Индекс 2022
За всички стълбове
2022, ОБЩИНА Велико Търново
3.30
1 2 3 4 5 3.37 Общинскисъвет 3.62 Кмет 3.95 Общинскаадминистрация 3.54 Политическипартии 3.50 Съдилища 3.55 Полиция 2.58 Бизнес 2.92 Медии 3.17 Гражданскообщество 2.80 Общинскоздравеопазване

Община Велико Търново получава обобщена оценка 3,30 т., с което заема междинно 10-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация с индекс 3,95 т., която е следвана от кмета (3,62 т.) и Общинския съвет (3,37 т.).
 
Кметът е разработил управленска програма, която е публично достъпна. Отчетите за изпълнението й трудно достъпни на сайта на общината. Кметът прилага политика за развитие на общината в две направления7 насърчаване на инвестиционната дейност и развитие на капацитета на администрацията. Създадена е платформа „Инвестиционна дестинация Велико Търново“, която осигурява информация относно икономическия профил на региона, потенциала за инвестиции, условия на общината (нормативна база, регистри, разрешителни за строеж, пазар на труда, образование и имоти, инвеститори и др.) Политиката за развитие на капацитета на администрацията се реализира чрез включване на служителите в обучителни курсове и семинари. По отношение на контрола върху общинските фирми, изпълнението на договори с изпълнители са установени данни за периодично осъществяван контрол; като е необходимо да бъдат положени усилия за по-висока степен на отчетност относно изпълнението на европейските проекти и относно резултатите от дейността на общинските дружества. Необходими са мерки за осигуряването на за отчетност и повече публичност на информация за контакт с кмета (приемно време, контакти – мейл и др.).
 
Общинската администрация получава най-висока оценки в сравнение с останалите институции. Основанията за тази оценка са: изградените системи за предоставяне на административно обслужване, включително на електронно услуги; ясните правила за функционирането на администрацията, включително ясно и разбираемо предоставяне на информация за предоставяните административни услуги за гражданите; обратна връзка с гражданите. В тази връзка следва да се открои платформата „Гражданите“, чрез която те могат да подават своевременно сигнали относно нередности и установени проблеми. Общинската администрация осигурява необходимата публичност относно обсъжданите документи и политики, като в тази връзка поддържа адекватен набор от данни относно обсъжданите документи, постъпилите предложения и становища. Осигурена е частична отчетност относно дейността на общинските дружества (регистър), която следва да бъде надградена с данни относно отчетите за тяхната дейност. По отношение на отчетността и прозрачността в работата на администрацията са реализирани основните изисквания, като са необходими действия за последователното реализиране на тези принципи. В тази връзка е препоръчително реорганизиране на информацията в сайта на общината, така че отделните информационни единици да бъдат по-лесно видими и достъпни
 
Общинският съвет получава оценка 3,37 т. Основните позитиви в неговата работа са свързани с ефективното търсене на отчетност от кмета и администрацията, както и в осигуряването на публичност относно обсъжданите документи. Създадени са правила, които определят адекватни условия за участие на гражданите и бизнеса в консултативния процес, като те обаче следва да бъдат надградени и доразвити в конкретни механизми за взаимодействие със заинтересуваните страни (състав на обществени/консултативни съвети, условия за включване на участници, резултати от консултативния процес), особено в работата  комисиите. Необходими са действия за осигуряване на достъп до декларациите за конфликт на интереси на общинските съветници – законово установено изискване, което е изпълнено за кметовете на кметства и служителите в администрацията, но не е налично по отношение на общинските съветници.
 
Индексът на полицията е със стойност 3,55 т., който откроява позитивни оценки относно създадените гаранции за независимост на полицейското ръководство, ефективността в разследването на престъпления (нисък брой на върнати досъдебни производства поради процесуални нарушения), антикорупционното обучение и мерките за предотвратяване на конфликта на интереси и ефективност на системата за докладване на корупция. Индексът на съдилищата е по-нисък в сравнение с местните полицейски структури – 3,50 т., като основната причина са по-ниските оценки на показателите за ролята на съда – забавени дела, срочност на правораздаването и брой протестирани и обжалвани дела. Съдилищата разполагат с адекватни ресурси и капацитет на осъществяване на своята дейност и се придържат към стандартите за прозрачност и отчетност, установени на национално ниво.
 
Структурите на гражданското общество имат обобщен индекс от 3,17 т. Местните неправителствени организации разполагат със свобода за осъществяване на своите инициативи. Те имат експертен капацитет и успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своята дейност. Местните организации получават подкрепа от общински фондове за отделни аспекти от работата им (култура, спорт, здравеопазване и опазване на околната среда), като правилата за достъпа до тях са публично достъпни. Някои от неправителствените организации изпълняват държавно делегирани дейности, финансирани чрез общинския бюджет. Местният бизнес предоставя дарения в отделни случаи, като подкрепата се основава преди всичко на базата на лични контакти. Медиите имат практика да оказват подкрепа за неправителствените организации, като отразяват  техните инициативи. Организациите разполагат със. През последната година има примери за търсене на отчетност от институциите по реда на Закона за достъп до обществена информация. Граждански организации са сравнително пасивни при инициирането и участието в антикорупционни инициативи на местно ниво.
 
Местните структури на политическите партии имат съвкупен индекс 3,75, който в сравнителен план с останалите структури в изследваните градове е сравнително висок (5-място в класацията на сектора в изследваните 5 общини). Основен принос за тази оценка имат показателите, отразяващи капацитета, прозрачността и диалога на партиите с местната общност. Местните структури на партиите подкрепят инициативи на гражданското общество и се включват в реализирането на обществени кампании. По темата за превенцията и противодействието на корупцията се установява разлика във фокуса – значителна подкрепа за антикорупционни инициативи на национално ниво и декларативен подход към антикорупционната проблематика на местно ниво.
 
Оценката на бизнеса е 2,58 т. Местният бизнес осъществява свободно своята икономическа дейност, като липсват данни за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност. Създадени са условия за стартиране на бизнес инициативи и за насърчаване на инвестициите – създадена е платформа „Инвестиционна дестинация Велико Търново“, която предоставя систематизирана информация относно профил на региона, икономически потенциал, местни разпоредби, данни за пазар на труда, образование и имоти, инвеститори и др. Местният бизнес притежава потенциал и ресурси да играе ключова роля в политиките за добро управление и предотвратяване на корупцията на местно ниво, но проявява по-скоро пасивен и декларативен подход към темата; подкрепата за граждански инициативи е спорадична, като фокусът е поставен върху подкрепа за инициативи в сферата на културата.
 
Медиите получават оценка 2,92 т. На местно ниво съществува многообразие от медии, като те се стремят да отразяват значимите политически и обществени гледни точки. Установени са възприятия за съобразяване на редакционната политики в промяната в местния и националния политически контекст. Местните медии не изпитват съществени финансови трудности, като се справят с наличните ресурси при извършване на своята дейност. Медиите имат открит и свободен достъп до информация относно дейността на местните власти. Няма случаи на сплашване и тормоз над журналисти. Местните медии са пасивни по темата за корупцията, като не поддържат специализирани рубрики по въпросите за доброто управление и антикорупция. Съществуват определени дефицит в прозрачността относно собствеността на част от медиите.
 
Общинското здравеопазване получава най-ниска оценка в сравнение с останалите сектори – 2,80 т. Местните структури в здравеопазването разполагат с необходимата материална база и оборудване, за да осъществяват своята дейност. Въпреки данните за застаряващ персонал, има относително добра осигуреност с медицински кадри. Представителите на здравните институции декларират, че прилагат политика за подкрепа на инициативи на гражданското общество, но те са в сферата на здравеопазването. Няма примери за реализиране на политика за предоставяне на достъп до информация на гражданското общество, което не позволява съставянето на оценка, отчитаща всички аспекти от дейността на общинските структури в здравеопазването.