Индекс 2022
Кмет
2022, За всички градове
3.71
1 2 3 4 5 Русе Добрич Разград Търговище Ямбол Бургас Сливен Видин Ловеч Перник София Стара Загора Шумен Габрово Плевен Пловдив Велико Търново Монтана Варна Кюстендил Враца Смолян Пазарджик Благоевград Хасково Силистра Кърджали

Общата стойност на Индекса на институцията на Кмета през 2022 година е 3,71 точки. Водещи позиции в класацията заемат кметовете на Русе (4,59 точки) и Добрич (4,35 точки). Последните позиции от класацията заемат кметовете на Кърджали (2,41 точки), Силистра (2,74 точки) и Хасково (2,92 точки).

 

Кметът е централна фигура в реализацията на публични политики за общността. Потенциалът за въздействие на кметската институция върху развитието на Местна система за почтеност е оценяван въз основа на 21 индикатора, разпределени отново с превес по отношение на измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление.

 

Изследването на капацитета на кметската институция се базира на оценка на способността за реализация на ясна управленска визия и мобилизиране на необходимите ресурси за развитие на общността. В 17 от изследваните общини в областните центрове кметовете от мандат 2019-2023 г. са осигурили публичност на управленска програма, като 13 от тях са осигурили публичност и на отчетите относно изпълнението. Значително по-висока степен на конкретизация относно изпълнението на поставените цели и периодичност на отчетите се установява при кметовете на  Добрич, Русе, Ловеч, Стара Загора и Ямбол, а в добра степен и при кметовете на Бургас, Сливен, Видин, Търговище. Отстъпление от утвърдени практики за отчетност при предходното изследване се констатира в Габрово и София.

 

Ролята на кмета за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на три показателя: управление на местната администрация, контрол върху доставчиците на публични услуги, прозрачно взаимодействие с местния бизнес и безпристрастен подход при контрола върху спазване на правилата за икономическа дейност. Най-ниска степен имат показателите за прозрачност при избора на външни изпълнители и за контрол над доставчиците – общата стойност за всички общини е 3,33 точки, като на фона на останалите общини се констатира относително по-добро представяне на Бургас, Добрич, Разград и Ямбол.

 

Изследването през 2022 година констатира отново незадоволителна степен на прозрачност на консултативния процес и взаимодействието с бизнеса и гражданските организации относно политиките за развитие на община и относно важни управленски решения. Общата стойност на този индикатор е 3,57 точки, като в няколко общини те са значително по-ниски (Кърджали – 2,33 точки, Силистра – 2 точки и Хасково – 2,83 точки) и са показател за непрозрачност на механизмите за взаимодействие с бизнеса и неприлагане на равнопоставен подход спрямо бизнес субектите.

 

Съществен индикатор за условията, в които работи бизнесът, е дали контролните звена на общината извършват проверки въз основа на предварително разработен план, безпристрастен подход и ясни критерии. Обобщените резултати от изследването имат стойност 3,44 точки, като оценките на бизнеса са добри за Бургас, Видин, Кюстендил, Ловеч, Плевен, Търговище и Ямбол.

 

Основната група индикатори за оценка приноса на кметската институция към Местната система за почтеност са групирани в измерение вътрешно институционални практики на управление. Оценявани са прозрачността, отчетността и почтеността в работата на кметския екип. Основен дефицит в приноса на кметската институция са инициативите, които укрепват почтеността в неговата собствена работа. В тази връзка се откроява обстоятелството, че освен изпълнението на задължителните законови изисквания за деклариране на имущество и конфликт на интереси пред държавните институции, остава неглижиран въпроса за етични правила, валидни за кметските екипи – кмет, заместник-кметове, главен секретар, главен архитект. Само в две общини – Сливен и София, изрично е формулиран ангажимент на кметските екипи към етичните кодекси, валидни за служителите в администрацията.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Кмет
Капацитет 3.82
ЯСНА ВИЗИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕТО 3.77

Кметът е предложил  визия за развитието на общината, включваща мерки за добро управление и превенция на корупцията 3.54

Отчети за изпълнение на управленска програма 3.30

Други стратегии за развитие на общината 4.47

Предвидими ресурси 3.88

Приета е годишна програма за инвестиционни/капиталови разходи, отчитаща нуждите на жителите на общината 3.66

Привлечени са външни ресурси по проекти, допълнителни към бюджета на общината 4.82

Публично се отчита информация за текущи и приключени проекти на общината 3.13

Роля 3.53
Управление на местната администрация 3.66

Назначенията в общинска администрация се извършват въз основа на конкурси и критерии за доказани професионални качества 4.08

Служителите в администрацията са включени в курсове за повишаване на професионалната квалификация 3.25

Контрол върху доставчици на публични услуги 3.34

Прозрачност при избора на външни изпълнители по проекти/дейности на общината 3.52

Контрол върху доставчици на публични услуги/изпълнение договори по проекти на общината, вкл. и обществени поръчки 3.17

Взаимодействие с местния бизнес 3.58

Местният бизнес е консултиран периодично при приемане на нови/изменение на съществуващи регулации 2.91

Правилата за регулиране дейността на местния бизнес са публично достъпни на сайта на общината 4.38

Контролните звена на общината извършват проверки въз основа на предварително разработен план и ясни критерии 3.45

Управление 3.79
Прозрачност на бюджета 4.23

Прозрачност на формиране годишен бюджет на общината 4.34

Прозрачност на изпълнение на бюджета 4.71

Прозрачност на кметския екип 3.65

Отчетност на кмета 3.11

Кметът и членовете на неговия екип използват различни механизми за връзка с гражданитe (разместен с долния ред) 3.04

Информацията относно изпълнението на важни управленски решения се публикува на сайта на общината (разместен с горния ред) 3.04

Кметът и членовете на неговия екип използват различни механизми за отчетност 3.25

Почтеност на изпълнителната власт/кмета 4.03

Съществува етичен кодекс/правила за поведение на членовете на управляващия екип на общината 4.04

Кметът и членовете на неговият екип прилагат основни стандарти от политиката за почтеност 4.08

Липсват случаи на неетично поведение, конфликт на интереси или корупционно поведение на членовете на управляващия екип на общинатаекип на общината 3.97