Индекс 2022
Бизнес
2022, За всички градове
2.76
1 2 3 4 5 Пловдив Ямбол София Русе Бургас Стара Загора Враца Разград Кюстендил Благоевград Пазарджик Перник Видин Шумен Варна Добрич Плевен Монтана Велико Търново Ловеч Търговище Силистра Сливен Габрово Хасково Смолян Кърджали

Индексът на бизнеса е с обща стойност от 2,76 точки, като с тази оценка секторът се нарежда на предпоследно място в общата класация на десетте изследвани сектора. Водещи позиции в класацията заемат общини, които са създали сравнително добър инвестиционен климат и в които бизнесът разполага с капацитет за ефективна работа. Най-висока оценка получават местните структури на бизнеса в Пловдив (3,65 точки), като няколко структурите в няколко общини имат обща стойност на индекса над 3 точки – Ямбол (3,63), София (3,50 точки), Русе (3,39 точки), Бургас (3,33 точки), Стара Загора (3,25 точки), Разград, Враца; стойности на индекса под 2 точки имат две общини – Смолян (1,97 точки) и Кърджали (1,94 точки).
 
Бизнесът играе важна роля в Местната система за почтеност предвид определящата му роля в развитието на икономиката и договорните отношения с институциите при изпълнение на дейности, в които са вложени публични ресурси. В контекста на проблема на противодействието на корупцията често фокусът на вниманието е поставен върху готовността на представителите на публичните институции да търсят и приемат неправомерни финансови облаги, но невинаги вниманието е поставено по същия начин и върху ролята на другата страна – на тази, която е предлага подкупи и е готова да участва в корупционни действия. В тази връзка резултатите от изследването показват относително нисък принос на бизнеса в Местата система за противодействие на корупцията.
 
Най-високата оценка от цялостното изследване на бизнеса получава измерението капацитет (3,05), а най-ниска – ролята на бизнеса и неговият принос в местната система за почтеност (2,38). Междинно място заема оценката за управлението на бизнеса в страната, като средната оценка тук е 2,83 и отразява неглижиране на водещи стандарти за бизнес етика.
 
Капацитетът на бизнеса за превенция на корупцията е оценен през призмата на три показателя: независимост на местния бизнес от решения на местната власт и наличието, съответно – липсата на неправомерно влияние върху икономическата дейност, затрудняващо дейността на бизнеса; способност на бизнеса да отстоява своите интереси, когато е засегнат от незаконосъобразни решения на местните власти чрез използване на легитимните инструменти на съдебни спорове и арбитраж. В рамките на тазгодишното изследване на преден план се открояват проблеми в две насоки. Както и при предходните изследвания, така и през 2022 г. е посочено неблагоприятното въздействие на непрозрачния процес на вземане на решения от местните власти, което води до фаворизиране на определени фирми или създаване на затруднения за други. В тази връзка следва да се отбележи, че все още не е установена практиката за създаване на (1) ясни правила за участие на бизнеса с консултативния процес на местно ниво, съчетани с (2) прозрачност относно съставите на създадени експертни/консултативни/обществени съвети. Само в няколко общини присъства един от двата елемента или и двата елемента са реализирани в отделни области (това може да се установи в Ловеч в по-голяма степен и в определена степен в Сливен и Ямбол, Габрово, Перник, Разград).
 
За да осъществява свободно своята икономическа дейност, бизнесът се нуждае от условия, които не само насърчават, но и не възпрепятстват неговата дейност. В тази връзка показателят, отразяващ оценките на бизнеса относно това дали е обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи, показва, че добра среда е създадена Ямбол, Кюстендил, Силистра, както и в Бургас, Велико Търново, Добрич, Монтана, Пловдив, Сливен, Смолян, Търговище. Бизнесът дава критична оценка по този показател в общините Шумен, Стара Загора, Плевен, Перник, Пазарджик, Ловеч, Кърджали, Враца.
По показателя, измерващ осигуряването на благоприятни условия за осъществяване на икономическа дейност, няколко общини се отличават с действия в положителен аспект – Благоевград Бургас, Ловеч, Перник, Разград, Стара Загора, София, Ямбол.
 
По показателя, измерващ създаването на условия за привличане на инвестиции – в тази връзка се отличават общините Пловдив, Бургас, Разград, Русе, Стара Загора, Ямбол; сравнително добри условия предоставят също София, Благоевград, Враца, Ловеч, Пазарджик, Плевен, Шумен.
 
Изследването констатира не особено активната роля на бизнеса в местната система за почтеност. Неговият принос е оценен чрез показатели в три насоки: предприемане на собствени антикорупционни инициативи и политики за добро управление, подкрепа на същия тип инициативи от страна на местните власти, както от страна на гражданския сектор. Обобщената оценка е 2,38 точки, като в сравнителен план тя показва най-съществени дефицити в сравнение с другите две измерения. Резултатите от изследването показват, че като цяло местният бизнес не е активен участник в антикорупционни инициативи на местните власти, доколкото изобщо подобни инициативи съществуват. Данните показват, че местният бизнес проявява по-голяма активност към „меки мерки“ за борба с корупцията, които създават по-облекчени условия за предприемачество и подобряват общата икономическа среда (предоставяне на електронни услуги, намаляване на административната тежест, интензифициране на диалога с местните власти за решаване на конкретно възникнали пречки).
 
Като цяло местният бизнес не оказва ефективна подкрепа за усилията на гражданското общество в превенция и противодействие на корупцията. Резултатите от изследването показват, че има установени практики за финансова подкрепа на дейността на организации, които работят предимно в сферата на социалните дейности, благотворителност, образование. Като цяло липсват системно насочени действия за финансова подкрепа на граждански организации.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Бизнес
Капацитет 3.05
Независимост на местния бизнес 2.75

Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00

Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 3.30

Местният бизнес участва в изработването и отстояването на позиции относно регулации, засягащи неговата дейност 1.96

БЛАГОПРИЯТНИ УСЛОВИЯ ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКА ДЕЙНОСТ

Благоприятни условия за осъществяване на икономическа дейност 3.15

Създадени условия за привличане на инвестиции 3.54

Роля 2.38
Участие и подкрепа за местните антикорупционни политики 2.54

Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.46

Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00

Подкрепа на местното гражданско общество

Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 2.54

Управление 2.83
Прозрачност на местния бизнес 2.87

Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.19

Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 3.39

Отчетност на местния бизнес 2.34

Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 2.96

Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 2.78

Почтеност на местния бизнес

Местните фирми и бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 2.50

Местните фирми и бизнес изнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.19