
2017, ОБЩИНА Перник
Местният бизнес в Община Перник получава обща оценка 2,58, като в сравнение с предходната година се констатира съществено понижение в неговата стойност. Причините за това следва да се търсят в по-ниските стойности на оценките относно роля в превенция и противодействие на корупцията и относно вътрешните механизми за управление.
При оценката на измерението капацитет следва да се вземе предвид, че липсват конкретни данни за неправомерно влияние върху регламентацията на икономическата дейност. Същевременно, съществуват данни за единични случаи на злоупотреба с власт (масирани необосновани проверки, преференциално отдаване на площи, опорочени търгове за наем/продажба/обществени поръчки). В допълнение, местният бизнес не се ползва достатъчно активно от възможностите за съдебна защита и контрол.
Местният бизнес участва формално или все още недостатъчно активно в антикорупционните политики на общината, доколкото такива съществуват. По данни на местните бизнес организации местният бизнес е подкрепил поне една антикорупционна политика и инициатива (фокусирани преди всичко върху намаляване на административна тежест и предоставяне на електронни услуги).
Общата оценка относно управлението на бизнеса разкрива по-къществени дефицити както по показателя публична отчетност, така и по отношение на въпросите за етика в бизнеса. Фирмите и бизнес организациите предоставят публичност на инициативи за развитие на обществото, като този показател е по-висок в сравнение с вече посочените показатели за отчетност и почтеност. Фирмите изпълняват изискванията за представяне на своите отчети в Търговския регистър, но сайтовете на бизнес организациите и на фирмите не предоставят подобна информация. Малка част от фирмите и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици,членове и стратегически решения, като в повечето случаи тя е оскъдна и неактуална. Част от бизнес организациите водят активна политика за промотиране на кодексите си сред местния бизнес (осигуряват публичност чрез сайта на организацията, организират кампании за разяснение как се прилагат на практика, промотират в рамките на други форуми, пресконференции и работни срещи). Бизнес организациите декларират, че водят политика на нулева толерантност към корупцията, но няма конкретни доказателства в тази насока.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 2.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 3.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 3.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 3.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 2.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 2.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 2.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 2.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 3.50
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове