
2017, ОБЩИНА Видин
Местният бизнес в Община Видин получава обща оценка 2,82, което е близко до средното за страната. Най-високо е оценено измерението механизми на вътрешно управление (прозрачност, отчетност, почтеност), а най-слабо – капацитетът (независимост) на местния бизнес. Тази ниска оценка на измерението капацитет се дължи на факта, че съществуват възприятия за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност, непрозрачни и мотивирани от лобистки интереси промени в наредби за икономическата дейност. Бизнесът изразява критични оценки и по отношение на комуникацията между местен бизнес и местни власти. Съществуват данни за единични случаи на злоупотреба с власт, изразяващи се в масирани проверки, преференциално третиране на участници в конкурсни процедури.
Що се касае до ролята на местния бизнес в иницииране и подкрепа за политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината, бизнес организациите в Община Видин следва да надградят своя принос с по-активни мерки и инициативи. Местният бизнес подкрепя финансово инициативи на гражданското общество (социални, културни, спортни и младежки дейности), но приносът му към проекти с антикорупционна насоченост е недостатъчен.
Местният бизнес декларира подкрепа за антикорупционни политика и инициативи с опосредстван ефект (намаляване на административна тежест, предоставяне на електронни услуги и други форми на диалог), но няма данни за конкретни антикорупционни мерки и решения, предложени от бизнеса.
Във връзка с отчетността при управлението на фирмите и бизнес организациите е установена разнородна практика за публичност на информацията (част от тях публикуват пълна информация по част от темите, други – частична информация по част от темите; трети – не публикуват). Фирмите и бизнес организациите осъществяват редица инициативи за развитие на обществото и предоставят информация за тях, като използват разнообразен кръг от информационни канали, достъпни за цялото общество (сайтове, форуми, бюлетини, пресконференции и предавания/публикации в медии.
Що се отнася до почтеността, част от бизнес организациите водят активна политика за промотиране на етичните си кодекси сред местния бизнес (осигуряват публичност чрез сайта на организацията, организират кампании за разяснение как се прилагат на практика, промотират в рамките на други форуми, пресконференции и работни срещи).
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 1.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 1.50
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 3.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.50
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.50
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 4.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 3.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 3.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 3.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове