
2017, ОБЩИНА Търговище
Местният бизнес в Община Търговище получава обща оценка 2,42, което е по-ниско от средното за страната. Най-високо е оценено измерението капацитетът (2,83) на местния бизнес, а най-слабо – вътрешни механизми за управление (1,92). Ролята на бизнеса в местната система за почтеност е оценена с относително ниска стойност – 2,50.
Оценката за капацитета на местните бизнес структури показва, че местният бизнес се ползва с относителна независимост при осъществяване на икономическа дейност. В тази връзка липсват конкретни данни за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност, а представителите на местния бизнес не оценяват, че са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи. Същевременно, сред част от бизнес организациите и фирмите възникват въпроси относно начина, по който се провеждат обществени поръчки.
Макар бизнес организациите на местно ниво да декларират необходимостта от намаляване на административната тежест, нуждата да се подобри диалогът между бизнеса и останалите заинтересовани страни, да се въведат в пълна степен електронните услуги, за осъществяването на тези заявени цели те по-скоро разчитат на активността на националните си ръководства.
Като цяло антикорупционната политика на местно ниво е слабо звено не само за бизнеса, но и за местната власт, гражданския сектор и медиите. Местният бизнес сектор не участва достатъчно активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината. На местно ниво през последната година не се откриват данни за предприети конкретни инициативи за активно противодействие на корупцията. Подкрепата за гражданското общество от страна на бизнеса е активна, но местният бизнес подкрепя финансово инициативи на гражданското общество, които нямат антикорупционна насоченост (например социални, културни, спортни и младежки дейности).
По отношение оценката на механизмите на вътрешно управление в бизнес сектора всички показатели отразяват съществени дефицити. По-голяма част от местните фирми и бизнес организации нямат последователно утвърдена практика да публичност информация относно техните управителни органи, собственици/членове, стратегически решения за развитие. Що се отнася до отчетността относно инициативи за развитие на местните общности, такива инициативи са относително редки и поради тази причина сайтовете на фирмите и бизнес организациите не предоставят обширна информация по изследвания показател. Изследването дава основание за ниска оценка на показателя почтеност – проблемът за регламентирането на етични правила относно осъществяване на бизнес дейността не стои във фокуса на вниманието на местните фирми и бизнес организациите. Сайтовете на фирмите не предоставят информация относно етични кодекси. Що се отнася до политиките за нулева толерантност към корупцията, съществува разнородна практика, като част от бизнес организациите са предоставили информация за практически действия в следните насоки: разработени правила за проверки на сигнали за нередности; предоставяне на специализирана консултация; промотиране на етичните правила в кодекса в рамките на форуми, пресконференции, работни срещи и др.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 2.50
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 3.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 1.50
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 1.50
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 2.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 2.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 1.50
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 3.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове