
2017, ОБЩИНА Враца
Местният бизнес в Община Враца получава обща оценка 3, което е по-високо от средното за страната. Най-високо е оценено измерението роля на бизнеса в местната система за почтеност, а най-слабо – капацитетът (независимост) на местния бизнес. Тази ниска оценка на измерението капацитет се дължи на факта, че макар да липсват конкретни доказателства за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност, съществуват възприятия сред изследваните бизнес организации за случаи на прокарване на лобистки предложения за промени в наредби за икономическата дейност. Същевременно, част от бизнес организациите имат установена практика да изразяват становища и да защитават по-активно своите позиции и интереси във връзка с обсъждани промени в наредбите за икономическата дейност. Във връзка с оценката за злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи, често срещан проблем са опорочени търгове за обществени поръчки и случаи на масирани извънпланови проверки.
Местният бизнес се възползва от възможностите за съдебна защита. Доказателство за това са множество заведени дела бизнесът, използването на експертна помощ от страна на бизнес организациите и участието на тези организации в различни форми на диалог и посредничество между бизнеса и институциите.
Местният бизнес е подкрепил повече от една антикорупционни политики и инициативи, като те са насочени преди всичко към намаляване на административна тежест и засилен диалог с местни власти. В тази връзка следва да се отбележи и сътрудничеството между институции и бизнес организации в рамките на Областния съвет за превенция и противодействие на корупцията. Местният бизнес сектор предприема собствени политики за антикорупционната среда в общината като обучение по новости в правната рамка за членове на организацията, обучение по новости в правната рамка отворено и за външни участници, коалиция с други бизнес организации за решаване на конкретен проблем на местното управление.
Местният бизнес сектор се стреми да подкрепя гражданското общество. Бизнес организациите имат създадени програми за добро управление. Примери за конкретни програми на граждански организации са събития и инициативи на двата Европейски центъра EEN и Европа Директно – Враца. Организират се специални курсове за преквалификация и обучение на граждани. Малко на брой, обаче, са инициативите за превенция на корупцията и доброто управление.
Оценките на показателите за вътрешно управление на бизнес организациите и по-големите фирми в общината са относително добри – част от фирмите и бизнес организациите публикуват в интернет информация за техните управителни органи, собственици, членове и стратегически решения, част от фирмите не публикуват такава информация или тя е частична. Фирмите и бизнес организациите предоставят частична публичност на инициативи за развитие на обществото, което дава основание за препоръка за надграждане на добрите практики в тази насока.
Значително повече усилия следва да бъдат положени за прилагане на етична рамка на бизнес дейността – част от бизнес организациите водят политика за промотиране на кодексите си сред местния бизнес, които включват организиране на кампании за разясняване на етичните стандарти и популяризиране на етични кодекси по време на форуми и срещи, организиране на периодични обучения и консултации на бизнеса по антикорупционни теми и практики.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 2.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 2.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 3.50
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 3.50
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.50
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 3.50
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 3.50
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 3.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 3.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове