Индекс 2022
Гражданско общество
2022, За всички градове
3.00
1 2 3 4 5 София Пловдив Стара Загора Русе Търговище Ямбол Видин Бургас Разград Велико Търново Габрово Добрич Сливен Плевен Варна Ловеч Кърджали Перник Пазарджик Смолян Монтана Благоевград Хасково Враца Кюстендил Шумен Силистра

Индексът на местните граждански организации е със стойност 3,00 точки, като сравнението с предходните години не отбелязва промяна. Най-високи оценки получават гражданските организации в София (обща стойност на индекса 3,77 точки), Пловдив (обща стойност на индекса 3,72 точки), Стара Загора (обща стойност на индекса 3,71 точки), като тази оценка е резултат от относително равномерно развитие на показатели в трите измерения – капацитет, роля и управление.
 
Кризата с разпространение на пандемията от Ковид – 19 се отрази изключително негативно на мобилизацията на неправителствения сектор в осъществяване на инициативи, свързани с принципите на доброто управление. Негативен принос за това даде и „затварянето“ на институциите и понижената им готовност за взаимодействие в гражданските субекти. В резултат на това гражданските организации регистрират по-скромен принос при иницииране и осъществяване на инициативи с антикорупционна насоченост. В тази връзка се констатира, че търсенето на отчетност от институциите на местната власт се превръща по-скоро в изключение, а не е повсеместно прилагана практика. Гражданските организации рядко вземат активно участие в антикорупционните политики и инициативи на местно ниво, доколкото такива изобщо съществуват.
 
Липсата на достатъчно финансови ресурси на гражданските организации до голяма степен се дължи на факта, че на местно ниво почти не съществуват финансови програми, които подкрепят инициативи, насочени към добро управление, мониторинг и противодействие на корупцията. Преобладаващата част от подобни фондове са фокусирани върху подкрепа на читалища, на младежки инициативи, развитие на спорта и културата.
 
За да компенсират ограничените финансови ресурси, неправителствените организации прибягват към успешни стратегии за мобилизиране на нематериални ресурси за изпълнение на своята дейност: включване на доброволци, експерти, авторитетни личности от местните общности; взаимодействие с местните медии; активно използване на социалните мрежи.
 
Изследването дава основание за най-висока оценка на управлението на гражданските организации, като на преден план се откроява прозрачността в работата на гражданските организации и практическото придържане към етични стандарти в тяхната дейност.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Гражданско общество
Капацитет 3.50
Капацитет на местните граждански организации 3.35

Местните граждански организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности 3.15

Съществува практика за предоставяне на дарения за гражданските организации от страна на местния  бизнес 2.67

Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи 3.89

Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепа от страна на местните медии 3.69

Независимост 3.66

За последната година има медийни публикации за оказван натиск върху неправителствени организации 3.89

За последната година има медийни публикации относно създадена зависимост между граждански организации и а) местни власти, б) партии и в) бизнес 3.43

Роля 2.35
Ефективен граждански мониторинг за отчетност на управлението 2.37

Установена е практика гражданските организации да изискват информация от местните органи на самоуправление 2.91

През последната година има случаи на разкрития за злоупотреби и нередности, направени от граждански организации 1.83

Антикорупционни политики и реформи 2.33

Граждански организации са инициирали или участвали във форуми и инициативи, обединяващи действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията 2.72

Гражданските организации инициират или участват в разработването на антикорупционни стратегии и предложения на местно 1.96

Гражданските организации се включват в инициативи на местните власти за добро управление и предоставят експертиза (становища, опит, добри практики) 2.31

Управление 3.14
Прозрачност 3.37

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация относно състава на техните управителни съвети  3.20

Гражданските организации предоставят информация относно осъществени проекти и инициативи включва осъществени дейности, постигнати резултати, получени и изразходвани средства 3.54

Отчетност 2.75

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация с отчетите за тяхната дейност 2.26

Гражданските организации имат практика да организират пресконференции, да публикуват информационни материали и да дават интервюта, за да отчитат резултатите от своята дейност 3.24

Почтеност 3.29

Местните граждански организации са изработили в своята практика етични кодекси, правила и стандарти за поведение 3.30

Местните организации извършват наблюдение и оценки относно изпълнението на създадени етични правила 2.69

Местните организации са част от мрежи, които създават, поддържат етични правила в работата на гражданския сектор 2.93

Има медийни публикации за неетично/непрофесионално поведение на  представители на неправителствени организации и за обвързаности с местни бизнес интереси, политически парии и местна власт 4.24