2022, За всички градове
2022, За всички градове
Общата стойност на Индекса на общинската администрация през 2022 година е 3,86 точки – най-високата стойност на индекс в сравнение с останалите институции и сектори. Водещи позиции заемат общинските администрации в София (4,44 точки) и Бургас (4,43 точки), а най-ниска оценка получава администрацията в Силистра (2,84 точки).
Общинската администрация и механизмите на нейната организация и функциониране са в основата на Местната система за почтеност. Потенциалът за въздействие на местната администрация върху развитието на Местна система за почтеност е оценяван въз основа на 23 индикатора, разпределени с превес по отношение на измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление.
Изследването на капацитета на местната администрация се базира на оценка на ефективността в използването на адекватни ресурси за предоставяне на административни услуги, както и на степента на независимост в работата на служителите. Основният фокус е поставен върху ресурсите за въвеждане на електронни услуги и комплексно административно обслужване, и прилагането на правила и практики, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса. Изследването през 2022 година показва, че е налице съществен напредък на общинските администрации в прилагането на комплексно административно обслужване и развитие на съвременни платформи за предоставяне на електронни услуги – общата стойност на изследваните показатели е 4,27 точки през 2022 г. спрямо 3,91 точки през 2017. Сред общините, които изпълняват в най-висока степен тези критерии са Бургас, Велико Търново, Габрово, Добрич, Кюстендил, Плевен, Пловдив, Русе, София и Стара Загора.
Ролята на общинската администрация за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на група от показатели, сред които: прозрачност и отчетност при обществените поръчки, приходите и разходите, ефективно управление и отчетност на общинските фирми, осигуряване на възможности за участие на гражданите и бизнеса при планирането на общинските политики, административно обслужване, благоприятстващо инвестициите. Показателите за осигурени възможности за участие на местния бизнес и граждански организации се прилагат в сравнително по-висока степен от администрациите в София, Бургас, Ловеч и Сливен.
Съществен напредък се констатира относно осигуряването на публичност на регистрите, поддържани от общините, което е предпоставка за създаване на условия за безпрепятствен достъп до информация, която е важна за гражданите и бизнеса – половината от общините осигуряват достъп до регистрите чрез интернет сайтовете си.
Изследването през 2022 година включва нов показател, който е свързан със създаването на благоприятни условия за инвестиции. В тази връзка наред общини, които от няколко години работят по развитие на обособени индустриални зони и специализирани административни структури (като София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе) следва да се отбележи напредъкът на Стара Загора, Разград, Сливен и Ямбол.
В рамките на измерението управление на общинските администрации през 2022 година се откроява напредък по изпълнение на изискванията за отчетност относно работата на администрацията. В 19 от 27-те общини индексите по показателите, свързани с отчетност на администрациите, са над 4 точки. В някои общини, като Русе, се прилагат практики и за периодична отчетност на ежеседмична база – обстоятелство, което дава непосредствена видимост на работата на администрацията за гражданите на общината. В процес на разширяващо се приложение са и практики за обратна връзка с гражданите, като примери в тази насока имат в Бургас, Варна, Габрово, Добрич, Търговище.
Система за качествено и в срок предоставяне на търсените административни услуги 4.35
Общината използва система за електронно предоставяне на услуги 4.19
Въведени са правила и практики, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса 4.37
Определен е ред за подаване на сигнали за нередности във функционирането на администрацията от страна на служителите 3.50
Сигналите и предложенията от служителите водят до подобряване работата на администрацията 2.44
Общината поддържа обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги 3.76
При планирането на общинските политики е осигурена възможност за гражданско участие 3.39
При планирането на общинските политики е осигурена възможност за легитимно участие на местния бизнес 2.93
Информацията относно плащането на данъците е публикувана на достъпно място в офисите/интернет сайта на общината 4.83
Осигурена и възможност за плащане на данъци и такси чрез сайта на общината 4.48
На сайта на общината се публикува редовно информация относно постъпилите приходи от данъци и такси 3.89
Съществува списък (регистър) на недвижимата общинска собственост (сгради, земи и т.н.) с възможност за справки от гражданите 3.41
Корупционни скандали по разпореждане с общинска собственост 3.56
Създадена структура със специализирани функции за насърчаване на инвестициите и взаимодействие с бизнеса 3.50
Администрацията публикува на сайта на общината за обществено обсъждане проектите на стратегически документи и нормативни актове 3.96
Администрацията поддържа на сайта на общината регистър на разрешителните за строеж и общ устройствен план 4.09
Администрацията поддържа списък (регистър) на предприятията, които са общинска собственост и отчети за тяхната дейност 3.81
2022 - За страната, стойности на индекса по стълбове