Индекс 2022
За всички стълбове
2022, ОБЩИНА София
3.60
1 2 3 4 5 3.26 Общинскисъвет 3.98 Кмет 4.44 Общинскаадминистрация 3.77 Политическипартии 2.86 Съдилища 3.13 Полиция 3.50 Бизнес 3.65 Медии 3.77 Гражданскообщество 3.60 Общинскоздравеопазване

Община София получава обобщена оценка 3,60 т., с което заема 4-то място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация (4,44 т.), следвана от кмета (3,98 т.) и Общинския съвет (3,26 т.).
 
Местната администрация (индекс 4,44 т.), с което се нарежда на първо място сред другите общински администрации, включени в изследването. Високата оценка е резултат от адекватните ресурси, които позволяват изпълнение на функциите, и от политиката за развитие на експертния капацитет на служителите. Тези два фактора позволяват на администрацията да предоставя административни услуги, включително и широк набор от услуги по електронен път. Администрацията осигурява адекватен достъп до относно съществуващите регистрите и документите, които са предмет на обществено обсъждане. Като добър пример следва да се посочи платформата „Участвайте“, в която са създаде обособени секции за обществени обсъждания, обществени консултации, кампании и анкети за обратна връзка с гражданите. Това създава добра база за консултативния процес с гражданите и бизнеса.  Съществува специализирана структура, която работи за насърчаване на инвестициите. Дефицити се установяват по отношение на разпореждането с общинска собственост (корупционни скандали) и отчетността относно работата на администрацията, включително резултатите от работата на общинските предприятия.
 
Индексът на кмета е 3,98 т.  Той е резултат от по-високи оценки относно капацитета и по-ниски относно ролята в местната общност в контекста на доброто управление и превенцията на корупцията. Кметът е предложил програма на управлението на общината, като няма публично достъпни данни чрез сайта на общината относно отчетността по нейното изпълнение. Най-високи са показателите относно предвидимите ресурси, с които общината разполага (инвестиции, привлечени ресурси по проекти) и относно механизмите за комуникация и диалог с гражданите, включително и при обсъждането на стратегии и политики за развитие на общината. Кметът и неговият екип използват различни механизми за отчетност. Най-съществени дефицити се установяват относно управлението на общинските дружества и при обществените поръчки. Проблемите относно прозрачността при възлагането на обществени поръчки и качеството на строителството и на услугите, предоставяни от изпълнители на договор и с общината имат хроничен характер.  Кметът прилага последователна политика за развитие на капацитета на общинската администрация, като в тази връзка значителен дял от служителите са преминали курсове за повишаване на професионалната квалификация.
 
Индексът на Общинския съвет е 3,13 т. изследването установява съществени дефицити в управлението на местния парламент, които се изразяват в липсата на достатъчно отчетност на постоянните комисии и спорни решения относно управлението на общинската собственост, които повдигат въпроси относно интегритета на част от общинските съветници и способността на Съвета да устоява на лобистки натиск. В рамките на изследвания период има редица случаи, които са показателни за непрозрачно лобиране в полза на частни интереси и накърняват публичния образ на Общинския съвет. Оценките относно надзора върху местната изпълнителна власт са относително високи, като те отразяват приноса на общински съветници да изискват отчетност от кметския екип чрез инструмента на питането. Общинските съветници са активни при поддържането на диалог с гражданите. Общинският съвет е създал правила относно консултативния процес с гражданските организации и бизнеса при обсъждане на стратегически решения и при определяне на правилата за икономическа дейност. Създадени са правила, регулиращи етичното поведение на общинските съветници и е създадена комисия, но редица казуси от работата на Съвета водят до извод, че не функционира ефективен механизъм за установяване и предотвратяване на конфликт на интереси в дейността на общинските съветници.
 
Обобщената оценка на съдилищата е 2,86 т., която е най-ниската в страната и се дължи на значителната натовареност на съдиите в Столицата. Това се отразява на бързината на съдебните производства. Изследването показва и проблем със спазването на етичния кодекс на магистратите и спазването на правилата за отвод при конфликт на интереси.
 
Индексът на местните полицейски структури е 3,13 т. Той е резултат от по-високи оценки относно ефективността на разследванията (нисък дяла на върнати досъдебни производства поради процесуални нарушения) и осигуряването на публичност на информация относно работата на МВР, от една страна, и от друга – на критично ниски оценки относно разкриването на корупционни престъпления и устояването на полицейските служители на корупционен натиск.
 
Гражданските организации в София получават обща оценка 3,77 т., с което заемат първо място сравнителната класация за сектора. Този резултат е пряко отражение на обективно широкото развитие на граждански инициативи в столицата в практически всички сфери на гражданска активност. Отражение в оценката намират и актуални примери за активната позиция на гражданската общност в изискване на отчетност от местната власт. И трите изследвани измерения – капацитет, роля, вътрешно управление – получават сравнително високи оценки, като най-висока оценка получават показателите за прозрачно и отчетно управление, следвани от активната роля в местната общност и едва на трето място са показателите относно капацитета на организациите. Капацитетът на неправителствените организации е функция от наличните ресурси (финансови, материални, човешки) и способността им да функционират самостоятелно и независимо при изпълнение на своите дейности. Съществуват общински фондове/програми, които осигуряват определен финансов ресурс; правилата за достъп до тях са публично известни. Местните неправителствени организации мобилизират необходимите им експерти, сътрудници и доброволци, което им позволява да изпълнят своите проекти.  В сравнение с другите градове има редица примери за подкрепа от страна на бизнеса за различни граждански инициативи. Що се отнася до подкрепата от страна на медиите – местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепата на медиите. Позитивен фактор в тази насока е наличието на широк кръг от медии, в това число и появата на интернет медии и социалните медии. Гражданският сектор е независим от външна намеса и влияние от страна на местните власти и бизнес. Въпреки това, следва да се отбележи, че по възприятия и оценки на анкетирани граждански организации има различни типове обвързаности между политически и икономически интереси и граждански организации.
 
Индексът на политическите партии е 3,77 т. Партиите, представени в местния Общински съвет, разполагат с необходимите материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира от три основни вида източници: субсидия, членски внос и дарения. Партии от широк политически спектър са представени в Общинския съвет, като има примери за спорни решения, които поставят въпроса за способността на местни партийни структури да устояват на влиянието на мастни интереси. Местните структури на повечето партии разполагат със свобода при номинирането на кандидатите за изборни позиции, като предвид значимостта на столицата водачите на листите се одобряват от централните ръководства. Всички партии са включили  антикорупционната тема в предизборните си програми, като при част от тях тя е развита в конкретни предложения за борба с корупцията, а при други присъства в контекста на мерки за намаляване на административната тежест върху бизнеса, борба с монополи или въвеждане на електронно управление. Разработването на мерки за противодействие на корупцията на местно ниво попада във фокуса на вниманието на повечето политически партии, представени в Общинския съвет. Партиите поддържат активен диалог с гражданите, като има примери и за реализирани инициативи в резултат от проведени срещи, организирани приемни с граждани и партийни дискусии. Могат да бъдат посочени примери за подкрепени инициативи на граждански организации, осъществявани публични кампании и защитавани обществени каузи.
 
Индексът на медиите е 3,65 т. На местно ниво съществува многообразие от медийни източници (като тип, идеология, собственост) и те отразяват повечето значими политически и обществени гледни точки. Принос в тази връзка има и обстоятелството, че в столицата са разположени и водещите национални медии. Съвкупността и разнообразието от медии като информационен профил, приоритети, редакционни интереси и политика дава основание за оценка за наличието на плурализъм на гледните точки, отразявани в медиите като съвкупност. Част от медиите изпитват финансови трудности; налице са възприятия за дълбоки зависимости между медии и политически и икономически интереси. Журналистите могат да осъществяват свободно своята дейност, като през последната година няма случаи на уволнени журналисти поради противоречия  със собственика/редактора на медията; наред с това са изразени съмнения за възможен натиск над журналисти във връзка с тяхната работа. Промяната в политическата обстановка влияе до известна степен на редакционната и информационната политика на част от медиите. Като цяло достъпът до официални източници относно работата на местните власти е равнопоставен. В местните медии се откриват редица рубрики, в които се публикува информация по темата за корупцията, а също така осигуряват възможност за сигнали от граждани. Важно значение за сравнително по-високата оценка на медиите в столицата спрямо средната стойност за страната има фактът, че в резултат от работата и на медиите през изследвания период са налице редица разкрития за нередности и злоупотреби във връзка с публични услуги в столицата. Изследването показва, че са необходими допълнителни усилия за по-ефективно прилагане на етичните стандарти в сектора, за саморегулация, както и за насърчаване на прозрачността и отчетността на медиите.
 
Структурите на здравеопазването в общината получават оценка 3,60 т., с което се нареждат на второ място в сравнение с останалите общини. Това се дължи на добре развития капацитет, който е резултат от наличните материални и технически, както и на осигуреността от медицински специалисти във всички направления.  и човешки ресурси. Общинските структури в здравеопазването се придържат към стандартен подход за реакция при получаване на сигнали за нередности. Общинските структури в здравеопазването оказват подкрепа за инициативи на медиите, гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и за добро управление. Изследваните общински структури имат практика за осигуряване на информация за тяхното ръководство и за контролните органи, но се установяват дефицити относно осигуряването на информация относно финансовите аспекти от своята дейност. Като цяло те се придържат към изискванията за отчетност, като предоставят периодична отчетност пред ОС и при поискване – на граждански организации и медии.
 
Местният бизнес в столицата получава една има обобщена оценка на индекса от 3,50 т. Фирмите разполагат с добри условия за осъществяване на икономическа дейност и за влагане на нови инвестиции. Всички изследвани показатели показват, че бизнесът разполага с по-висок потенциал за участие в местната среда, който обаче не е реализиран в максимална степен. Това се отнася особено до участието в обсъждането на политики за развитие на местната общност и до подкрепата за граждански инициативи, насочени към добро управление и превенция на корупцията. Ролята на бизнеса в инициирането на политики и мерки за борба с корупцията следва да се активизира, а усилията на гражданския сектор в борбата с корупцията следва да намери по-широка подкрепа от страна на бизнеса в общината. Част от бизнес организациите са се възползвали от възможността да предоставят становища и позиции относно промени в нормативната уредба или са инициатори н собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината. Изследваните бизнес организации споделят виждането, че най-голям потенциал за противодействие на корупционния натиск имат инициативи в местното самоуправление, свързани с намаляване на административната тежест и с разширяване на електронните административни услуги за гражданите и бизнеса.