Индекс 2022
Общинска администрация
2022, За всички градове
3.86
1 2 3 4 5 София Бургас Ловеч Добрич Русе Габрово Пловдив Сливен Видин Търговище Плевен Враца Велико Търново Стара Загора Разград Кюстендил Монтана Варна Шумен Ямбол Смолян Благоевград Пазарджик Хасково Перник Кърджали Силистра

Общата стойност на Индекса на общинската администрация през 2022 година е 3,86 точки – най-високата стойност на индекс в сравнение с останалите институции и сектори. Водещи позиции заемат общинските администрации в София (4,44 точки) и Бургас (4,43 точки), а най-ниска оценка получава администрацията в Силистра (2,84 точки).

Общинската администрация и механизмите на нейната организация и функциониране са в основата на Местната система за почтеност. Потенциалът за въздействие на местната администрация върху развитието на Местна система за почтеност е оценяван въз основа на 23 индикатора, разпределени с превес по отношение на измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление.

Изследването на капацитета на местната администрация се базира на оценка на ефективността в използването на адекватни ресурси за предоставяне на административни услуги, както и на степента на независимост в работата на служителите. Основният фокус е поставен върху ресурсите за въвеждане на електронни услуги и комплексно административно обслужване, и прилагането на правила и практики, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса. Изследването през 2022 година показва, че е налице съществен напредък на общинските администрации в прилагането на комплексно административно обслужване и развитие на съвременни платформи за предоставяне на електронни услуги – общата стойност на изследваните показатели е 4,27 точки през 2022 г. спрямо 3,91 точки през 2017. Сред общините, които изпълняват в най-висока степен тези критерии са Бургас, Велико Търново, Габрово, Добрич, Кюстендил, Плевен, Пловдив, Русе,   София и Стара Загора.

Ролята на общинската администрация за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на група от показатели, сред които: прозрачност и отчетност при обществените поръчки, приходите и разходите, ефективно управление и отчетност на общинските фирми,  осигуряване на възможности за участие на гражданите и бизнеса при планирането на общинските политики,  административно обслужване, благоприятстващо инвестициите. Показателите за осигурени възможности за участие на местния бизнес и граждански организации се прилагат в сравнително по-висока степен от администрациите в София, Бургас, Ловеч и Сливен.

Съществен напредък се констатира относно осигуряването на публичност на регистрите, поддържани от общините, което е предпоставка за създаване на условия за безпрепятствен достъп до информация, която е важна за гражданите и бизнеса – половината от общините осигуряват достъп до регистрите чрез интернет сайтовете си.

Изследването през 2022 година включва нов показател, който е свързан със създаването на благоприятни условия за инвестиции. В тази връзка наред общини, които от няколко години работят по развитие на обособени индустриални зони и специализирани административни структури (като София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе) следва да се отбележи напредъкът на Стара Загора, Разград, Сливен и Ямбол.

В рамките на измерението управление на общинските администрации през 2022 година се откроява напредък по изпълнение на изискванията за отчетност относно работата на администрацията. В 19 от 27-те общини индексите по показателите, свързани с отчетност на администрациите, са над 4 точки. В някои общини, като Русе, се прилагат практики и за периодична отчетност на ежеседмична база – обстоятелство, което дава непосредствена видимост на работата на администрацията за гражданите на общината. В процес на разширяващо се приложение са и практики за обратна връзка с гражданите, като примери в тази насока имат в Бургас, Варна, Габрово, Добрич, Търговище.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Общинска администрация
Капацитет 3.85
Адекватни ресурси 4.27

Система за качествено и в срок предоставяне на търсените административни услуги 4.35

Общината използва система за електронно предоставяне на услуги 4.19

Независимост 3.44

Въведени са правила и практики, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса 4.37

Определен е ред за подаване на сигнали за нередности във функционирането на администрацията от страна на служителите 3.50

Сигналите и предложенията от служителите водят до подобряване работата на администрацията 2.44

Роля 3.69
Насърчаване на отчетност и участие 3.36

Общината поддържа обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги 3.76

При планирането на общинските политики е осигурена възможност за гражданско участие 3.39

При планирането на общинските политики е осигурена възможност за легитимно участие на местния бизнес 2.93

Местни данъци и такси 4.40

Информацията относно плащането на данъците е публикувана на достъпно място в офисите/интернет сайта на общината 4.83

Осигурена и възможност за плащане на данъци и такси чрез сайта на общината 4.48

На сайта на общината се публикува редовно информация относно постъпилите приходи от данъци и такси 3.89

Управление на собствеността 3.48

Съществува списък (регистър) на недвижимата общинска собственост (сгради, земи и т.н.) с възможност за справки от гражданите 3.41

Корупционни скандали по разпореждане с общинска собственост 3.56

ОБСЛУЖВАНЕ, БЛАГОПРИЯТСТВАЩО ИНВЕСТИЦИИТЕ 3.50

Създадена структура със специализирани функции за насърчаване на инвестициите и взаимодействие с бизнеса 3.50

Управление 4.03
Прозрачност 3.96

Администрацията публикува на сайта на общината за обществено обсъждане проектите на стратегически документи и нормативни актове 3.96

Администрацията поддържа на сайта на общината регистър на разрешителните за строеж и общ устройствен план 4.09

Администрацията поддържа списък (регистър) на предприятията, които са общинска собственост и отчети за тяхната дейност 3.81