Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Сливен
3.19
1 2 3 4 5 2.72 Общинскисъвет 4.16 Кмет 4.09 Общинскаадминистрация 3.16 Политическипартии 3.67 Съдилища 3.64 Полиция 2.54 Бизнес 2.82 Медии 2.99 Гражданскообщество 2.15 Общинскоздравеопазване

Община Сливен получава обобщена оценка 3,24 т., с което заема междинно 12-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация с индекс 4,23 т., която е следвана от кмета (4,11 т.), а Общинският съвет получава значително по-ниска оценка (2,74 т.). С тази оценка Общинският съвет се нарежда значително по-назад както след подразделенията на държавните институции, каквито са съдът (3,78 т.) и полицията (3,58 т.), така и след структури на гражданското общество, като местните политически партии (3,42 т.), неправителствените организации (2,90 т.) и медиите (2,83 т.). Последните места в общинската класацията заемат звената на общинското здравеопазване (2,55 т.) и на бизнеса (2,42 т.).
 
Общинската администрация изпълнява ефективно своите основни функции, като за отправна точка на нейната работа служи Европейският модел за качество, който е осъществяван посредством конкретни действия – доклади за самооценка и разработен план: „План за подобрение на община Сливен“. Администрацията осигурява добро ниво на прозрачност, като публикува в достъпен и ясно структуриран вид информацията за предоставяни услуги (включително опция за граждани с увредено зрение, обособена секция за бизнеса и за инвеститорите), поддържани регистри, осъществявани проекти, годишни отчети относно дейността. Създадена е практика за поддържане на обратна връзка с потребителите на административни услуги; редовно се публикуват анкети и се предоставя обобщена информация от приключилите проучвания на мнението на гражданите.
 
Кметът има ясна визия за управлението на общината, като е разработил управленска програма, включваща мерки за добро управление на общината, редица планове и стратегически документи за развитие и се придържа към високи стандарти за отчетност относно тяхното изпълнение. В общината се реализира политика за развитие на капацитета на местната администрация чрез включване на служителите в квалификационни курсове и програми. В общината е създадена система за контрол както върху дейността на администрацията, така и върху дейността на общинските дружества. Кметският екип се придържа към добро ниво на изпълнение на принципите за прозрачност, отчетност и почтеност в работата на общината; използва механизмите за одит, като осигурява публичност на годишната програма за одит и на резултатите от извършените проверки. Община Сливен е една от малкото общини, в които изрично е посочено, че етичният кодекс е валиден за всички длъжностни лица – както за служителите, така и за лицата на изборни позиции. Особен акцент следва да се постави върху добрата практика за осигуряване на отчетност относно изпълнението на проектите и договорите на общината с изпълнители – в обособени секции на сайта се откриват регистър на осъществявани и приключили проекти, обща информация за тях, проведени процедури за избор на изпълнители, договори, отчети по проекти и данни за осъществяван контрол и наложени санкции. Във връзка с инвестиционния процес община Сливен е приложила подход за взаимодействие и обединяване на ресурси със съседни общини, като работи по инициативата „Инвестиционната дестинация „Сливен – Тунджа – Ямбол“, за което е отличена от Оперативна програма „Региони в растеж“ в категория „Най-отговорен поглед в бъдещето“ за 2021 г.
 
По отношение на взаимодействието с бизнеса и с гражданските организации са предприети първи стъпки за прозрачност, като за пълноценното реализиране на открит подход са необходими и следващи действия в тази насока – правила за работа на консултативни съвети, състави, условия за тяхното участие в консултативния процес и т.н. В този процес участие има и Общинският съвет, като в разглеждания контекст се установяват определени дефицити – формален подход при обсъждането на проекти на нормативни документи; непоследователно прилагане на отчетност относно неговата работа.
 
Политическите партии имат съвкупен индекс 3,42, който е по-висок от индекса на местния Общински съвет. Местните структури разполагат с определена степен на свобода при номинирането на кандидати за изборни позиции; основният дял от финансирането се дължи на средства от държавна субсидия. През последната година темата за противодействието на корупцията е във фокуса на предизборните програми на партиите, но се наблюдава по-скоро декларативен подход към темата за превенция на корупцията, без включване в конкретни антикорупционни инициативи. Има редица примери за подпомагане на граждански инициативи, особено на инициативи за подкрепа на социално уязвими групи – хора с увреждания, възрастни хора, превенция на деца в риск и на техните семейства. По оценки на анкетираните част от тази активност следва да се разглежда в контекста на предизборната надпревара.
 
Структурите на гражданското общество имат обобщен индекс от 2,90 т. Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи. Те получават подкрепа от общински фондове преди всичко за културни дейности. Някои от неправителствените организации изпълняват държавно делегирани дейности, финансирани чрез общинския бюджет. Местният бизнес предоставя дарения в отделни случаи, които са насочени предимно към благотворителност и спорт. Комуникацията между гражданския сектор и медиите е сравнително добра; подкрепата от медиите не е цялостна, но много инициативи с обществено значение се отразяват в местните медии. Организациите разполагат със свобода за осъществяване на своите инициативи и дейността им не се контролира и насочва от местната власт и бизнес. През последната година има редица примери за търсене на отчетност от институциите по реда на Закона за достъп до обществена информация, като примерите са свързани преди всичко във връзка с кандидатстване но проекти. През последната година няма граждански инициативи за противодействие на корупцията.
 
Медиите получават оценка 2,83 т. На местно ниво съществува многообразие от медийни източници (като тип, идеология, собственост) и те отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки. Липсват печатни медии, като гражданите се информират, в повечето случаи от електронни медии. Въпреки тежката финансова ситуация и свития рекламен пазар, много от медиите запазват своята неутралност и се стремят да отразяват различните гледни точки по обществено значими теми. Няма примери за сплашване и тормоз над журналисти или за уволнения през последната година. Няма примери за упражняван контрол от страна на местните власти, като наред с това има възприятия, че местните медии се стремят да поддържат добри отношения с местните власти, за да не изпитват затруднения при получаването на информация за работата на общината.
 
Оценката на бизнеса е 2,42 т., с което заема последно място в класацията. Въпреки че местният бизнес осъществява свободно своята икономическа дейност и се създават предпоставки за стартиране на бизнес инициативи и за насърчаване на инвестициите, местният бизнес е пасивен – тази пасивност се установява както при разработването и отстояването на позиции относно нормативната база, така и по отношение на участието в инициативи за добро управление. Няма примери за подкрепа на инициативи за добро управление на гражданското общество или на местните власти.
 
Общинското здравеопазване получава оценка 2,55 т. Материалната база на медицинските заведения е задоволителна. Съществува недостиг на медицински специалисти. Местните структури в здравеопазването изпитват недостиг на финансови и материални ресурси, но при необходимост общината предоставя допълнителни финансови ресурси. Няма примери за реализиране на политика за предоставяне на достъп до информация на гражданското общество, което не позволява съставянето на оценка, отчитаща всички аспекти от дейността на общинските структури в здравеопазването. Медицинските заведения рядко се включват в инициативи на граждански организации. Превенцията на корупцията не е приоритетна тема; използват се стандартни механизми за получаване на сигнали, но гражданите предпочитат да публикуват сигналите си в социалните мрежи, в страници обособени за гражданска позиция и подават сигнали до Община Сливен.