Индекс 2017
Бизнес
2017, ОБЩИНА Кърджали
2.28
Капацитет
2.33
Роля
2.25
Управление
2.25

Местният бизнес в Община Кърджали получава обща оценка 2,28, с което се нарежда на предпоследно място в общата класация за страната. И трите измерения – капацитет, роля на бизнеса в местната система за почтеност и механизми за вътрешно управление – получават незадоволителна оценка.

Във връзка с оценката на независимостта на местния бизнес съществуват случаи на  прокарване на лобистки предложения за промени в наредби за икономическата дейност. В допълнение, представителите на местния бизнес оценяват, че съществуват случаи на злоупотреба с власт от страна на органите на местно самоуправление, като те се изразяват основно при търгове за наем или провеждане на обществени поръчки. Същевременно, местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол, като в тази връзка бизнес асоциациите предоставят експертна помощ, посредничат за разрешаване на проблеми, фирмите се възползват от възможностите за съдебна защита на интересите си.

Резултатите от изследването затвърждават извода, че най-съществени усилия следва да бъдат инвестирани в утвърждаване ролята на местните бизнес организации и по-значимите фирми от местния бизнес сектор в общината като партньор и инициатор на мерки и политики за противодействие на корупцията и утвърждаване на принципите на публичност и почтеност в местното самоуправление. Местният бизнес сектор не е заинтересуван и не участва в антикорупционни инициативи на местните власти. По оценки на бизнеса подобни антикорупционни инициативи на местно ниво са рядкост. Анкетираните представители на бизнес организациите посочват примери за организирани обучения на членове във връзка с промени в правната рамка. Подкрепата от страна на бизнеса за граждански каузи и инициативи също е недостатъчна – доколкото такава подкрепа съществува, тя е фокусирана преди всичко към дейността на структури на гражданското общество, развиващи дейност в културната, социалната и спортната сфери.

Във връзка с оценките на механизмите за вътрешно управление, изследването констатира разнородни практики както по отношение на прозрачност относно осъществявани инициативи за развитие на местната общност (в повечето случаи информацията се предоставя само в рамките на провежданите инициативи или отразява отделни аспекти на инициативите – например без финансова стойност), така и по отношение на отчетността относно управителните органи и резултатите от своята дейност. Значителна част от местните фирми не поддържат сайтове и нямат политика на социална отговорност, което се дължи основно на бизнес култура и неразбиране на необходимостта от отделяне на ресурс за публичност. Бизнес организациите се отчитат пред своите членове, но  информация за това не може да бъде публично открита. Въпросите за регламентирането на етичните аспекти в бизнес дейността и политиката за нулева толерантност към корупцията не попадат във фокуса на вниманието на местния бизнес, като част от бизнес организациите нямат собствени етични кодекси и не са декларирали подкрепа за подобни етични кодекси. Липсват и доказателства за прилагане на антикорупционни политики.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Бизнес
Капацитет 2.33
Независимост на местния бизнес 2.33

Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 2.00

Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 1.00

Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.00

Роля 2.25
Участие и подкрепа за местните антикорупционни политики 1.50

Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 1.00

Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00

Подкрепа на местното гражданско общество 3.00

Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00

Управление 2.25
Прозрачност на местния бизнес 3.50

Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.00

Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.00

Отчетност на местния бизнес 2.25

Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 2.00

Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 2.50

Почтеност на местния бизнес 1.00

Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 1.00

Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 1.00