
2017, ОБЩИНА Кюстендил
Местният бизнес в Община Кюстендил получава обща оценка 2,76, което е значително под средното за страната. Най-високо е оценен капацитетът, а най-незадоволителна оценка получава ролята на бизнеса в местната система за почтеност.
Представителите на местния бизнес оценяват, че могат да осъществяват икономическата си дейност, като не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление, а като цяло решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране.
Съществено предизвикателство е активизирането на приноса на местния бизнес за иницииране на политики за прозрачност и превенция на корупцията. Местният бизнес е включен в работата на структури с антикорупционна насоченост, но сътрудничеството от негова страна е формално и без видими резултати. В изследвания период не са открити значими инициативи на местния бизнес в сферата на антикорупцията. Подобни инициативи не съществуват и от страна на местните власти, както и на неправителствени организации. Доколкото оказва подкрепа на гражданското общество, тя е базирана на лични контакти и съсредоточена в сферата на социални и културни дейности.
Оценките на показателите за вътрешно управление на бизнес организациите и по-големите фирми в общината също следва да се надградят с добри практики на публикуване на информация относно управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие, както и с по-активно публикуване на информация относно инициативите им, свързани с устойчивото развитие на местната общност. Изследването констатира разнородни практики на фирмите както по отношение на прозрачност относно осъществявани инициативи за развитие на местната общност, така и по отношение на отчетността относно управителните органи и резултатите от своята дейност. Бизнес организациите се отчитат пред своите членове, но информация за това не може да бъде публично открита. Въпросите за регламентирането на етичните аспекти в бизнес дейността и политиката за нулева толерантност към корупцията подадат във фокуса на вниманието на част от бизнес организациите. Част от бизнес организациите декларират, че водят политика за промотиране на кодексите си сред местния бизнес, но липсва повече конкретни доказателства в тази насока.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 3.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 4.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 4.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.50
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 1.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 2.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 4.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 2.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 2.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 3.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 3.50
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове