
2017, ОБЩИНА Силистра
Местният бизнес в Община Силистра получава обща оценка 2,64, което е под средното за страната. В сравнителен план с данните от изследването през предходната година, обаче, е налице тенденция за повишаване на измерената обща стойност (2,03).
Измерението капацитет получава относително по-висока оценка (2,83) в сравнение с роля на бизнеса в местната система за почтеност (2,50) и вътрешно управление (2,58). Макар да липсват конкретни данни за влияние върху начина на вземане на решенията на местната власт в Силистра, касаещи правилата за икономическа дейност в общината, някои от анкетираните бизнес организации споделят виждане за необходимостта от повече прозрачност относно регулацията на икономическата дейност в община Силистра и от избягване на подход, при който се създават излишни затруднения за бизнеса. Оценката за показателя независимост е незадоволителна, като един от факторите за това са данните за единични случаи на злоупотреба с власт, изразяващи се в масирани необосновани проверки от страна на контролни институции.
Съществено предизвикателство е и активизирането на приноса на местния бизнес за иницииране на политики за прозрачност и превенция на корупцията. В изследвания период не са открити значими инициативи на местния бизнес в сферата на антикорупцията. Една от причините за това е и пасивният подход на местните власти в тази област. С малки изключения, местният бизнес сектор не подкрепя активно гражданското общество в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление. Обикновено подкрепата се изразява в участие в благотворителни или дарителски инициативи, но преди всичко това са инициативи в сферата на спорта, културата, младежките дейности. Оценките на показателите за вътрешно управление на бизнес организациите и по-големите фирми в общината също показват дефицити по трите основни показателя – прозрачност, отчетност и почтеност. В тази връзка са необходими съществени усилия, за да се възприемат и утвърдят добри практики на публикуване на информация относно управлението на местния бизнес и осъществявани инициативи за развитие на местната общност. Изследването откроява факта, че когато се осъществяват такива инициативи, фирмите и бизнес организациите предоставят частична публичност (само в рамките на провежданите инициативи или отразява отделни аспекти на инициативите). Почтеността е другият показател, който получава ниски резултати в изследването. Причината за това е, че бизнесът се придържа по-скоро към декларативен подход, отколкото реално практическо прилагане на мерки и политики за нулева толерантност спрямо корупцията.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 2.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 3.50
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 2.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 3.50
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 3.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 3.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 2.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове