Индекс 2022
Общински съвет
2022, За всички градове
3.03
1 2 3 4 5 Бургас Ловеч Разград Велико Търново Кюстендил Добрич Русе Габрово София Перник Пловдив Търговище Благоевград Видин Шумен Враца Стара Загора Монтана Ямбол Силистра Сливен Варна Смолян Пазарджик Плевен Кърджали Хасково

Общата стойност на Индекса на Общинския съвет през 2022 година е 3,03 точки.
 
Водеща позиция в класацията заема Общинският съвет в Бургас, който е единственият съвет в оценка над 4 – стойността на неговия индекс е 4,11 точки. Подобренията в отделни аспекти от дейността на ОбС в Ловеч, Разград, Велико Търново, Кюстендил, Добрич, Русе водят до тяхното по-добро представяне и до придвижване напред в класацията за 2022 година. В дъното на класацията са общинските съвети в Хасково, Кърджали, Пазарджик и Плевен.
 
През третата година от мандата на общинските съвети като орган на местното самоуправление се констатира напредък при осигуряването на публичност в работата на местните парламенти, отчетност относно тяхната дейност, формално приемане на етични кодекси и спазване на задължителните изисквания за деклариране  на конфликт на интереси.
 
Същевременно се открояват предизвикателства и дефицити в няколко конкретни насоки: ефективно прилагане на гаранции за независимост на общинските съветници от външно нерегламентирано влияние, формализиран подход при осъществяването на надзор над местната власт (особено във връзка с управлението на общинските предприятия), недостатъчна прозрачност и неприлагане на равнопоставен подход при представителството на интереси. В тази връзка следва да се подчертае, че механизмите за участие на бизнеса и на граждански организации не са ясно дефинирани и не позволяват равнопоставено участие при формиране на стратегии и политики за развитие на местната общност и при разработване на нормативната база, регулираща икономическата дейност на местно ниво. Едни от малкото изключения в тази насока правят Ловеч, Бургас и Габрово, където са предприети първи стъпки към създаване на правила и осигуряване на публичност относно участието на граждански организации и бизнеса в обществени и консултативни съвети, които дават принос при  разработването на местни политики за развитие.
 
Общата картина относно управлението на общинските съвети показва, че са предприети действия за преодоляване на предишни дефицити, свързани с прозрачност в работата на общинските съветници, но същевременно въпросите за придържането към етични стандарти остават неглижирани и на декларативно ниво.
 
Изследването през 2022 г. откроява дефицити, свързани с гаранциите за независимост на общинските съветници. Процесът на вземане на решения по редица важни въпроси е основан на непрозрачно лобиране и дава основание за обжалването на редица актове на ОбС от областните управители и оспорването им по съдебен път (оценката през 2022 година е 2,63 точки през 2022 година спрямо 5 при предходното изследване).
 
Основните дефицити при Общинските съвети се констатират при изпълнение на тяхната роля като институция, която представлява интересите на местната общност и осъществява контрол върху местната изпълнителна власт.
 
В тази връзка следва да се отбележат дефицити във връзка с недостатъчно прозрачното и ефективно представителство на интереси (2,45 през 2022 година спрямо 2,96 при предходното изследване), което е резултат от: а) неясни механизми за участие на бизнеса при формулирането на политики от местно значение; б) недостатъчно прозрачни и ефективно функциониращи механизми за активно включване на гражданите и техните организации при формулиране на политики от местно значение; в) продължаващо неглижиране ролята на обществените посредници като фигури, които насърчават диалога и взаимодействието между институциите и местна общност.
 
Надзорът върху изпълнителната власт, особено по отношение на управлението на общинската собственост и общинските фирми, продължава да е недостатъчно ефективен и в две трети от общините надделява формализмът при извършването на контрол върху общинските фирми – 3,11 през 2022 г.
 
С развитието на технологиите за комуникация се отбелязва напредък на общинските съвети при осигуряването на по-голяма публичност и видимост на дейността на общинските съветници – все повече общински съветници са „видими“ за своите съграждани, като сайтовете на институцията осигуряват информация за тях и позволяват по-лесно установяване на контакт с тях.  Напредък има и по отношение на отчетността на Общинския съвет като орган на местното самоуправление. Същевременно, отчетността относно работата на комисиите остава ниска.
 
При управлението на общинските съвети се констатират две противоположни тенденции: (1) повишаване на публичността в тяхната дейност (резултат от предприемането на мерки от някои ОС въз основа на препоръките от предишния Индекс на местната система за почтеност, както и поради  развитието на технологиите) и (2) формализиран подход при изпълнение на изискванията за деклариране на конфликт на интереси, съчетан с практическо неглижиране на механизмите за проверка и за санкциониране на неетично поведение.
 
Като цяло, общата картина относно управлението на общинските съвети показва, че са предприети действия за преодоляване на предишни дефицити, свързани с прозрачност и видимост на общинските съветници, но по най-съществените показатели относно етичните стандарти в работата им се констатира (1) изпълнение на формалните изисквания за деклариране на конфликт на интереси и същевременно (2) неглижиране на необходимостта от реални механизми за установяване и предотвратяване на неетично или прокорупционно поведение. Декларирането на интереси е факт, но впоследствие, при разглеждането на важни въпроси в местното управление остава встрани от вниманието на общинските съветници.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Общински съвет
Капацитет 3.33
НЕЗАВИСИМОСТ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ 3.33

Решенията на ОбС не са резултат от непрозрачно лобиране и не дават основания за обжалването им от областния управител 2.63

Публичен образ на ОбС 4.00

Роля 2.96
Надзор върху на местната изпълнителна власт 3.46

Общинските съветници имат принос при формиране проектобюджета на общината 3.35

Ефективно използване инструмента на питането (разместен с долния ред) 4.05

Ефективност на контролната дейност на ОбС (разместен с горния ред) 3.13

Представителство 2.45

Общинските съветници (техните партийни групи) организират приемни и провеждат периодични срещи с гражданите от избирателния си район 2.56

Създаден е механизъм за активно включване на гражданите и техните организации при формулиране на политики от местно значение 2.88

Общинският съвет активно работи по предложенията на местния обществен посредник (омбудсман) 1.40

Създаден механизъм за прозрачно включване на местния бизнес при формулиране на конкретни предложения и на политики за местно развитие 2.67

Управление 2.80
Прозрачност в работата на общинския съвет 2.51

Прозрачност в дейността на общинския съветник 2.72

Прозрачност в работата на постоянните комисии 2.79

Прозрачност на политическите групи 1.48

Прозрачност в работата на Общинския съвет 2.96

Отчетност на членовете на общинския съвет 2.60

Отчетност на общинските съветници 2.35

Отчетност на постоянните комисии 2.08

Отчетност на ОбС като орган на местното самоуправление 3.35

Почтеност на членовете на Общинския съвет 3.29

Общинският съвет е приел етичен кодекс/етични стандарти 3.59

Създаден е механизъм за разглеждане на сигнали за неетично или корупционно поведение на общински съветници (разместен с долния ред) 2.56

Правилата за поведение на общинските съветници са в съответствие с водещите етични стандарти (разместен с горния ред) 3.48

Функционира ефективен механизъм за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси в дейността на общинските съветници 3.55