Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Перник
3.31
1 2 3 4 5 3.36 Общинскисъвет 4.24 Кмет 3.79 Общинскаадминистрация 3.33 Политическипартии 3.50 Съдилища 3.26 Полиция 2.90 Бизнес 2.90 Медии 2.75 Гражданскообщество 3.11 Общинскоздравеопазване

Община Перник получава обобщена оценка 3,22 т., с което заема 18-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава кметът – с индекс 4,00, който е следван от Общинския съвет (3,22 т.) и общинската администрация (3,13 т.). Съдилищата имат индекс 3,69 т., като тази стойност е резултат от изградения капацитет и стандартите за отчетност, установени на национално ниво. Полицията има индекс 3,30 т. Кметът е разработил управленска програма, както и редица други стратегически документи за развитие, включително и предприема ефективни действия за привличане на външни ресурси по проекти, допълнителни към бюджета на общината. Към момента на завършване на изследването са констатирани известни дефицити при отчетността му относно изпълнението на управленската програма. Като ръководител на местната администрация, кметът реализира последователна политика за развитие на капацитета на администрацията чрез включване на програми и курсове за повишаване на квалификацията.
 
Общинският съвет получава оценка 3,22 т. Институцията има приета програма за управление с ясно дефинирани приоритети, като в програмата обаче не са изрично предвидени антикорупционни ангажименти. В публичното пространство има отделни данни за недостатъчно ефективно отстояване на принципите на независимост в решения на общински съветници при управлението и контрола върху дейността на общински предприятия и на големи фирми с определящо значение за икономиката. Общинските съветници са приели етична рамка, регулираща дейността им – Етичен кодекс; към момента няма информация за подадени сигнали към създадената Комисия за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани и за резултатите от нейната работа. Общинските съветници са установили базисно ниво на публичност и отчетност в своята работа, като осигуряват достъп до отчетите както за дейността на съвета като орган, така и на отделните комисии. Определени дефицити има при изграждането на прозрачни механизми за включване на гражданите, неправителствените организации и бизнеса при формулиране на политики от местно значение. В общината няма местен омбудсман. Общинската администрация работи по развитие на система за качествено предоставяне на административни услуги; съществува необходимост от развитие на системата за електронно предоставяне на услуги. Администрацията изпълнява функциите си да поддържа публичен достъп до регистри, отчети относно изпълнението на бюджета и да поддържа обратна връзка с гражданите; необходими са допълнителни действия за осигуряването на отчетност относно дейността й.
 
Местните медии получават оценка от 2,85 т. Изследването показва, че съществува голямо разнообразие от медии, които отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки, с известен приоритет при отразяването на управляващите партии. Значителна част от медиите изпитват определени финансови трудности, като това отчасти влияе върху тяхната дейност и понякога се налагат компромиси с качеството на работата. През последната една година няма случаи на сплашване и тормоз над журналисти във връзка с тяхната работа, но същевременно има възприятия за компромиси в журналистическата дейност, произтичаща от бизнес зависимости на мажоритарните собственици. Достъпът на медиите до институциите се основава на равнопоставен подход спрямо тях. Проблемен е инструментът за отразяване чрез така наречените договори за медийно партньорство, като средствата не се разпределят на конкурсен принцип, а определящи за избора на медийно партньорство са големината на медията и нейната аудитория. Местните медии не правят журналистически разследвания, като една от причините е зависимост от бизнес или политически интереси. Установена е практика за рекламиране в местните медии от монополисти като ВиК и Топлофикация, като това се възприема като инструмент за осигуряване на медиен комфорт.
 
Оценката на местния бизнес е 2,83. Местните фирми разполагат със сравнително благоприятни условия за осъществяване на своята икономическа дейност. Те имат практика да изработват становища относно някои регулации и решения, засягащи дейността им, като ги отстояват пред местните власти. По оценки на местния бизнес средата се подобрява и в тази връзка оценките на представители на бизнеса сочат, че бизнесът не и обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи. Изключения правят по-критични оценки относно забавяне и връщане на преписки от отдел архитектура и градоустройство. Относно условията за привличане инвестиции е създадена индустриална зона, но все още съществуват препятствия пред нейната ефективно привеждане в действие – необходимост от разработване на нормативна база и от изграждане на довеждаща инфраструктура. Местният бизнес не проявява особена активност за участие в антикорупционни инициативи.
 
Структурите на гражданското общество получават обща оценка 2,83 т. Въпреки че изпитват определени финансови затруднения, местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи. Местните неправителствени организации получават подкрепа от общински фонд за култура общината; те получават подкрепа от местните медии, които отразяват широко дейността им; подкрепата от местния бизнес е ограничена, като една от причините е пандемията и ограничените възможности н местни фирми. Организациите разполагат със свобода за осъществяване на своите инициативи. През последната година няма примери за антикорупционни инициативи. Има нововъзникнали организации, които се стремят да изискват информация от местните власти и да си партнират с по въпроси от местно значение.
 
Местните структури на политическите партии имат съвкупен индекс 3,06 т. Те разполагат с относителна независимост от централите при финансирането си и при номинирането на кандидата за изборни позиции, като в тази връзка определящата роля на партийните централи действа демотивиращо за тяхната активност. Повечето партии подкрепят различни обществени каузи и обществени инициативи, като се включват активно в благотворителни кампании, акции за облагородяване на обществени пространства, залесителни кампании, подпомагане на възрастни хора и деца, лишени от родителска грижа. Въпреки че поне половината партии декларират, че възприемат темата за антикорупцията като приоритет, са налице действия, които поставят под въпрос независимостта на техни активисти и представители в Общинския съвет в случаите относно управление на общинска собственост и относно дейността на големи фирми – замърсители на околната среда.
 
Най-ниска оценка, в сравнение с останалите сектори, получава общинското здравеопазване – 2,43 т. Местните структури в здравеопазването изпитват недостиг на финансови и материални ресурси въпреки че общината се стреми да отделя средства за капиталови разходи, включително и за закупуване на съвременна апаратура. Налице е тенденция за намаляване дела на общината в собствеността, което е демотивиращ фактор и за осъществяването на ефективен контрол от страна на Общинския съвет. Добра практика за преодоляване на недостига на кадри е политиката на общината за предоставяне на жилища на медицински специалисти, които не са жители на общината и не разполагат със собствено жилище. Няма примери за реализиране на политика за предоставяне на достъп до информация на гражданското общество, като една от причините е липсата на интерес за търсене на такава информация.