
2017, ОБЩИНА Велико Търново
Местният бизнес в Община Велико Търново получава обща оценка 3,03, което е над средната стойност на бизнеса за страната. Най-високо е оценено измерението капацитет, а най-слабо – ролята в местната система за почтеност.
Сравнително по-високата оценка на капацитета на местния бизнес се дължи на факта, че местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол. Липсват конкретни данни за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност в общината. Изследваните организации не предоставят информация по темата, на в медийното пространство съществуват данни за разходване на публични средства, при което определени представители на местния бизнес имат значително по-голяма успеваемост спрямо останалите.
Като цяло местният бизнес сектор не е активен инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината, липсват примери за подобни инициативи през изследвания период, поради което и оценката за ролята на бизнеса в местната система за почтеност в Община Велико Търново е незадоволителна. Въпреки това съществува положителна тенденция, при която местни структури на една от бизнес асоциациите се включва в работата на Областния съвет по превенция на корупцията. Местният бизнес подкрепя финансово инициативи на гражданското общество, които нямат антикорупционна насоченост (например социални, културни, спортни и младежки дейности).
По отношение на механизмите за вътрешно управление съществуват разнородни практики за прозрачност относно осъществяваните инициативи за развитие на местната общност и отчетност на фирмите пред техните управителни органи, собственици. Бизнес организации, в които членуват (част от тях публикуват пълна информация по част от темите, други – частична информация по част от темите; трети – не публикуват). Бизнес организациите се отчитат пред своите членове, но информацията за това е трудно достъпна. Значително по-ниско е оценен показателят за почтеност, като въпросите за бизнес етиката се неглижират – част от бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика, които обаче не са публично достъпни. Бизнес организациите декларират, че водят политика на нулева толерантност към корупцията, но липсват конкретни примери в тази насока.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 3.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.50
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.50
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 3.50
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 2.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 2.50
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 3.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове