Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Монтана
3.26
1 2 3 4 5 3.13 Общинскисъвет 3.51 Кмет 3.78 Общинскаадминистрация 3.23 Политическипартии 3.44 Съдилища 3.58 Полиция 2.79 Бизнес 2.91 Медии 2.86 Гражданскообщество 3.37 Общинскоздравеопазване

Община Монтана получава обобщена оценка 3,05 т., с което заема 21-во място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация (3,83 т.), следвана от кмета (3,52 т.) и Общинския съвет, който получава значително по-ниска оценка – 2,88 т. Структурите на политическите партии имат обобщена оценка на индекса от 3,19 т., медиите – 2,81 т., гражданските организации – 2,71 т., бизнесът – 2,61 т., а най-ниска оценка получават структурите за общинско здравеопазване – 2,00 т. Съдилищата имат индекс от 3,80 т., който е функция от: а) налични адекватни ресурси за осъществяване на дейността и от прилагането на националните стандарти за прозрачност и отчетност; и б) установени дефицити относно спазването на етичния кодекс и правилата за отвод при конфликт на интереси. Индексът на местните структури на полицията е 3,13 т., като той е резултат от по-високи оценки относно изграден капацитет (независимост на полицейското ръководство) и от прилагани мерки за предотвратяване на конфликт на интереси, както и от установени дефицити при изпълнение на ролята за разследване на корупционни престъпления.

 

Общинската администрация има индекс от 3,83 т., която е резултат от по-високи показатели относно управлението и изградения капацитет. Администрацията е изградила система за качествено предоставяне на услуги; в процес на разработване и постепенно прилагане са и електронни услуги. Установяват се дефицити относно публичността на достъпа до регистри на общината, до информация относно управлението на общинската собственост и относно условията за прозрачност на обсъждани документи, което е предпоставка за успешен и прозрачен консултативен процес с гражданите и с бизнеса. Отделни проекти на нормативни актове и на обсъждани документи се публикуват на несистематично място в сайта на общината, което прави консултативният процес формализиран и недостатъчно ефективен. Администрацията се стреми да предоставя отчет за своята работа, като периодично публикува отчети.
 
Кметът и кметският екип са с индекс от 3,52 т., като по-високи оценки са регистрирани относно управлението на кмета и неговия екип. Кметът използва различни механизми за връзка с гражданите, като има установена практика за отчетност относно предприеманите действия. Сайтът на общината не осигурява достъп до специално разработена управленска програма за мандата и до отчети относно нейното изпълнение; вместо това са публикувани общински план за развитие, който е добре разработен, с ясно дефинирани цели, приоритети, източници на финансиране, очаквани резултати. По отношение на политиката за привличане на инвестиции не може да бъде установена каква е инвестиционната програма за настоящата година, но същевременно се регистрира активна политика за привличане на средства от външни източници и добра публична отчетност на текущи и реализирани проекти. Политиката за развитие капацитета на общинската администрация е осъществявана активно в предходен период, като половината от служителите са взели участие в различни квалификационни курсове. Контролът върху доставчиците на публични услуги, включително чрез обществени поръчки, се осъществява, като е осигурена задоволителна степен на прозрачност. Кметът използва механизмите за вътрешен одит. Общината прилага равнопоставен подход при осъществяване на контролната дейност спрямо частния бизнес. Местният бизнес оценява, че е включен в консултативен процес и неговите предложения се вземат предвид, но същевременно не е осигурена висока степен на прозрачност на консултативния процес.
 
Индексът на Общинския съвет е 2,88 т., като той е значително по-нисък от оценките на останалите институции. Най-значителни дефицити се регистрират при ролята на общинските съветници, като те са по-силно изразени при изпълнение на функцията по ефективно представителство на гражданите. ОбС организира работата си на база ясни и декларирани приоритети;, няма негативни публикации, касаещи дейността му, но има оспорени и потвърдени от Административния съд решения. Като цяло, публичният образ на ОбС е добър. Местният парламент не е изградил ефективни и прозрачни механизми за взаимодействие с гражданите и с бизнеса при формулиране на конкретни предложения и на политики за местно развитие. В тази връзка следва да се подчертае пасивният подход и от двете страни. Изследването регистрира значителни дефицити относно прозрачността в работата на общинските съветници и отчетността на Общинския съвет като цяло и на неговите постоянни комисии.
 
