
2017, ОБЩИНА Габрово
Местните граждански организации в Община Габрово получават обща оценка 3.01, което е съизмеримо със средното за страната. Най-високо са оценени измеренията капацитет и механизми за вътрешно управление, а най-слабо – роля на гражданския сектор в местната система за почтеност. И тук, както и в повечето изследвани общини, гражданските организации не са достатъчно активни в провеждането на застъпнически кампании, свързани с противодействие на корупцията и установяване на практики за добро управление. Приносът на гражданския сектор към системата за почтеност на местно ниво следва да бъде надграден с инициативи за граждански контрол над работата на институциите на местно ниво.
Капацитетът на местните граждански организации се формира от наличните финансови ресурси и степента на независимост при осъществяване на тяхната дейност. Гражданските организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности, като добър пример в тази връзка е наличието на Обществен дарителски фонд Габрово.
Местните неправителствени организации успяват да мобилизират необходимите им експерти, сътрудници и доброволци, но и тук негативно отражение оказват недостатъчните финансови ресурси на гражданския сектор. Местният бизнес предоставя дарения, които са насочени предимно към благотворителност, социални дейности, спорт, култура, младежки дейности. Налице е подкрепа от местните медии, като при необходимост от популяризиране на осъществени проекти, медиите оказват подкрепа. Липсва публично известна информация за натиск върху дейността на неправителствени организации. Въпреки че съществуват определени възприятия за създадени зависимости между представители на граждански сектор и местни власти, няма публично известни данни в тази насока.
Оценката относно антикорупционните инициативи на гражданските организации показва необходимост от по-активен подход в тази насока. Част от местните граждански организации имат установена практика да изискват информация от местната власт. През последната година няма публично известни данни за активна роля при предоставянето на становища до местните органи на власт във връзка с темата за доброто управление. През последната година няма публично известни данни да предприети антикорупционни инициативи и предложения от страна на гражданския сектор. В общината е създаден Областен съвет за превенция и противодействие на корупцията, но в неговия формат не участват активно граждански организации.
Във връзка с принципите за отчетност, прозрачност и почтеност в управлението на гражданските организации се наблюдава разнородна практика. Част от организациите имат установена практика за публикуват в интернет информация за състава на управителните съвети. По-съществени дефицити се констатират относно публикуването на годишни отчети относно дейността на организациите, като тук доминира минималистичният подход да представяне на отчети в регистъра на Министерство на правосъдието. Добра оценка получава показателят относно публичност на резултатите от осъществявани проекти, като по-голяма част от организациите използват разнообразен кръг от информационни канали, за да популяризират резултатите от своите инициативи. Що се отнася до наличието на етична рамка, регулираща дейността на неправителствените организации, по-голяма част от тях декларират, че имат вътрешни етични правила, които често са заложени в техните устави. Липсват публично известни данни за приложението на тези правила.
Местните граждански организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности 3.00
Съществува практика за предоставяне на дарения за гражданските организации от страна на местния бизнес 3.00
Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи 3.50
Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепа от страна на местните медии 4.00
За последната година има медийни публикации за оказван натиск върху неправителствени организации 4.50
За последната година има медийни публикации относно създадена зависимост между граждански организации и а) местни власти, б) партии и в) бизнес 3.00
Установена е практика гражданските организации да изискват информация от местните органи на самоуправление 3.00
През последната година има случаи на разкрития за злоупотреби и нередности, направени от граждански организации 1.00
През последната година граждански организации са инициирали или участвали във форуми и инициативи, обединяващи действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията 2.50
През последната година гражданските организации и институциите са участвали в разработването на антикорупционни стратегии, предложения 2.00
През последната година граждански организации са предоставили множество становища до местните органи на власт във връзка с темата за доброто управление 1.00
Сайтовете на гражданските организации предоставят информация относно състава на техните управителни съвети 3.00
Гражданските организации предоставят информация относно осъществени проекти и инициативи включва осъществени дейности, постигнати резултати, получени и изразходвани средства 4.50
Сайтовете на гражданските организации предоставят информация с отчетите за тяхната дейност 2.00
Гражданските организации имат практика да организират пресконференции, да публикуват информационни материали и да дават интервюта във връзка с техни проекти и инициативи, за да отчитат резултатите от своята дейност 4.50
Местните граждански организации са изработили в своята практика етични кодекси, правила и стандарти за поведение 3.50
Местните организации извършват наблюдение и оценки относно изпълнението на създадени етични правила 3.50
Местните организации са част от мрежи, които създават, поддържат етични правила в работата на гражданския сектор 3.50
Има медийни публикации за неетично/непрофесионално поведение на представители на неправителствени организации и за обвързаности с местни бизнес интереси, политически парии и местна власт 4.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове