
2017, ОБЩИНА София
Местният бизнес в столицата получава една сравнително висока обща оценка: 3,40, с което се нарежда на първо място в секторната класация. Най-високо е оценено измерението капацитет управление (3,92), а капацитет (3,17) и роля (3,13) получават почти еднакви оценки.
Една от причините за по-високите оценки относно механизмите за вътрешно управление се дължи на ръководните офиси на бизнес организациите, които са естествен лидер в инициирането и промотирането на стандарти за прозрачност, отчетност и почтеност в бизнеса.
Всички изследвани измерения задават добри стандарти, но същевременно има и потенциал за надграждане с по-ефективни практики – особено по отношение участието и инициирането на политики за почтеност. Ролята на бизнеса в иницирането на политики и мерки за борба с корупцията следва да се активизира, а усилията на гражданския сектор в борбата с корупцията следва да намери по-широка подкрепа от страна на бизнеса в общината.
Тазгодишното изследване очертава един съществен дефицит – независимостта на местния бизнес е ограничена от практики за злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи. В тази връзка са налични данни за неравнопоставено третиране на фирми, изразяващи се в две насоки: масирани извънпланови проверки и необосновано забавяне при издаване на разрешителни (напр. за строителни дейности), с което се затруднява икономическата дейност на част от бизнеса.
Изследваните бизнес организации споделят виждането, че най-голям потенциал за противодействие на корупционния натиск имат инициативи в местното самоуправление, свързани с намаляване на административната тежест и с разширяване на електронните административни услуги за гражданите и бизнеса.
По-високите спрямо средното за страната резултати по измеренията за вътрешно управление – прозрачност, отчетност и почтеност се дължат също така на високата икономическа активност в региона и присъствието на множество международни компании, които задават сравнително по-висок стандарт на публичност на бизнеса. Макар и високи в сравнителен план, оценките на показателите за вътрешно управление на бизнес организациите и по-големите фирми в общината също следва да се надградят с активни действия по реализиране на политики за нулева толерантност спрямо корупцията.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 2.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.50
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 3.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 3.50
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 4.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.50
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 4.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 4.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 4.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 3.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове