2023, ОБЩИНА Смолян
2023, ОБЩИНА Смолян
Община Смолян получава обобщена оценка 2,98 т., с което заема 23 място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация с индекс 3,48 т., като след нея се нарежда институцията на кмета (3,17 т.), следвана от Общинския съвет (2,64 т.).
Общинската администрация отбелязва съществен напредък при предоставянето на административни услуги, включително по електронен път, с възможности за дистанционно извършване на справки за движението по преписките. Изградена е сертифицирана система за управление, която включва дефиниране на цели във връзка с функционирането на администрацията и отчети относно извършената дейност. Администрацията се стреми да поддържа обратна връзка с гражданите, като провежда анкети с гражданите и публикува резултати от тях. Дефицити се установяват относно прозрачността на консултативния процес (недостатъчно ниво на прозрачност относно условията за предоставяне на становища във връзка с обществени консултации) и относно управлението на общинските предприятия (липсва регистър на предприятията с отчети, липсва достъп до регистър на недвижимата общинска собственост с възможности за справки за гражданите и бизнеса). Относно условията за стартиране на икономическа дейност и за привличане на инвестиции действията на общината са противоречиви и непоследователни – не е осигурена публичност относно важна информация и не се констатират усилия за създаване на предпоставки за привличане на инвестиции.
Изследването на Общинския съвет показва по-добри резултати в оценките по измерение капацитет и по-ниски по отношение на принципите за управление на съвета и неговата ролята в местната институционална среда. Като цяло, публичният образ на институцията е добър – няма данни за критични оценки относно зависимости и нерегламентирани обвързаности на общински съветници, но същевременно редица актове на Общинския съвет са оспорени от областния управител. Въпреки че е ОбС е разработел стратегии и програми в отделни области (развитие на туризма, енергийна ефективност), липсва цялостна програма за мандата на настоящия ОбС. Резултатите от изследването показват ниска ефективност на контролната дейност спрямо кмета (трудно достъпни и малко на брой данни относно питания на общинските съветници, разгледани и приети отчети на кмета. Връзката с гражданите не е достатъчно добра, като предпоставка за това са и дефицити относно публичността на различните канали за контакт – липсва информация за приемни дни, данни за контакт с общинските съветници (снимка, служебен мейл, приемни дни). Създадени са базисни условия за участие на бизнеса при обсъждане на политики и развитие на общината, като по оценки на бизнеса наред с тази практика е необходимо да се осигурява повече публичност на консултативния процес. Оценката на независимостта на общинските съветници от влияние на икономически интереси е функция от непрозрачни решения във връзка с инвестиционни ангажименти на общината. Установени са дефицити на прозрачност и отчетност в работата на постоянните комисии – на сайта на Общинския съвет не се открива информация за графика на заседанията, темите и обсъжданите документи. Отчетността на ОбС като институция е реализирана чрез осигурен достъп до протоколите от заседанията (които са детайлни и позволяват да бъде получена информация относно същината на обсъжданията) и до решения на Съвета. Не е приет самостоятелен Етичен кодекс, като правила относно етичните аспекти в дейността на общинските съветници са включени в Правилника на ОбС.
Кметът и неговият екип получават са разработили управленска програма, която е трудно достъпна и представлява списък от мерки. Не е достъпна инвестиционна програма за развитието на общината. Съществени дефицити се установяват по отношение на отчетността относно изпълнението на управленската програма (няма публично осигурен достъп до отчет, като на сайта на общината се открива отчет за предходния управленски мандат). Кметският екип не се използва от възможните канали за отчетност и комуникация с обществеността (например чрез участия в медии и ли чрез организиране на пресконференции и брифинги). Взаимодействието с гражданите и с местния бизнес при разработване на политики за развитие на общината и на правилата за регулиране на икономическа дейност е незадоволително – на сайта на общината не се открива информация относно правила и състави на консултативни и обществени съвети; липсва информация от общината дали през изминалата година граждански и бизнес организации са консултирани при изработване на стратегически документи. Относно контрола над изпълнители по проекти и договори с общината е осигурена базисна информация (основни данни, снимков материал, видеа), като липсват данни за изпълнението на договори, стойност и отчети. Журналистически публикации повдигат въпроси относно възлагането на дейности на общински предприятия и изпълнението на антикорупционни норми от членове на екипа.
Индексът на съдилищата е 3,78 т., като оценката е резултат както от изградения капацитет и стандартите за отчетност, установени на национално ниво. Полицията има индекс 3,19 т., който откроява позитивни оценки относно антикорупционното обучение на служителите и осигуряване на публичност на информация за работата на МВР; дефицитите се дължат на по-ниска ефективност относно разследването на корупционни престъпления.
Индексът на местните структури на политическите партии е 3,38 т. Партиите разполагат с относително добра отправна точка за осъществяване на своята дейност – помещения за осъществяване на дейността, които се използват по предназначение и са публично достъпни за гражданите; повечето структури разчитат на държавна субсидия. Оценката на независимостта от влияние на икономически интереси е функция от непрозрачни решения на общинските съветници във връзка с инвестиционни ангажименти на общината. По-ниски оценки партиите получават по измерението роля – повечето партии декларират готовност за борба с корупцията, но липсват конкретни действия. Предложенията за антикорупционни инициативи са фокусирани на национално ниво, като на местно ниво липсват конкретни идеи. Партиите реализират инициативи в отговор на граждански искания, които са насочени в социалната сфера. За последната една година няма реализирани нови инициативи за добро управление. Партиите декларират, че се придържат към етични стандарти, като практиката по приложението им е разнородна и част от партийните структури не успяват да дадат доказателства на действащи механизми за санкциониране на неетично поведение.
Местният бизнес има индекс 1,97 т., като с тази оценка се нарежда на последно място в сравнение с останалите сектори в общината. Роля за тази оценка имат и непоследователните действия на общината относно създаването на условия за стартиране на икономическа дейност и за привличане на инвестиции. Налице са отделни елементи на общинска политика за облекчаване на условията за стартиране на бизнес (създадена наредба с изисквания за актуален списък със свободните терени и други недвижими имоти за осъществяване на инвестиции; формуляри и образци за кандидатстване за получаване на сертификат клас В; информация за издадените сертификати), но не е осигурен достъп до тази информация чрез сайта на общината. Като цяло, фирмите и бизнес организациите не са активни както в изработването на становища относно правилата за икономическа дейност, така и в разработването и осъществяването на политики за добро управление и превенция на корупцията. Местният бизнес няма установена практика за подкрепа на антикорупционни инициативи на гражданското общество.
Индексът на медиите е 3,92 т. На местно ниво съществува многообразие от медийни източници (като тип, идеология, собственост) и те отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки. Сериозните финансови трудности, техническа обезпеченост и липсата на много и добре подготвени кадри влияят върху нивото на журналистиката като я превръщат приоритетно в информативна (относно местни образователни и културни събития) отколкото в аналитична. Местните журналисти работят свободно, като няма случаи на сплашване и/или тормоз над журналисти във връзка с тяхната работа. Смяната в политическата конюнктура не оказва съществено влияние върху редакционната политика, с изключение на периодите на предизборни кампании. Същевременно са установени възприятия, че рекламните бюджети на институциите и бюджетите за информационни дейности понякога се използват като средство за индиректен контрол върху местните медии, но това са изолирани случаи. Достъпът до официални източници е равнопоставен, но в единични случаи той е затруднен и има възприятия за привилегироване на определени медии. В тази ситуация журналистите използват инструментите на Закона за достъп до обществена информация. Има примери на журналистически материали, фокусирани върху проблеми с управление на общинска собственост и етични стандарти в работата на висши длъжностни лица.
Местните граждански организации в Община Смолян получават обща оценка 2,81. По-висок резултат получава измерението капацитет (независимост и ресурси на гражданския сектор); относително по-ниска е оценката за ролята на гражданските организации. Съществуват общински фондове/програми за подкрепа на отделни аспекти от работата на местни граждански организации (младежки), но финансовите ресурси в тях са недостатъчни и не се полагат достатъчно усилия те да достигнат до широк кръг от заинтересовани организации.
Резултатите от изследването на капацитета показват, че организациите на гражданското общество са малки и финансово неустойчиви: те имат достъп до общински фонд за финансиране само на младежки дейности; даренията от бизнеса са рядкост, насочени са преди всичко към благотворителност и социални дейности, и са на база лични контакти. Медиите подкрепят гражданските организации, като отразяват безвъзмездно техните инициативи. Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти и доброволци, което им позволява да изпълнят своите проекти. Независимостта на гражданския сектор е гарантирана, като липсва публично известна информация за натиск върху дейността на неправителствени организации или за създадени зависимости между неправителствени организации и представители на местни власти, партии и бизнес. Анкетираните представители на НПО споделят, че има индикации за създадени зависимости и по-тесни контакти, но не представят детайли и доказателства в тази насока. Ролята на местните неправителствени организации в системата за почтеност разкрива някои дефицити. Повечето не са активно относно осъществяването на граждански мониторинг и контрол върху управлението и относно формирането на антикорупционни политики и действия. Има и изключения на организации, които изискват отчетност от местните власти.
Индексът на структурите на общинското здравеопазване е 2,44. Състоянието на сградния фонд е сравнително добро; осигурени са медицински специалисти в направленията, за които болницата е получила лиценз. За покриване на недостига на медицински персонал (сестри, санитари, акушерки) са предприети мерки – сключен е тристранен договор с Общината и Тракийски университет за практическо обучение на медицински сестри. Болницата прилага стандартни мерки за публичност на условията, на сайта функционира секция за сигнали, но като цяло общинските лечебни заведения не проявяват интерес от участие в антикорупционните инициативи, предприети от общински институции и граждански организации. Няма установена практика за предоставяне на достъп до информация, като основната причина е липсата на интерес от общински съветници, медии и граждански организации. Като добър пример за отзивчивост при предоставяне на информация е посочено предоставянето на информация във връзка с настоящото изследване.
2023 - За страната, стойности на индекса по стълбове