагат със свобода при номинирането на кандидатите за изборни позиции, като водачите на листите се одобряват от централните ръководства. Всички партии декларират, че темата за противодействие на корупцията е приоритетна, но липсват конкретни предложения в тази област на местно ниво. Партиите поддържат диалог с гражданите, като има примери за реализирани инициативи в резултат от проведени срещи, организирани приемни с граждани и партийни дискусии. Могат да бъдат посочени примери за подкрепени инициативи на граждански организации, осъществявани публични кампании и защитавани обществени каузи.
Индексът на медиите е 3,43 т. На местно ниво съществува многообразие от медийни източници (като тип, идеология, собственост) и те отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки.. Част от медиите изпитват финансови трудности, като понякога това налага компромис с качеството на медийните продукти. През последната година има информация за уволнени журналисти поради противоречия със собственика/редактора на медията; наред с това са изразени мнения за натиск над журналисти във връзка с тяхната работа. Промяната в политическата обстановка влияе до известна степен на редакционната и информационната политика на част от медиите. Като цяло достъпът до официални източници относно работата на местните власти е равнопоставен, с редки изключения, изразяващи се в забавяне на търсената информация. Има няколко примера на последователна работа на журналисти при разследвания на сигнали за корупция, които са довели до резултат.
Местният бизнес получава една има обобщена оценка на индекса от 3,25 т. Влияние за формирането на тази стойност имат данни в две насоки: критични оценки за случаи на административен натиск върху представители на бизнеса, както и прилаганата общинска политика за привличане на инвестиции и за създаване на добри условия за облекчаване на условията за стартиране и осъществяване на бизнес. Местният бизнес е включен в работата на структури с антикорупционна насоченост, но сътрудничеството от негова страна е формално и без видими резултати. Като цяло бизнес организациите се възползват от възможностите да предоставят становища и позиции относно промени в нормативната уредба или да предприемат собствени инициативи. Част от бизнес организациите и от местните фирми предоставят финансова подкрепа за антикорупционни инициативи на гражданския сектор.
Структурите на здравеопазването в общината получават оценка 2,81 т. Те разполагат с материални и технически ресурси, както и в медицински специалисти във всички направления. Общинските структури в здравеопазването се придържат към стандартен подход за реакция при получаване на сигнали за нередности. Общинските структури в здравеопазването нямат собствени антикорупционни инициативи, но оказват подкрепа за инициативи на медиите и гражданското общество, като поставят на видно място в болниците техни информационни материали. Изследваните общински структури се придържат към изискванията за отчетност, като предоставят периодична отчетност пред ОС и при поискване – на граждански организации и медии.
2023 - За страната, стойности на индекса по стълбове