Индекс 2022
За всички стълбове
2022, ОБЩИНА Видин
3.35
1 2 3 4 5 2.99 Общинскисъвет 4.03 Кмет 4.02 Общинскаадминистрация 3.56 Политическипартии 4.08 Съдилища 3.74 Полиция 2.71 Бизнес 3.17 Медии 3.21 Гражданскообщество 2.03 Общинскоздравеопазване

Община Видин заема осмо място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. Съвкупният индекс е 3,35 точки, измерен по скалата от 1 т. (най-ниска стойност) до 5 т. (най-висока стойност). От институциите на местно ниво най-висока оценка получава кметът (4,03 т.), следвана от общинската администрация (с идентична оценка от 4,02 т.); общинският съвет получава оценка 2,99 т. Структурите на държавните институции в община Видин получават относително по-висока оценка, което се дължи на добрата степен на осигуреност с материални, финансови и човешки ресурси, както и на унифицираните стандарти за отчетност за съответните системи: съдилищата получават оценка 4,08 т., а полиция – 3,74 т. Значителен принос за общата оценка на община Видин  имат и оценките на местните структури на политическите партии (3,56 т.), гражданските организации (3,21 т.), медиите (3,17), бизнеса (2,71 т.) и общинското здравеопазване (с най-ниска оценка в класацията на отделните сектори 2,03 т.).
 
Основните позитиви в общата оценка се дължат на политиката на кметския екип за осигуряване на прозрачност и по-непосредствен достъп на гражданите до общината и на политиката за развитие капацитета на местната общинска администрация. Това намира израз и по-интензивното модернизиране на информационните системи на администрацията и изграждането на система за качествено предоставяне на административни услуги. Структурирането на информацията в сайта на общината в секции „За гражданите“ и „За бизнеса“, както и функционирането на система за търсене на информация по дати, позволяват сравнително лесен достъп до информация. Това компенсира някои недостатъци в политиката по отчетност на общинския съвет и на кмета (липса на информация относно собствена програма на общинския съвет и на ясно дефинирани стратегически приоритети, които включват и противодействие на корупцията; липса на публикувани отчети относно изпълнението на управленската програма на кмета; отчетност относно управлението и дейността на общинските предприятия).
 
Изследването през 2022 година регистрира наличие на някои елементи от подход за взаимодействие с гражданското общество при разработване на политики за развитие на местната общност и при обсъждане на регулации на икономическата дейност. Принципно са осигурени възможности за включване на бизнеса при разглеждане на регулации относно икономическата дейност в общината; това се отнася и за местните граждански организации при обсъждане и разработване на местни стратегии и политики за развитие. Същевременно липсват конкретно разписани правила за работата на обществени/консултативни /експертни съвети, за начина, по който структурите на бизнеса и неправителствените организации могат да се включат, за състава и за резултатите от такава дейност. Установена е и относително пасивна нагласа на бизнеса и бизнес организациите към практическото реализиране на подобни формати на взаимодействие. Местният бизнес е сравнително пасивен по темата за превенция и противодействие на корупцията. В контекста на темата за създаването на благоприятни условия за бизнеса и насърчаването на инвестиционната дейност в общината, изследването констатира, че бизнесът работи без усещане за натиск, а през 2015 г. Общинският съвет е приел наредба за насърчаване на инвестициите в община Видин. Взето е решение за създаване на индустриална зона, но липсват данни за конкретни практически действия по изпълнението.
 
Местните неправителствени организации работят основно в сферата на социалните дейности, като разчитат преди всичко на собствени ресурси (експерти и доброволци) при реализиране на проектите си и често изпитват недостиг на финансови средства. Редица организации разчитат на подкрепа от общината, изразяваща се основно във възможности за взаимодействие при делегирането на социални услуги на частно-правни доставчици. Подкрепата на местния бизнес е насочена по-скоро към организации, работещи в сферата на културата, образованието, спорта и социалните дейности.
 
На местно ниво съществува разнообразие от медии, като с развитието на електронните технологии се констатират финансови затруднения, особено пред печатните медии. Местните и регионалните медии отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки. Достъпът на медиите до официални източници на информация от общината е открит и равнопоставен; през последната година няма случаи на сплашване, тормоз над журналисти или на уволнения във връзка с тяхната работа. Местните медии не са особено активни в извършването на разследвания за злоупотреби не поддържат и рубрики в тази насока.
 
Най-ниска оценка, в сравнение с останалите сектори, получава общинското здравеопазване. Община Видин притежава под 7% от собствеността на МБАЛ ,,Св. Петка“ АД, като на практика Общинският съвет няма и не прилага ефективни механизми за контрол и въздействие върху управлението на болницата. Здравеопазването в общината изпитва определен недостиг на лекари специалисти и на медицински сестри, което е свързано и с недостига на финансови ресурси. Добър подход за преодоляване на този дефицит е решението на Общинския съвет за предоставяне на общинска собственост за жилищни нужди на лекари и медицински сестри.