Индекс 2017
Бизнес
2017, ОБЩИНА Варна
2.17
Капацитет
1.67
Роля
1.50
Управление
3.33

Местният бизнес в Община Варна получава обща оценка 2,17, което е най-ниската измерена стойност за сектора. Най-съществен негативен „принос“ за незадоволителното представяне оказват показателите, свързани с капацитет (по-конкретно независимост) и с роля в местната система за почтеност. Ниската оценка на измерението капацитет разкрива съществени дефицити, основно по отношение възприятията за неправомерно влияние върху процеса на вземане на решения от страна на местните власти. В тази връзка представителите на бизнеса оценяват, че промените в наредбите и в други административни актове, регулиращи икономическата дейност, се извършват непрозрачно, под лобистки натиск и затрудняват икономическата дейност на бизнеса. Като съществен проблем се оценява начинът, по който се възлагат обществени поръчки (в тази връзка са посочени условията за участие, които не гарантират равнопоставеност на кандидатите, както и незадоволителното постигане на резултати от изпълнението на възложените поръчки).

Като цяло, местният бизнес сектор не е активен инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината, липсват примери за подобни инициативи през изследвания период, поради което и оценката за ролята на бизнеса в местната система за почтеност в Община Варна е незадоволителна. Въпреки това, съществуват изолирани случаи, при които бизнес организации изразяват критични становища и позиции (по отношение на инфраструктурни проекти) или се възползват от възможностите на Закона за достъп до обществена информация. За разлика от предходните изследвания, в рамките на тазгодишното изследване не е констатирана за подкрепа на граждански организации, работещи в защита на обществения интерес.

По отношение на показателите на управление, съществува разнородна практика за прозрачност относно осъществявани инициативи за развитие на местната общност и относно отчетност, като част от фирмите и бизнес организациите публикуват пълна информация по част от темите, други – частична информация по част от темите; трети – не публикуват. Значително по-ниско е оценен показателят за почтеност, като въпросите за бизнес етиката се неглижират – част от бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика, които обаче не са публично достъпни.

Бизнес организациите декларират, че водят политика на нулева толерантност към корупцията, но през последната година не съществуват  конкретни доказателства в тази насока.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Бизнес
Капацитет 1.67
Независимост на местния бизнес 1.67

Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 1.00

Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 1.00

Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 3.00

Роля 1.50
Участие и подкрепа за местните антикорупционни политики 2.00

Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.00

Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00

Подкрепа на местното гражданско общество 1.00

Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 1.00

Управление 3.33
Прозрачност на местния бизнес 3.50

Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 4.00

Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 3.00

Отчетност на местния бизнес 4.00

Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 4.00

Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 4.00

Почтеност на местния бизнес 2.50

Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 3.00

Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00