Индекс 2022
За всички стълбове
2022, ОБЩИНА Търговище
3.30
1 2 3 4 5 3.13 Общинскисъвет 4.26 Кмет 4.01 Общинскаадминистрация 2.84 Политическипартии 4.61 Съдилища 2.93 Полиция 2.40 Бизнес 3.04 Медии 3.27 Гражданскообщество 2.51 Общинскоздравеопазване

Община Търговище получава обобщена оценка 3,30 т., с което заема 11-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава кметът (индекс 4,26 т.), следван от общинската администрация (4,01 т.) и Общинския съвет (3,13 т.). Общата оценка на съдилищата е 4,61 т., а на полицията 2,93 т. Сред структурите на гражданското общество най-висок индекс имат местните неправителствени организации (3,27 т.), следвани от медиите (3,04 т.), политическите  партии (2,84 т.), общинското здравеопазване (2,51 т.) и бизнеса (2,40 т.).

 

Индексът на кмета и неговия екип е показател за адекватно изградена система за управление на общината. В тази връзка следва да се отбележат добрите оценки относно прозрачността и отчетността на кмета относно изпълнението на управленската програма, както и усилията за създаване на условия за инвестиции и привличане на външни ресурси по проекти на общината. Кметският екип осъществява контрол върху доставчиците на публични услуги/изпълнение на договори по проекти на общината, включително и при обществени поръчки. Кметът използва различни механизми за връзка с гражданите – срещи на живо, онлайн срещи, брифинги, пресконференции и отчитане на обратната връзка от анкети с гражданите.  Дефицити се установяват по отношение на политиката за развитие на експертния капацитет на отделните структури от общинската администрация (с изключение на звеното за административно обслужване) и относно прозрачността на условията, при които се осъществява консултативният процес – правила и условия за обществени обсъждания, състави на обществени и консултативни съвети.

 

Индексът на общинската администрация е 4,01. Той е резултат от по-високи оценки относно мерките за осигуряване на прозрачност на дейността на общината (вкл. изпълнение на изискванията за публикуване на документите, подлежащи на обществено обсъждане), регистрите, отчети за дейността на предприятията – общинска собственост. Администрацията разполага с ресурси, които й позволяват да предоставя необходимите административни услуги, включително и по електронен път. Въведени е добра практика за удължено работно време на служителите от Центъра за административно обслужване.

 

Общинският съвет има индекс 3,13 т, като той е резултат от сравнително висока оценка относно капацитета (независимостта и публичния образ на Съвета) и оценки под средните относно управлението ролята в местната система за почтеност. общинските съветници прилагат механизми за надзор върху местната изпълнителна власт, но са сравнително пасивни при изпълнение на функцията им да представляват активно интересите на гражданите – организирането на приемни е рядко прилагана практика; създадени са правила за обществени обсъждания и обществен съвет, но липсва информация относно неговата дейност.

 

Общата оценка на съдилищата в Търговище е 4,61 г., като с това те заемат първо място в класацията на сектора. Изследването обхваща структурите на районния, окръжния и административния съд и е показателна за способността на съдебната институции да функционират ефективно при съчетание от създаден капацитет и по-ниска степен на натовареност на съдиите. Данните от изследването показват, че съдилищата в Търговище разполагат с адекватни ресурси (сграден фонд и необходимо техническо осигуряване), реализират политика за продължаващо обучение на съдиите, като наред с това степенна на натовареност на съдиите е по-ниска. Тези фактори създават добра основа за  ефективност на правораздавателната дейност, която се изразява в нисък дяла на забавените дела, нисък дял на протестираните и обжалвани дела, съчетани с адекватна срочност на правораздаването. При показателите, свързани с управлението на съда, е установено адекватно изпълнение на националните стандарти за осигуряване на публичност и отчетност относно работата на съдилищата, докато определени дефицити са констатирани при спазването на етичния кодекс и правилата за отвод при конфликт на интереси.

 

Оценката на полицейските структури 2,93 г., като показателите за капацитет и управление имат средни стойности, вариращи в диапазона 3,25 н. и 3,21 т., а по-ниски стойности получават показателите за роля – 2,33 т. Те отразяват ниска ефективност при разкриването на корупционни престъпления. В контекста на вътрешните механизми за управление следва да се отбележи и недостатъчната ефективност на системата за докладване на корупция.

 

Местните неправителствени организации имат обобщен индекс 3,27 т. Те успяват да мобилизират максимално широк кръг от експерти, авторитетни личности и доброволци, които им позволяват да изпълнят своите инициативи и да отговорят на обществените очаквания. Организациите имат достъп до общински фондове/програми, които осигуряват определен финансов ресурс, като правилата за достъп до тях са публично известни. Добра практика е определянето на конкретен служител, отговорен за контакт с местните граждански организации. Организациите получават подкрепа от местният бизнес най-вече за благотворителност, социални дейности, спорт, култура и младежки дейности. Част от медиите оказват подкрепа, като отразяват прояви на организациите, които провокират по-значим интереси. Местните организации функционират свободно, като няма данни за зависимост от местни органи на властта. Повечето организации са специализирани в сферата на социалните дейности – факт, който обяснява сравнително рядко използваната практика за търсене на отчетност от общинските институции и липсата на собствени антикорупционни инициативи и разкрития за нередности в управлението. Наред с това има примери на активни граждански организации, които се стремят да работят за по-активно гражданско участие на местно ниво.

 

Местните медии получават обобщена оценка 3,04 т. На местно ниво не съществува голяма разнообразие от медии, но съществуващите медии се стремят да отразяват широк спектър от обществено значими теми. Като цяло, медиите изпитват финансов недостиг на средства, което се отразява и на характера на поддържаните рубрики и материали – материалите имат предимно информационен характер; не съществуват обособени рубрики за разследвания. Местните журналисти работят относително независимо от местната власт. През последната година няма информация за сплашване, тормоз или уволнения. Промяната в политическата обстановка не оказва съществена промяна в редакционната политика ва медиите. Достъпът до източниците на информация е равнопоставен.

 

Индексът на общинските структури в здравеопазването е 2,51 т. Най-съществен дефицит е установен относно недостатъчните ресурси за поддържане на материалната база – сграден фонд и планирано подновяване на медицинско оборудване. Дефицитът на медицински кадри е съществен проблем при предоставянето на медицинско обслужване в редица направления; пряко свързан с този проблем е и ниското ниво на възнагражденията. Относно прилагането на антикорупционни мерки се прилага стандартен подход за получаване на сигнали. Установено е недостатъчно ниво на прозрачност относно обществените поръчки. Общинските лечебни заведения декларират желание за включване в антикорупционни инициативи и дейности, предприети от държавни и общински институции, но липсват подобни инициативи. Един от проблемите, които стоят на вниманието на ръководствата на общинските заведения, са случаите на посегателства над медици. Общинските структури в здравеопазването се придържат към изискванията за отчетност, като общинските съветници осъществяват контрол в рамките на своите правомощия. Към момента на проучването няма примери за предоставен достъп до информация на журналисти и представители на граждански организации, тъй като подобни искания не са отправяни.

 

Местният бизнес получава най-ниска оценка за своята роля в местната среда – 2,40 т. Фирмите и бизнес организациите разполагат със свобода за осъществяване на икономическата дейност, като няма данни за неправомерен натиск върху тях. Местните власти прилагат основни елементи на политика за облекчаване на условията за стартиране и осъществяване на бизнес – създадени са наредби на облекчаване на икономическата дейност, насочени към минимизиране на административната тежест; създадени са общински структури за взаимодействие с бизнеса, определен е терен за индустриална зона, но няма изградена инфраструктура. Част от фирмите имат практика да участват в консултативни съвети, като изразяват свои становища относно регулации и решения, засягащи дейността му. Същевременно се установява пасивност на бизнеса относно подкрепата за антикорупционни инициативи на местно ниво.