Местните структури на политическите партии получават обобщена оценка от 3,19 т. Финансирането на политическите партии не е достатъчно прозрачно – техните представители не са запознати в детайли и не предоставят информация по този аспект от дейността си. Партиите използват помещенията основно за партийна дейност, като общото впечатление е, че извън предизборния период партийните структури не са особено активни. По темата за антикорупцията и доброто управление се констатира наличие на предложения, относими към местно ниво – в тази връзка е посочен пример за предприети действия на управляващото мнозинство в ОбС по приемане на етичен кодекс. Част от партиите посочват примери за предприети инициативи в отговор на очаквания и потребности на гражданите.
 
Индексът на местните медии е 2,81 т. На местно ниво съществува относително многообразие от медийни източници и те отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки. Голяма част от местните медии срещат финансови трудности. Това се отразява върху възнагражденията на журналистите и представлява предизвикателство за тях. Въпреки трудностите, местните медии успяват да се задържат достатъчно обективни и да представят повечето гледни точки. Местните журналисти се стремят да спазват стандартите в своята работа и да запазят своята независимост, която е традиционно установена от години. През последната една година няма случаи на сплашване и тормоз над журналисти във връзка с тяхната работа; няма и установени уволнения поради несъгласие с редакционната политика на собствените/редактора на медията. Медиите имат равнопоставен достъп до информация от институциите и са свободни, като няма данни за контролиране на достъпа до официални и неофициални медийни източници; същевременно има изразени съмнения за оказване на въздействие върху редакционната политика на медиите чрез зависимост от рекламните бюджети на институциите. През последната година няма примери за извършени разследвания и разкрити значими случаи на корупция. Медиите се насочват по-скоро към информационната си функция; не се откриват рубрики с антикорупционна насоченост.
 
Местните граждански организации имат обобщена оценка на индекса от 2,71 т. Те се справят до определена степен с изпълнение на своите функции, като мобилизират основно доброволци и функционират свободно. Местните организации получават малка финансова подкрепа от бюджета, но нямат достъп до извършването на дейности по предоставяне на социални услуги. Местният бизнес няма установена практика да предоставя подкрепа за местните организации, като за сметка на това медийната среда в е благоприятна за отразяване на постиженията на местните неправителствени организации и те получават подкрепа от медиите. Ролята на гражданските организации в контекста на гражданския мониторинг и превенцията на корупцията е скромна. Част от организациите имат практика да изискват информация от местните власти. През последната година няма случаи на разкрития за злоупотреби и нередности, направени от граждански организации. През изследвания период няма примери на антикорупционни инициативи, предприети от неправителствени организации или такива инициативи на местните власти, в които да са взели участие.
 
Местният бизнес има обобщена оценка на бизнеса от 2,81 т. изследването показва значително несъответствие между възможностите на местните фирми и бизнес организации и практическото отсъствие на ангажименти към развитието на публичната среда в общността. Местният бизнес осъществява свободно своята дейност, като няма данни и примери за оказване на натиск спрямо него. Малка част от фирмите имат практика да изработват становища относно някои регулации и решения на местните власти. В общината не се установява активно взаимодействие между бизнеса и местната власт, но въпреки това има случаи на участие, което е довело до положително развитие. Местните власти прилагат отделни елементи на политика, благоприятстваща дейността на местните фирми (изразяваща се в преди всичко в разширяването на кръга от на електронно предоставяни услуги), но по отношение на възможностите за нови инвестиции не се регистрира развитие. Темата за противодействието на корупцията не попада във фокуса на вниманието на местния бизнес – през последната година няма примери за подкрепа или за иницииране на собствени инициативи в тази сфера.
 
Оценката на общинските структури в здравеопазването е 2,00 т. Тя е най-ниската в сравнение с всички изследвани институции и сектори на обществения живот и отразява отказът на здравните структури от предоставяне на информация относно техния капацитет, роля и управление. Общината има малък дял в местната болница, като ежегодно отпуска определени средства за капиталови разходи или за апаратура въз основа на предложения на кмета и след решение на Общинския съвет.