Индекс 2022
За всички стълбове
2022, ОБЩИНА Силистра
2.79
1 2 3 4 5 2.76 Общинскисъвет 2.74 Кмет 2.84 Общинскаадминистрация 3.02 Политическипартии 3.94 Съдилища 3.61 Полиция 2.28 Бизнес 2.17 Медии 2.46 Гражданскообщество 2.06 Общинскоздравеопазване

Община Силистра заема предпоследното 26-мо място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. Съвкупният индекс е 2,79 точки, измерен по скалата от 1 т. (най-ниска стойност) до 5 т. (най-висока стойност). От институциите на местно ниво най-висока оценка получават структурите на държавни органи – съдилищата (3,94 т.) и местните структури на полицията (3,61 т.). Оценките за съдилищата са резултат от изградения капацитет и от стандартите за отчетност и висок капацитет на национално ниво. На трето място се нареждат местните структури на политическите партии, които са оценени като сравнително по-активни в диалога с гражданите през 2022 г. Структурите на гражданското общество (2,46 т.), бизнеса (2,28 т.) и медиите (2,17 т.), а на последно място е общинското здравеопазване (2,08 т.) като основните причини са комплексни: по-ограничени ресурси и пасивност относно участие или реализиране на антикорупционни инициативи и инициативи, които допринасят за доброто управление на местно ниво.
 
Институциите на местната власт и местното самоуправление получават сходни оценки, които се движат в диапазона 2,74 – 2,84, което е показател за системни дефицити в трите измерения. Общинският съвет получава обща оценка 2,76, като при него изследването откроява относително добро изпълнение на контролната роля спрямо кмета и на изискванията за публичност на информацията относно обсъждани проекти на решения и на нормативни актове; значителни пропуски относно прозрачността и отчетността в работата на общинските съветници. Като един от най-съществените дефицити в работата на общинския съвет е диалогът с гражданите. В тази връзка се очертават липсата на правила за участието в консултативни и обществени съвети, както и практическата невъзможност на гражданите да вземат активно участие в заседанията и да се изказват по време на заседанията.
 
Кметът получава оценка от 2,74 т., като в резултата на изследването се очертава относително по-добро изпълнение на принципите за прозрачност и пряка връзка с гражданите; налице са има елементи на политика за контрол върху доставчиците на услуги. Установени са пропуски при изпълнение на стандартите за отчетност относно изпълнението на управленската програма; липса на конкретни мерки за насърчаване на инвестициите в общината; отсъствие на политика за развитие капацитета на администрацията.
 
Общинската администрация получава оценка 2,84 т., като тук следва да се открои разликата между показателите в измеренията „капацитет“ и „управление“. Общинската администрация в общината е една от малкото, които не предоставят електронни услуги. Същевременно тя се придържа към изискванията за отчетност и етични стандарти в своята работа.
 
Общинското здравеопазване получава най-ниска оценка в сравнение с останалите сектори – 2,09 т., като тя се дължи на пасивността на структурите в здравеопазването при осъществяване и подкрепа за антикорупционни политики и декларативен подход към темата за етичните стандарти. За да компенсират дефицитите в материалната база местните власти насочват усилията към осигуряване на ниво на заплащане, което да стимулира медицинския персонал да работи в тези заведения.