2023, За всички градове
2023, За всички градове
Индексът на политическите партии е 3,06 точки. В сравнителен план с предходното изследване се констатира понижение (3,22 точки през 2022 г.). Това се дължи на практиките за купуване на гласове и натиск върху избирателите, както и на практиките за скрито финансиране ча отразяване в медиите в рамките на предизборната кампания. Определени позитивни тенденции се установяват относно по-широкото прилагане на практиката за привличане на дарения от симпатизанти, като това отново се дължи на спецификата на предизборните кампании във връзка с местните избори.
Най-висока оценка получават местните структури на партиите в Русе (3,60 точки), София (3,60 точки), Бургас (3,54) и Пловдив (3,53 точки). В дъното на класацията са структурите във Шумен, Разград, Кърджали, Враца и Варна.
Политическите партии разполагат с относително добра отправна точка за осъществяване на своята дейност (помещения за осъществяване на дейността, по-широк спектър от източници, които включват и дарения от симпатизанти във връзка с предизборните кампании). Повечето от национално представените партии на сайтовете си предоставят връзка с общинските структури. Не е така обаче при местните коалиции – прозрачността е на ниско ниво, като обикновено няма осигурена публичност на данни за контакт с тях. По-съществен напредък относно отчетността на партийните ръководства пред техните членове се установява в София, Бургас, Габрово, като принос за това обстоятелство има и факта, че местните избори предполагат по-широко участие на партийни активисти във финансирането на предизборните кампании.
В контекста на местните избори се установява по-голяма отзивчивост и подкрепа на партиите във връзка с обществени кампании и граждански инициативи. Повечето партии се ангажират с граждански каузи, като отчетливи примери в тази насока са установени в София, Пловдив, Монтана, Русе. Не така стоят нещата с инициирането и участието в антикорупционни инициативи. противодействието на корупцията е по-скоро на абстрактно декларативно ниво, като наред с това партиите нямат изградено разбиране какво представлява понятието за добро управление.
Придържането към етичните стандарти също е по-скоро на декларативно ниво, като партийните структури не успяват да докажат, че имат действащи механизми за санкциониране на неетично и прокорупционно поведение на някои политически лидери в местните общности.
Основни източници на финансиране на партиите 3.07
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 3.76
Използване на средства с неясен произход за купуване на гласове и за скрито отразяване в медиите 2.76
Независимост на общинските съветници от външно влияние 3.41
Роля на местните структури при номиниране на кандидати за изборни позиции 3.24
Антикорупционни предложения в предизборни програми на национално ниво 2.67
Антикорупционни политики и мерки на партиите на местно ниво 2.43
Партийни инициативи в отговор на очаквания и потребности на гражданите 2.09
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 3.52
Осигурена информация относно местните партийни ръководства и данни за контакт с местните партийни клубове 3.43
Партийните клубове осигуряват публична информация за адреса и дейността на местните партийни структури 3.00
Отчетност относно финансирането на партии и кандидати в съответствие със законодателството и международните стандарти 3.48
Наличие на етични правила, които са известни на партийните членове 2.72
Прилагане на етичните правила - случаи на неетично поведение и приложени санкции от партийните ръководства 3.67
Практики за купуване на гласове и контролиран вот 2.80
2023 - За страната, стойности на индекса по стълбове