Индекс 2023
За всички стълбове
2023, ОБЩИНА Кюстендил
3.14
1 2 3 4 5 3.37 Общинскисъвет 3.66 Кмет 3.81 Общинскаадминистрация 2.97 Политическипартии 3.28 Съдилища 3.24 Полиция 2.54 Бизнес 2.86 Медии 2.71 Гражданскообщество 2.96 Общинскоздравеопазване

Община Кюстендил получава обобщена оценка 3,11 т., с което заема 19-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация 3,92 т., кметът 3,51 т., Общинският съвет 3,36 т. Съдилищата имат индекс 3,89 т., който е резултат от балансирано развитие по трите измерения – наличен капацитет за функциониране, ефективност на правораздаването (добри оценки относно срочност и малък дял на обжалвани и протестирани дела) и спазени национални стандарти за отчетност и прозрачност. Индексите на останалите обществени структури са: политически партии – 3,07 т., бизнес – 2,89 т., граждански организации – 2,57 т., медии – 2,40 и общинско здравеопазване –1,98 т. (на последно място в сектора здравеопазване).
 
Общинската администрация получава оценка 3,92 т., която е резултат от изграден капацитет за предоставяне на административни услуги, създадени условия за независимо функциониране, разширяващи се възможности за достъп до електронни услуги. Достъпното и разбираемо описание на типа предоставяни услуги е съчетано с осигуряване на достъп до информация и до документи в документи в различни електронни формати и с възможности за споделяне чрез различни платформи и социални мрежи. Показателите за управление на администрацията се характеризират с добри практики относно създаване на етична рамка на дейността на служителите и с пропуски относно отчетността относно нейната работа, включително относно отчети на общинските предприятия. Администрацията съдейства за гражданско участие при обсъждането на общински политики, като в тази връзка има необходимост от повече информация не само относно обсъжданите документи, но и относно правилата за участие и съставите на обществени и консултативни съвети. Установена е необходимост от интензифициране на дейността по отношение на привличането на инвестиции.
 
Индексът на кмета и кметския екип е 3,51 т. Позитив в работата е прекият диалог с гражданите и бизнеса и организацията на дейността на администрацията, така че да бъдат осигурени публичност чрез въвеждането на новите технологии и споделянето на информация чрез съществуващите социални платформи. Местният бизнес е консултиран периодично при приемане на нови регулации или при изменения на съществуващи такива. Наред с това, обаче, липсва инфо относно реда за включване на бизнеса в обществени обсъждания. Прекият диалог с гражданите също е основен приоритет в комуникацията. Като дефицит се очертава формалното прилагане на стандарти за управление – сайтът на общината предоставя информация относно правомощията на кмета, главния секретар и администрацията, но липсва управленска програма за мандата, отчети за настоящия мандат и отчети за дейността на администрацията. Дефицит на информация се установява относно осъществявания контрол върху доставчици на публични услуги и изпълнители на  договори по проекти на общината, включително и обществени поръчки.
 
Общинският съвет има индекс 3,36 т. Позитивен принос за оценката дават показателите относно ефективността на контролната дейност спрямо дейността на кмета и управлението на общинските фирми, както и осигурената публичност на обсъжданите документи и отчетност относно решенията на ОбС. Определени дефицити се установяват относно прозрачността в работата на общинските съветници и неглижирането на въпросите относно етичните правила, включително и неосигурен достъп до декларациите на съветниците. Консултативният процес с граждански организации и бизнес е съпроводен както от добри практики (спазени стандарти за публичност на информацията относно обсъждани документи и решения), така и от липса на информация относно правилата за формиране на обществени и консултативни съвети и начина за включване в техните състави.
 
Структурите на полицията получават оценка 3,47 т., която е функция от: а) добри показатели относно капацитет (обучения по антикорупция), приложени стандарти за отчетност, реализирани мерки за предотвратяване на конфликт на интерес и ефективност на разследванията по общи престъпления; и б) по-ниско оценени показатели относно устояване на корупционен натиск, ефективност на системата за докладване на корупция, както нисък дял на разкрити корупционни престъпления.
 
Структурите на политическите партии получават обобщена оценка на индекса от 3,07 т. Основните източници за финансиране на тяхната дейност е държавната субсидия, предоставена от партийните централи, а партийните офиси се използват за партийна дейност и срещи с гражданите. Местните партийни структури функционират независимо от партийните централи, като те имат основна роля при номинирането на кандидати за изборни позиции. Антикорупционната проблематика е приоритет в програмите на всички политически партии, като на национално ниво тя е отчетлива, а на местно ниво част от партиите също поставят акцент върху темата. Подкрепата за антикорупционни мерки на местно ниво обаче остава абстрактна и на декларативно ниво. Повечето партии се стремят да реализират инициативи в отговор на искания на гражданите и да подкрепят граждански инициативи.
 
Индексът на местния бизнес е 2,83 т. Фирмите осъществяват свободно своята дейност, като не съществуват случаи на злоупотреба с власт спрямо частния бизнес. Същевременно са изразени оценки относно решенията за промени в правилата за икономическа дейност, които са резултат на непрозрачно лобиране. Изследването регистрира взаимодействие между бизнеса и институциите, като то се свежда по-скоро до разрешаването на конкретни проблеми, но няма характеристиките на стратегическо, задълбочено и разностранно сътрудничество между бизнеса и институциите, което би било стабилно основа за развитието. Местните власти са предприели стъпки за намаляване на административната тежест за предприятията и предприемачите; полагат усилия за създаването и развитието на индустриални зони, които са с изградена инфраструктура и комуникации, но процесът е стопиран от пандемията. Местният бизнес подкрепя идеята за антикорупционни мерки, както и за разширяване на диалога между бизнеса и местната управа, но у предприемачите съществува нагласата, че инициативата трябва да идва от местните власти. Подкрепата за граждански инициативи е насочена по-скоро в сферата на благотворителността, културата и спорта. Местният бизнес подкрепя финансово инициативи на гражданското общество, които нямат антикорупционна насоченост. Отделни фирми полагат усилия за подкрепа на образованието и развитието на обществото, като организират по своя инициатива безплатни обучения в различни тематични области, като например финанси и икономика.
 
Гражданските организации получават обобщена оценка на индекса от 2,57 т. Те функционират свободно и успяват да мобилизират необходимите им експерти, сътрудници и доброволци в повечето случаи.  Местните неправителствени организации успяват да намерят помощ в лицето на Общината, като съществуват общински фондове, които осигуряват определена подкрепа най-вече за културни, образователни и спортни инициативи. и големите местни предприятия, но не без трудности. Местни предприятия предоставят финансови средства най-вече към дейности, които са свързани с благотворителност, социални действия, култура и младежки дейности. Медиите подкрепят безусловно проявите и дейността на неправителствените организации, като отразяват широко тяхната дейност. Ролята на местните организации в контекста на превенцията и противодействието на корупцията е слаба – няма много примери за търсене на отчетност от местните органи на власт; няма примери за осъществени граждански инициативи за превенция на корупцията или разкрития на злоупотреби и нередности през последната година.
 
Обобщената оценка на индекса на местните медии е 2,40 т. В последните години съществува тенденция на изкупуване на медии от по-големи медийни субекти и намаляване на плурализма. Финансовите възможности на местните медии са ограничени, като това се отразява на възможностите им да осъществяват качествено и независимо своята дейност. Информацията, която представят, се свежда почти само до отразяване на официални събития, спортни събития, много криминална хроника и псевдо светски новини. Достъпът до информация от институциите е свободен, като наред с това няма информация по какъв начин се разпределят средствата з медийно отразяване. През последната година няма случаи на сплашване и тормоз над журналисти или на уволнения поради несъгласия с редакционната политика на собствените. В тази връзка обаче на преден план излиза въпросът за автоцензурата.
 
Оценката на общинските структури в здравеопазването е 1,98 т. Тя е най-ниската в сравнение с всички изследвани институции и сектори на обществения живот и отразява отказът на здравните структури от предоставяне на информация относно техния капацитет, роля и управление. Общината има малък дял в местната болница, като ежегодно отпуска определени средства за капиталови разходи или за апаратура въз основа на предложения на кмета и след решение на Общинския съвет. Регистриран е висок дял на лекари в пенсионна възраст и недостиг на медицински персонал. Недостигът на финансови ресурси за капиталови разходи и апаратура се компенсира с конкретни решения на Общинския съвет за отпускане на финансови средства. Липсва релевантна информация до каква степен ръководството на болницата е готово да предоставя информация на медии и граждански организации относно управлението на болницата, тъй като до този момент няма данни договори или процедури за обществени поръчки да са предизвикали интереса на местните журналисти.