
2017, ОБЩИНА Ямбол
Местният бизнес в Община Ямбол получава обща оценка 2,83, която е близка до средното за страната. Най-високо е оценено измерението роля (3,00), а най-ниско капацитет (2,67).
Оценката на измерението капацитет се формира на данни, които показват, че местният бизнес не функционира в среда, която гарантира напълно неговата независимост. В тази връзка съществуват примери за приети наредби, които затрудняват икономическата дейност в общината, както и за други административни актове, които дават предимство на определени фирми. Що се отнася до проблема за злоупотребата с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи, представителите на бизнеса и медийни публикации извеждат на преден план случаи на масирани извънпланови проверки и опорочени търгове за обществени поръчки. Бизнесът има готовност да отстоява своите интереси, като подава жалби и завежда дела срещу неправомерни действия, но разчита и на консултации и посредничество на бизнес организациите. Някои от фирмите се опасяват, че могат да станат обект на натиск и засилени проверки.
Местният бизнес насърчава някои инициативи в сферата на доброто управление и подкрепя финансово инициативи на гражданското общество. В тази връзка анкетираните представители на бизнеса посочват подкрепа за инициативи, свързани с намаляване на административна тежест, предоставяне на електронни услуги и насърчаване на диалога с институциите като механизъм за решаване на проблеми.
Въпреки това в повечето случаи става дума за проекти, които нямат антикорупционна насоченост (например социални, културни, спортни и младежки дейности). Често пъти финансирането се основава на лични контакти за спонсорство. Бизнес организациите и фирмите заявяват, че подкрепят финансово инициативи на гражданското общество в община Ямбол. Преките наблюдения показват, че финансовата подкрепа е насочена по-скоро съм инициативи на гражданското общество, които са предимно социални, културни, спортни и екологични дейности.
По отношение оценката на механизмите на вътрешно управление в бизнес сектора, най-висока стойност получават показателите за отчетност относно инициативи за развитие на местната общност, в относително по-ниска степен – показателите за прозрачност, а незадоволителна – тези за почтеност на местните бизнес организации. Фирмите и бизнес организациите имат разнородна практика за публичност на информацията относно техните управителни органи, дейност и стратегически решения. Част от бизнес организациите декларират, че имат кодекси за бизнес етика, но те не са публично достъпни. В тази връзка изследването показва, че са нужни и усилия за по-активно промотиране на етичните стандарти в сектора, а също така и за прилагане на политика на нулева толерантност спрямо корупцията.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 2.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 2.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 3.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 3.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 3.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 4.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 3.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 2.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове