Индекс 2017
За всички стълбове
2017, ОБЩИНА Смолян
3.17
1 2 3 4 5 3.13 Общинскисъвет 3.54 Кмет 3.52 Общинскаадминистрация 3.38 Политическипартии 3.59 Съдилища 3.03 Полиция 2.69 Бизнес 2.63 Медии 2.83 Гражданскообщество

Смолян регистрира средна стойност 3,17 на индекса за Местна система за почтеност и подобрява резултатите си от предходната година. Основен принос имат органите на местна власт и местно самоуправление – кмет (3,54) и местна администрация (3,52), както и съдилищата (3,59) чиято роля е в съответствие със средните стандарти за страната. Кметската институция и местната администрация регистрират добър потенциал, който следва да се надгради с добри практики, като използването на инструментите на електронното правителство и консултирането с граждани. Прозрачността и почтеността на управлението в работата на местните органи на власт и самоуправление се очертава като основен дефицит. Местните политически партии в Смолян също регистрират значимо подобрение и с обща оценка 3,38 точки оглавяват класацията в сектора за страната. Резултатите от изследването показват най-съществен положителен принос на показателите, оценяващи капацитета на партиите в местната система за почтеност, както и част от показателите, свързани с управлението.

 

Под средните стойности са приносът на местните медии (2,63), гражданските (2,83) и бизнес организации (2,69), макар индексът на последните два сектора да отчита леко подобрение спрямо 2016 г. Техният принос следва да се укрепва чрез инициативи за граждански контрол над работата на институциите на местно ниво и мерки за противодействие на корупцията и доброто управление. Значително подобрение спрямо 2016 г. регистрира стойността на индекса и за органите на МВР (3.03 точки при едва 2.75 за предходната година).

 

Макар също да регистрира повишаване на индекса на 3.13 пункта за 2017 г., Общинският съвет все още изостава от общия стандарт за страната по множество параметри. Необходимо е общинският съвет да подобри практиките си на прозрачност и отчетност в дейността както на постоянните комисии, така и на съвета като орган на местното самоуправление. Препоръчително е да се преосмисли необходимостта от създаването на институция местен обществен посредник, както и активизиране работата на Областния обществен съвет за противодействие на корупцията.