Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Ловеч
3.27
1 2 3 4 5 3.11 Общинскисъвет 4.01 Кмет 4.41 Общинскаадминистрация 2.80 Политическипартии 4.50 Съдилища 2.86 Полиция 2.17 Бизнес 2.78 Медии 2.85 Гражданскообщество 3.20 Общинскоздравеопазване

Община Ловеч получава обобщена оценка 3,20 т., с което заема междинно 13-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация с индекс 4,41 т., която е следвана от кмета (4,01 т.) и Общинския съвет (3,44 т.).
 
Кметът има ясна визия за управлението на общината, като е разработил управленска програма, политика за добро управление на общината, редица планове и стратегически документи за развитие и се придържа към високи стандарти за отчетност относно тяхното изпълнение. Като ръководител на местната администрация, реализира ясна политика за развитие на капацитета й чрез включване на служителите в квалификационни курсове и програми. В общината е създадена система за мониторинг и ефективен контрол върху дейността на администрацията, която обхваща и изпълнението на етичния кодекс от страна на служителите. Кметът осъществява адекватен контрол върху дейността на общинските дружества, като използва механизмите за одит; дейността на контролните органи се основава на ясен и равнопоставен подход спрямо икономическите субекти. В общината е създадена ясна нормативна база за консултативния процес с бизнеса и структурите на гражданското общество, като е осигурена публичност на правилата и на съставите на обществени и консултативни съвети. Така например в общината е учреден Съвет за икономически развитие, който цели да подпомага дейността на местната изпълнителна власт и за предоставя становища относно политики за развитие на общината. Наред с това обаче липсва актуална информация относно резултатите от дейността на изградените формати за консултации и сътрудничество.
 
Общинската администрация получава една от най-високите оценки в сравнение с останалите общински администрации, включени в изследването. Основанията за тази оценка са: изградените системи за предоставяне на административно обслужване, включително на електронно услуги; ясните правила за функционирането на администрацията и прилаганите политики за мониторинг на дейността й; придържането към стандарти за отчетност и за обратна връзка с гражданите; осигуряването на своевременен публичен достъп до проектите на документи и решения, което е предпоставка участие на гражданите и бизнеса в консултативния процес по тяхното обсъждане. В тази връзка следва да се подчертае поддържането на платформа за обществено обсъждане на публични политики, осигуряването на обратна връзка и поддържането на комуникационни канали за своевременна информация относно новини в управлението на общината.
 
Общинският съвет получава оценка 3,44 т. Основните позитиви в неговата работа са свързани с ефективното търсене на отчетност от кмета и администрацията, както и в осигуряването на отчетност за дейността на самия общински съвет, включително и на неговите постоянни комисии. Установяват се определени дефицити относно възможностите за пряк контакт и комуникация на гражданите с общинските съветници. Общинският съвет е създал относително добра база за развитие на бизнеса, като е приел нормативни документи, облекчаващи административната тежест за стартиращи бизнеси. В общината са предприети действия за насърчаване на инвестициите – създадена е индустриална зона, която е снабдена с необходимата инфраструктура.
 
Индексът на съдилищата е 4,17 т., като с тази стойност се нареждат на второ място в класацията в сравнение с останалите изследвани съдилища. Оценката е резултат както от изградения капацитет и стандартите за отчетност, установени на национално ниво, така и от добрите показатели за нисък брой протестирани и обжалвани дела. Полицията има индекс 2,99 т., който откроява позитивни оценки относно ефективността в разследването (нисък брой на върнати досъдебни производства поради процесуални нарушения) и по-ниски стойности на показателите относно отчетността в работата на местните полицейски структури, антикорупционното обучение и разкриваемостта на корупционни престъпления.
 
Структурите на гражданското общество имат обобщен индекс от 2,86 т., като с това заемат водеща роля сред останалите обществени структури, включени в изследването. Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи. Те получават подкрепа от общински фондове за отделни аспекти от работата им социални дейности, спорт, младежки, култура), но финансовите ресурси в тях са недостатъчни и правилата за достъпа до тях не са известни за всички. Някои от неправителствените организации изпълняват държавно делегирани дейности, финансирани чрез общинския бюджет. Местният бизнес предоставя дарения в отделни случаи, които са насочени предимно към благотворителност и спорт. Подкрепата от медиите в част от случаите е безвъзмездна, но това не е всеобщо възприета практика. Организациите разполагат със свобода за осъществяване на своите инициативи. През последната година има изолирани примери за търсене на отчетност от институциите по реда на Закона за достъп до обществена информация. Граждански организации са участвали в инициативи на местните власти, насочени към насърчаване на гражданското участие относно планирането и управлението на общинския бюджет.
 
Местните структури на политическите партии имат съвкупен индекс 2,71, който е резултат от недостатъчна автономност от централните ръководства на партиите относно финансирането и номинирането на кандидати за изборни позиции, както и от недостатъчно активната роля в местната система за почтеност. В тази връзка изследването установява по-скоро декларативен подход към темата за превенция на корупцията и сравнително ограничен кръг от инициативи, реализирани в отговор на очакванията на гражданите.
 
Оценката на бизнеса е 2,50 т. Местният бизнес осъществява свободно своята икономическа дейност, като липсват данни за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност. Създадени са условия за стартиране на бизнес инициативи и за насърчаване на инвестициите; създаден е Съвет за икономическо развитие, който включва представители на бизнеса и участва в разработването на стратегически документи и политики за икономическо развитие на общината. Местният бизнес притежава потенциал и ресурси да играе ключова роля в политиките за добро управление и предотвратяване на корупцията на местно ниво, но проявява по-скоро пасивен и декларативен подход към темата.
 
Медиите получават оценка 2,79 т. На местно ниво съществува многообразие от медии, но те не отразяват всички значими политически и обществени гледни точки. Местните медии изпитват финансови трудности, като разчитат на ограничен финансов ресурс от частни източници и това отчасти се отразява на редакционната им политика. Формално достъпът до официални източници е открит, свободен и равнопоставен, но се използват процедурни техники за отказ или отлагане на информация. Липсва прозрачност относно разпределението на средства за медийно отразяване и публичност на институциите на местно ниво. Няма случаи на сплашване и тормоз над журналисти. Местните медии не поддържат специализирани рубрики по въпросите за доброто управление и антикорупция.
 
Общинското здравеопазване получава най-ниска оценка в сравнение с останалите сектори – 2,13 т. Местните структури в здравеопазването изпитват недостиг на финансови и материални ресурси, което води до тенденция за намаляване дела на общината в собствеността на общинската болница. Няма примери за реализиране на политика за предоставяне на достъп до информация на гражданското общество, което не позволява съставянето на оценка, отчитаща всички аспекти от дейността на общинските структури в здравеопазването.