
2017, ОБЩИНА Разград
Местният бизнес в Община Разград получава обща оценка 2,86. Най-висока оценка получава измерението капацитет (3,33), ролята получава оценка 2,75, а най-ниска оценка получават вътрешните механизми за управление – 2,50.
Местния бизнес се ползва с относително добра степен на независимост, като няма публично известни данни за неправомерно влияние на местните власти върху регламентацията на икономическата дейност. Съществено предизвикателство е активизирането на приноса на местния бизнес за иницииране на политики за прозрачност и превенция на корупцията. В изследвания период не са открити значими инициативи на местния бизнес в сферата на антикорупцията.
Представители на бизнеса декларират съпричастност към мерки с антикорупционна насоченост, но липсват конкретни примери за собствени инициативи. Доколкото такива инициативи изобщо се предприемат от страна на местните власти, то участието на бизнеса е формално (участие в антикорупционни съвети). Местният бизнес няма практика да подкрепя финансово инициативи на гражданското общество с антикорупционна насоченост, по-скоро такива с културна и социална насоченост, спортни инициативи и младежки дейности.
Оценките на показателите за вътрешно управление на бизнес организациите и по-големите фирми в общината показват съществени дефицити – както по отношение на прозрачност в управлението, така и по отношение на отчетност относно управлението и осъществяването на социални инициативи в подкрепа на местната общност. В тази връзка изследването констатира разнородна практика за публичност на информацията относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие: част от тях публикуват пълна информация, други – частична информация; трети – не публикуват. По идентичен начин стои и въпросът относно етичните стандарти в дейността на бизнеса. Част от бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика, като съществуващите кодекси не са публично достъпни. Бизнес организациите декларират, че водят политика на нулева толерантност към корупцията, но като цяло липсват конкретни доказателства в тази насока.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 4.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 3.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 3.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 3.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 2.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 2.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 2.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове