2022, ОБЩИНА Шумен
2022, ОБЩИНА Шумен
Община Шумен получава обобщена оценка 3,15 т., с което заема 17-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава кметът (3,93 т.), следван от общинската администрация (3,72 т.) и Общинския съвет (2,96 т.). Съдилищата имат обобщена оценка на индекса 4,00 т., като той е резултат от по-добро изпълнение на национално установените стандарти за прозрачност и отчетност, както и от добри показатели относно срочност на делата и нисък дял на протестираните и обжалваните съдебни актове. Полицията има индекс 3,78 т., който отразява по-високи оценки относно антикорупционно обучение и мерки за предотвратяване на конфликт на интереси в системата, и по-ниски оценки по показателите, измерващи ефективността на разкритията на корупция, както и на отчетността относно извършената работа. Останалите обществени структури имат следните индекси: медии – 2,76 т.; общинско здравеопазване – 2,70 т.; бизнес – 2,67 т.; гражданско общество – 2,51 т. и политически партии – 2,43 т.
Кметът и неговият екип имат индекс 3,93 г. Кметът е разработил и публикувал програма за управлението в рамките на мандата, като периодично представя отчет за нейното изпълнение. Той се придържа към добро изпълнение на стандартите за публичност и отчетност. Изследването регистрира частично установени механизми за взаимодействие с граждани и бизнес, които следва да бъдат надградени с повече прозрачност относно правилата за участие на заинтересуваните страни и на резултатите от провежданите обсъждания. Дефицит на информация се установява относно контрола върху доставчици и изпълнители на договори, сключени с общината.
Общинската администрация получава оценка на индекса от 3,72 т. Тя предоставя административни услуги, които включват широк набор от възможности, включително чрез възможности за устно заявяване на услуги; изградена е система за електронно предоставяне на услуги. Администрацията се стреми да предоставя отчет за своята работа, като включително предоставя информация и за предприетите действия по сигнали на гражданите. Администрацията съдейства за гражданско участие при обсъждането на общински политики, като в тази връзка има необходимост от повече информация не само относно обсъжданите документи, но и относно правилата за участие и съставите на обществени и консултативни съвети. Установена е необходимост от интензифициране на дейността по отношение на привличането на инвестиции. Администрацията поддържа добър достът по различните регистри и осигурява много добро ниво на отчетност относно дейността на общинските предприятия.
Общинският съвет има по-нисък индекс в сравнение с останалите институции – 2,96 т. Стойността му е резултат преди всичко от непоследователна политика за прозрачност (прозрачност на общинските съветници) и отчетност (на постоянните комисии): ОбС в настоящия мандат няма приета управленска програма, а работи по стратегически документи от предходен период. Идентифицирана е необходимост от повече отчетност относно работата на постоянните комисии. Позитивни оценки са регистрирани относно контрола върху дейността на кмета. Създадени са основни елементи на механизми за взаимодействие с гражданите, но няма публична информация относно резултатите от взаимодействието с гражданите и с бизнеса, съставите на обществени/ консултативни съвети и възможностите за участие.
Местните медии имат индекс 2,76 т. На местно ниво съществуват няколко медии, като те се опитват да отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки, но някои важни теми и аспекти остават трайно извън фокуса им. Съществуват определени зависимости поради ограничения кръг рекламодатели и честите избори, които правят партиите потенциални ползватели на масирани информационни услуги на местния медиен пазар. Не всички медии разполагат с достатъчно ресурси за пълноценно информиране, така че компромисът с качеството е практика и той се изразява в невъзможност за извършване на репортажи от място, извършване на детайлна проверка на обстоятелствата и извършване на журналистически разследвания. През изследвания период има случаи на сплашване и тормоз над журналисти, както и на уволнения порази и противоречия със собственика/редактора на медията. В района се наблюдава размествания в медийния пазар и оттегляне на знакови местни журналисти към работни места, които не са свързани с журналистиката. Местните власти правят опити да оказват контрол върху местни медии посредством разпределение на рекламни бюджети и информационни дейности. Смяната на управлението води до частични промени в редакционната и информационна политика при отделни медии. Достъпът до информация от местните институции е частично равнопоставен – официалната информация се предоставя на всички, но има случаи, в които впоследствие подробна информация да се дава приоритетно на определени медии. През изминалия период има отделни публикации с разкрития, извършени от медии. Недостигът на финансиране и зависимостта от местни рекламодатели обаче води до силно редуцирани и спорадични действия в тази посока.
Общинските структури за здравеопазване имат обобщена оценка на индекса 2,70. Те разполагат с относително добър сграден фонд; периодично се отпускат средства за планови ремонти на отделения и кабинети. По-голяма част от апаратурата е нова, закупена със собствени приходи на лечебните заведения. Ръководствата на общинските лечебни заведения декларират желание за включване в антикорупционни инициативи в антикорупционни дейности, но за самите тях не е ясно в какво се изразява подобен принос и липсват практически примери. Общинските структури изпълняват изискванията за отчетност през Общинския съвет; до този момент не е възниквал случай за търсене на информация, съответно – за предоставяне, на медии и неправителствени организации.
Местният бизнес получава обобщена оценка на индекса от 2,67 т. Местната власт полага определени усилия за намаляване на тежестта върху бизнеса и за привличане на инвестиции. Изградената индустриална зона и добрите и комуникации фокусират интереса на инвеститори и това довежда до запълването на подзона 1 и изграждането на следващи подзони. Местните власти прилагат отделни елементи на политика за облекчаване на условията за стартиране и осъществяване на бизнес: осигурена е прозрачност при отдаване под наем на помещения, обявите се публикуват своевременно. Липсват конкретни данни за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност; случаите на злоупотреба с власт са единични, като рядко са публични и бизнесът има практика да търси правата си в съда.
Съществуват установени елементи на механизми за взаимодействие между местни институции и бизнес, но няма изградена комплексна координация на действията към различните видове бизнес – малък, среден и голям с фокус към всеки от тях. Случаи с възлагане на обществени поръчки повдигат въпроси относно ефективността на системата за установяване на конфликт на интереси.
Структурите на гражданското общество имат обобщена оценка от 2,51 т. Те имат достъп до общински фондове, които финансират на конкурсен принцип младежки дейности, култура и спорт. Те разчитат основно на приноса на доброволци, за да осъществява своете дейности. Местният бизнес предоставя дарения, които са насочени предимно към благотворителност, социални дейности, спорт, култура, младежки дейности. Подкрепата от медиите е избирателна, като за отразяването на дейност по проект обикновено отразяването е чрез заплащане. Местните неправителствени организации осъществяват дейността си свободно, като няма примери за създадени зависимости в местните институции. Те не проявяват активност в сферата на гражданския контрол – няма данни за инициативи, насочени към обединяване на действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията в общината. Няма широко установена практика за изискване информация от структурите на местната власт.
Политическите партии на местно ниво имат обобщена оценка на индекса он 2,43 т., която е най-ниска в сравнение с останалите изследвани структури в общността. Бюджетът на повечето партии се формира основно от държавна субсидия, предоставена от партийната централа. Финансирането на партиите не е достатъчно прозрачно, като повечето насочват към партийните ръководства. Местните структури на повечето партии разполагат с определена свобода при номинирането на кандидатите, като водачите на листите се одобряват от централните ръководства. Повечето партии декларират намерения за борба с корупцията както относно националното ниво на управление, така и относно местното ниво на управление, но липсват конкретни предложения в тази насока. Партиите не демонстрират голяма отзивчивост относно искания и очаквания на гражданите – извън тясно партийния предмет на дейност, политическите партии не се ангажират с подкрепа за инициативи на граждански организации.
2022 - За страната, стойности на индекса по стълбове