Индекс 2022
За всички стълбове
2022, ОБЩИНА Плевен
3.04
1 2 3 4 5 2.56 Общинскисъвет 3.78 Кмет 4.00 Общинскаадминистрация 2.81 Политическипартии 3.52 Съдилища 3.60 Полиция 2.64 Бизнес 2.63 Медии 2.89 Гражданскообщество 2.00 Общинскоздравеопазване

Община Плевен получава обобщена оценка 3,04 т., с което заема 22-ро място в общата класация на общините, включени в Индекса на местната система за почтеност за 2022 година. От институциите на местната власт и местното самоуправление най-висока оценка получава общинската администрация (4,00 т.), следвана от кмета (3,78 т.) и Общинския съвет, който получава значително по-ниска оценка – 2,56 т. Структурите на гражданското общество имат обобщена оценка на индекса от 2,89 т., политическите партии – 2,81 т., бизнесът – 2,64 т., медиите – 2,63 т., а най-ниска оценка получават структурите за общинско здравеопазване – 2,00 т. Местните структури на полицията имат индекс от 3,60 т., който е резултат от: а) изграден капацитет (отразяващ създадени гаранции за независимост в работата и способност за устояване на корупционен натиск) и ефективност на разследванията по общи престъпления (изразяваща се в нисък дял на върнати досъдебни производства поради процесуални нарушения при разследването) и б) недостатъчно ефективно разследване на корупционни престъпления. Съдилищата имат индекс от 3,52 т., който е функция от: а) налични адекватни ресурси за осъществяване на дейността и от прилагането на националните стандарти за прозрачност и отчетност; и б) установени дефицити относно спазването на етичния кодекс и правилата за отвод при конфликт на интереси.
 
Общинската администрация има индекс от 4,00 т., която е резултат от по-високи показатели относно ролята и изградения капацитет. Администрацията е изградила система за качествено предоставяне на услуги, включително и за предоставяне на услуги по електронен път. Администрацията е установила и прилага правила за отчетност относно управлението на общинската собственост и се стреми да осигурява възможност за участие на гражданите при планирането на общинските политики. За целта администрацията е осигурила технически възможности за включване на гражданите и поддържа обратна връзка с гражданите и с потребителите на административни услуги. Оценките относно насърчаването на инвестициите и взаимодействието с бизнеса не са особено високи, като роля за това има и по-пасивният подход на бизнеса.
 
Кметът и кметският екип са с индекс от 3,78 т., като по-високи оценки са регистрирани относно ролята на кмета в местната общност, а по-ниски относно управлението на екипа. Изследването установява, че въпреки множеството стратегии в отделни сектори, в сайта на общината не са достъпни управленска програма за настоящия мандат и отчет за нейното изпълнение; същевременно има данни за регулярно представяне на отчети в рамките на сесиите на Общинския съвет. Кметът прилага активна политика за привличане на допълнителни ресурси чрез проекти и чрез политика за привличане на инвестиции и за развитие на капацитета на общинската администрация. по отношение на взаимодействието с местния бизнес се установява по-скоро едностранен подход за комуникация, изразяващ се в търсене на взаимодействие с бизнеса при обсъждане на програмни документи, инициирани от общината. По отношение на контролната дейност спрямо бизнеса е разработена нормативна база, която предвижда равнопоставен подход, но наред с това има регистрирани оценки за единични изключения от правилата. Етичната рамка относно дейността на кметския екип не е добре разработена; установени са и дефицити относно отчетността.
 
Индексът на Общинския съвет е 2,56 т., като той е значително по-нисък от оценките на останалите институции и е резултат от ниски оценки пи всички измерения. Най-значителни дефицити се регистрират при капацитета, като в тази връзка оказват влияние липсата на  собствена програма и ясни стратегически приоритети, които включват и противодействие на корупцията, както и множеството оспорени решения, които поставят въпроси относно независимостта и способността за устояване на лобистко въздействие. Същевременно, следва да се подчертае, че в публичното пространство няма значим обществен дебат за липса на независимост в дейността на ОбС. По отношение на контролната функция спрямо местната изпълнителна власт е регистриран по-пасивен и инертен подход. Общинският съвет е изградил по-адекватни и прозрачно механизми за взаимодействие с гражданите и гражданските организации (създадени правила за участие и редица консултативни съвети в различни тематични области) и не толкова ясни механизми за прозрачно включване на местния бизнес при формулиране на конкретни предложения и на политики за местно развитие – ОбС отчита мнението на отделни фирми и бизнес организации, като не са ясни критериите за тяхното включване в работата на комисии и в други форуми, обсъждащи местните политики. Част от решенията на Общинския съвет се вземат в резултат на външно нерегламентирано влияние, а не на официални партийни решения и на решения на политическите групи. Изследването регистрира определени дефицити относно прозрачността в работата на общинските съветници и отчетността на Общинския съвет като цяло и на постоянните комисии.
 
Местните граждански организации имат обобщена оценка на индекса от 2,89 т. Те успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи. Местните организации не получават финансова и институционална подкрепа за своите инициативи от местните власти и не участват в процеса на вземане на решения на местно ниво. Те не разполагат с финансиране от специално създадени общински фондове или програми, извън тези от Календара за културни и за младежки дейности и извън делегираните дейности. Средствата за култура са ограничени и не се разпределят на конкурсен принцип. Местният бизнес предоставя дарения в отделни случаи, като сте са насочени предимно към благотворителност, социални дейности, спорт, култура и младежки дейности. Част от медиите оказват подкрепа, като отразяват избирателно част от инициативите на гражданските организации. Местните организации могат да осъществяват своята дейност без натиск от страна на местни власти или бизнес; няма публично известни данни и за създадени зависимости. Същевременно като форми на въздействие върху тяхната работа могат да се оценят игнориране, изолация или ограничен достъп до сътрудничество или финансиране. Част от местните граждански организации имат установена практика да изискват информация от местната власт. През оценявания период няма публично известни данни за техни разкрития за нередности и злоупотреби на местно ниво. Регистриран е пример за инициатива, която е насочена към добро управление. Като цяло, инициативите на неправителствените организации за добро управление и противодействие на корупцията имат несистемен и непостоянен характер.
 
Местните структури на политическите партии имат обобщена оценка на индекса от 2,81 т. по-високи оценки се регистрират относно прозрачността на техните ръководства и екипи и значително по-ниски относно тяхната роля в местната общност в контекста на противодействието на корупцията. Местните партийни структури разчитат на разнообразен кръг от източници за своята дейност, като наред със средствата от партийни субсидии използват и средства от дарения. Неизяснените въпроси относно партийното финансиране на част от партиите поставя въпроси относно способността на общинските съветници да устояват на външно нерегламентирано влияние и да вземат решения въз основа на официални партийни решения с участието на членовете. По-голяма част от партиите не поддържат адекватен диалог с гражданите, като няма значими примери за осъществени инициативи в резултат от  проведен диалог и по искане на гражданите. Партиите декларират готовност за прилагане на антикорупционни политики и мерки, но липсват конкретни действия в тази насока на местно ниво. В предизборните програми на национално ниво са включени антикорупционни предложения, които са насочени основно към реформи  в съдебната система и в държавната администрация.
 
Местният бизнес има обобщена оценка на бизнеса от 2,64 т. Тя е резултат от относително ниски оценки и в трите измерения, като най-ниски са свързани с неговия капацитет – местните фирми и бизнес организации не участват активно в изработването и в отстояването на позиции относно регулации, засягащи тяхната дейност. В тази връзка следва да се подчертае и ниската оценка относно работата на Общинския съвет по приемане на правила, регулиращи икономическата дейност и като цяло – относно прозрачността на консултативния процес с бизнеса. Местният бизнес разполага с добри възможности за осъществяване на икономическа дейност, като в тази връзка местните власти прилагат отделни елементи на политика за облекчаване на условията за стартиране на бизнес и осъществяват политика за привличане на инвестиции – приети са наредби за облекчаване на икономическата дейност и за привличане на инвестиции, изградена е индустриална зона с осигурена инфраструктура и комуникации, и кметският екип полага усилия за привличане на чуждестранни инвеститори. Роля в местната общност – местният бизнес притежава потенциал и ресурси да играе ключова роля в политиките за добро управление и предотвратяване на корупцията на местно ниво. В периода на наблюдение обаче не са идентифицирани подобни усилия. Подкрепата за гражданските организации е спорадична – въз основа на собствена преценка, а не на ясно структурирани приоритети и се изразява предимно в подпомагане на местни културни инициативи.
 
Индексът на местните медии е 2,63 т. Той е резултат от средни по стойност оценки относно капацитета и ниски оценки относно ролята им в местната общност в контекста на превенцията и противодействието на корупцията. На местно ниво съществува многообразие от медийни източници (предимно електронни сайтове),  но те не отразяват всички  значими политически и обществени гледни точки, а някои важни теми и аспекти остават трайно извън фокуса на медиите. Местните медии изпитват сериозни финансови трудности. Те разчитат на ограничен финансов ресурс от публични и  частни  източници, което ги прави зависими от конкретните източници на финансови средства, препятства появата на разследваща журналистика, а някои важни теми и аспекти остават трайно извън фокуса на общественото внимание. През последната година има единични случаи на уволнени журналисти поради противоречия със собственика/редактора на медията. Няма публично известни данни за сплашване и тормоз над журналисти, но по данни от анкетирани журналисти има такива опити; като инструменти за въздействие се използват ограничаването на достъпа до публични средства и до рекламни бюджети. Формално достъпът до официални източници е открит, свободен и равнопоставен, но се използват процедурни техники за отказ или отлагане на информация. Местните власти правят опити да оказват контрол върху местни медии посредством разпределение на рекламни бюджети и публикуване на обяви и други информационни материали. През изминалата година няма примери за осъществявани журналистически разследвания и разкрития за злоупотреби; няма специализирани рубрики по антикорупционната проблематика; медиите акцентът повече на информационната си функция, като препечатват информационни материали, предоставени от институциите.
 
Оценката на общинските структури в здравеопазването е 2,00 т. Тя е най-ниската в сравнение с всички изследвани институции и сектори на обществения живот и отразява отказът на общинските структури от предоставяне на информация относно техния капацитет, роля и управление. Същевременно следва да се отбележи, че в общината функционират едни от водещите в страната структури, които са частни или държавни.