
2017, ОБЩИНА Стара Загора
Местният бизнес в столицата получава една сравнително висока обща оценка: 3,40, с което се нарежда на първо място в секторната класация, заедно със София. Най-високо е оценено измерението капацитет на местния бизнес (3,67), на следващо място е управлението (3,42) ролята на местния бизнес в системата за почтеност, а сравнително по-слабо – неговата роля в местната система за почтеност.
В сравнителен план спрямо средното за страната, фирмите и бизнес организациите се отличават с висока степен на активност при защита на интересите на бизнеса и формирането на становища относно регулациите за икономическата дейност. Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи при извършване на проверки и др. сходни регулаторни дейности. Същевременно, представители на местния бизнес изразяват възприятия за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност, изразяващи се в непрозрачен начин за извършване на промени в наредби за икономическата дейност, които възпрепятстват бизнеса или създават предимства за определени фирми.
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за прозрачно управление, като предоставя и финансова подкрепа в рамките на съвместен фонд за подкрепа на граждански инициативи – практика, които заслужава да бъде оценена високо. В контекста на борбата с корупцията и прилагането на добри практики в управлението местният бизнес дава индикатори за относително активна роля, като във фокуса на вниманието попадат инициативи за намаляване на административната тежест, предоставяне на електронни услуги, участие в различни формати за диалог с местните власти.
Местният бизнес получава относително добри оценки по показателите, измерващи механизмите за вътрешно управление. До голяма степен високите оценки за прозрачност и отчетност се дължат на високата икономическа активност в региона и присъствието на международни компании, които задават сравнително по-висок стандарт на публичност на бизнеса. Значителна част от местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност. Всички бизнес организации декларират, че имат кодекси за бизнеса етика, но като дефицит се очертават факта, че не са публично достъпни и липсват достатъчно данни за активна политика за тяхното промотиране. Макар и високи в сравнителен план, оценките на показателите за вътрешно управление на бизнес организациите и по-големите фирми в общината също следва да се надградят с добри практики за: редовно публикуване на информация относно управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие; отчитане резултатите от дейността на бизнеса; прилагане на ефективни политики за нулева толерантност към корупцията.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 2.50
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 4.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.50
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 3.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 3.50
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 4.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 4.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 3.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 3.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.50
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове