Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Русе
3.79
1 2 3 4 5 3.60 Общинскисъвет 4.65 Кмет 4.50 Общинскаадминистрация 3.60 Политическипартии 3.61 Съдилища 3.17 Полиция 3.59 Бизнес 3.45 Медии 3.54 Гражданскообщество 4.17 Общинскоздравеопазване

Община Русе получава обобщена оценка 3,74 т., с което заема 1-во място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. Основен принос за това имат няколко институции и обществени структури – кметът, общинската администрация, структурите на здравеопазването и на политическите партии, които получават най-високи оценки в сравнение със същите институции и структури в останалите 27 общини.
 
Кметът получава оценка 4,59 т., с което заема първо място сред останалите институции на местната власт, включени в изследваните общини. Основен принос за високата оценка имат показателите, свързани с отчетността и прозрачността в работата на кмета и в приложените стандарти за работа на подчинената общинска администрация. Кметът е разработил и оповестил управленска програма, която съдържа ясно дефинирани цели и принципи, включваща и въпроси относно доброто управление на местно ниво. Изследването констатира добро ниво на прозрачност и отчетност относно управлението на общината и на общинската администрация и придържането към формати за отчетност, съобразени с различни аудитории – ежегодни отчети, периодични отчети, седмични отчети за работата на общината, достъпни в различен формат. Кметът и общинската администрация са създали среда, благоприятстваща дейността на бизнеса и привличането на инвестиции в общината. Кметът използва редовно инструментите за контрол върху общинските предприятия и осигурява публичност на резултатите от извършваните одити и проверки, включително по отношение на проектите с европейско финансиране. Определени дефицити се установяват относно консултативния процес с граждани и бизнес относно политиките за развитие на общината – тук е констатирано наличие на добри примери за сътрудничество с бизнес организации, наред с липсата на информация относно правилата за участие в консултативни и обществени съвети и техния състав. Съществен позитив в дейността на кмета е поддържането на практика за пряка комуникация с гражданите, както и опосредствана комуникация чрез рубрики с негово участие в местните медии.
 
Подобен подход на отчетност и пряка комуникация е установен и в работата на общинската администрация, която е с индекс 4,40 т. и с това се нарежда на второ място сред останалите общински администрации. Основен принос имат добре изградената система за предоставяне на комплексно административно обслужване, включително обхватът на предоставяните електронни услуги за гражданите и бизнеса; ефективно поддържаната обратна връзка с гражданите; отчетността относно управлението на общински предприятия; прилагането на подход за комуникация относно извършената дейност на ежеседмична база, който прави администрацията близка до хората; и осигуряването на информация посредством информационен сайт, който е пряко насочен към насърчаване на инвестициите в общината.
 
Общинският съвет получава оценка 3,31 т. Основните характеристики, стоящи в основата на индекса, са: наличие на дефинирани основни приоритети и насоки в работата на институцията; периодично осъществяван контрол върху работата на местната власт, реализиран основно чрез питанията на съветниците; добро ниво на прилагане на основните стандарти за публичност и отчетност в работата на съвета, които обаче е необходимо да бъдат приложени и в работата на комисиите. Определени дефицити има при изграждането и прилагането на прозрачни механизми за включване на гражданите, неправителствените организации и бизнеса при формулиране на политики от местно значение и при развитието на нормативната уредба. Изследването констатира критични оценки относно управлението на общинската собственост. Въпросите за регламентация на етичните аспекти от работата на общинските съветници не стоят на вниманието на Съвета. В общината няма местен омбудсман.
 
Местните структури на политическите партии също заемат първо място в сравнение с останалите общини. Тяхната обобщена оценка е 3,93 т., като основен принос имат нововъзникнали политическо субекти, които поставят темата за антикорупцията в центъра на своите политически програми; осъществяваната подкрепа на граждански инициативи за развитие на местната общност. Повечето партии подкрепят различни обществени каузи и инициативи, като се включват активно в благотворителни и екологични кампании, различни социални и културни инициативи.
 
Съдилищата имат индекс 3,82 т., като тази стойност е резултат от изградения капацитет и стандартите за отчетност, установени на национално ниво. Полицията получава оценка от 3,56 т., която е една от високите в сравнителен план и се дължи на действия на антикорупционни обучение, ясни правила за кариерно израстване и относително добро функциониране на системата за докладване на корупция.
 
Местният бизнес получава обобщена оценка 3,39 т. Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление; част от бизнес асоциациите участват в изработването и отстояването на позиции относно регулации, засягащи тяхната дейност. Местният бизнес разчита на създадена нормативна база, насърчаваща инвестициите и на изградена инфраструктура в създадената индустриална зона. Като дефицит се отбелязва пасивният подход по темата за превенция на корупцията и декларативният подход към възможностите за подкрепа на граждански инициативи за добро управление.
 
Структурите на гражданското общество получават обща оценка 3,51 т. Основен принос за тази оценка имат активността на гражданските организации, изразяваща се в търсене на отчетност от институциите и осъществяването на разнообразни граждански инициативи, включително екологични и за добро управление. Въпреки че изпитват определени финансови затруднения, местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи. Местните неправителствени организации получават подкрепа от общината чрез две програми – за култура и за граждански инициативи. Въпреки че не са масово разпространени, има добри примери за подкрепа от местния бизнес. Част от медиите оказват подкрепа на граждански организации, като отразяват тяхната дейност на доброволен принцип, но е разпространена и практиката за платено отразяване на граждански инициативи.
 
Най-ниска оценка, в сравнение с останалите сектори, получават медиите – 3,03 т. На местно ниво съществува разнообразие от медии, които изпитват значителни финансови затруднения и това се отразява на качеството в различни аспекти от тяхната работа. По принцип медиите имат достъп до информация относно дейността на институциите, като са налице възприятия за известна неравнопоставеност, изразяваща се в различна скорост при предоставянето на достъп до информация. Изследването потвърждава всеобщо разпространената зависимост от рекламните бюджети на институциите, което отчасти влияе и на редакционната политика на медиите.
 
Структурите на здравеопазването в общината получават оценка 3,86 т., с което се нареждат на първо място в сравнение с останалите общини. Това се дължи на: добре развития капацитет, който е резултат както от ясната нормативна база на общинско ниво; наличните материални и човешки ресурси и доброто ниво на отчетност. Според оценките на представители на общинското здравеопазване състоянието на общинските болници и ДКЦ е сравнително добро, като съществува нужда от допълнителни капиталови разходи. Значителна пасивност на структурите в здравеопазването се установява във връзка с инициирането и подкрепата за инициативи за добро управление на гражданското общество. В тази връзка има единични примери за подкрепа за благотворителни инициативи. Общинските структури в здравеопазването се придържат към изискванията за отчетност пред Общинския съвет.