
2017, ОБЩИНА Благоевград
Местният бизнес в Община Благоевград получава обща оценка 3,11, което е по-високо от средното за страната. Най-високо е оценено измерението капацитет, а най-слабо – ролята на бизнеса в местната система за почтеност. Този резултат се дължи на факта, че бизнес организациите на местно ниво не поставят акцент върху взаимодействието с местни власти по посока предприемане на антикорупционни мерки и върху осъществяването на собствени политики за нулева толерантност към корупцията. Малка част от бизнес организациите проявяват активност при изработването на становища и предложения за подобряване на местната среда за осъществяване на икономическа дейност, като предложенията са насочени преди всичко към установяването на по-добро взаимодействие между образование и бизнес. Няма случаи на неправомерна лобистка дейност или на злоупотреба от страна на местните власти спрямо бизнеса. Същевременно, остава да стои нерешен проблемът за начина, по който се реализират обществените поръчки.
Бизнесът не разчита на практическо съдействие от оторизираните институции, като предпочита да решава спорове чрез неофициални механизми, пряк диалог с институциите или със съдействието на бизнес организации. Местният бизнес подкрепя финансово инициативи на гражданското общество, които нямат антикорупционна насоченост, а са насочени по-скоро към партньорства в програмно-координационни съвети на бизнеса, местните власти и университета.
По отношение оценката на механизмите на вътрешно управление в бизнес сектора се констатира позитивна тенденция (в сравнени с миналогодишното изследване) за по-широко прилагане на стандартите за отчетност, като по-голямата част от фирмите и бизнес организациите публикуват в интернет информация за техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения. Бизнес организациите имат установена практика за участие в транснационални и междурегионални програми (програми за европейско териториално сътрудничество 2014-2020 г., проект„ Зелени градове“, „ Учене през целия живот“). За популяризиране на инициативите си за развитие на обществото те използват разнообразен кръг от информационни канали, достъпни за цялото общество (сайтове, форуми, бюлетини, пресконференции и предавания/публикации в медии). Въпросите за етиката в бизнеса не получават достатъчно внимание за местния бизнес, като част от бизнес организациите декларират придържането към кодекси за бизнес етика, но съществуващите кодекси не са публично достъпни.
Решенията на местната власт относно правилата за икономическа дейност в общината не са резултат на задкулисно лобиране 4.00
Представителите на местния бизнес не са обект на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление и контролните органи 4.00
Местният бизнес се ползва активно от възможностите за съдебна защита и контрол 3.00
Местният бизнес сектор участва активно в политики за прозрачност и превенция на корупцията в общината 2.00
Местният бизнес сектор е инициатор на собствени политики с ефект върху антикорупционната среда в общината 2.00
Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество, включително в инициативи за превенция на корупцията и доброто управление 3.00
Местните фирми и бизнес организациите публикуват информация относно техните управителни органи, собственици/членове и стратегически решения за развитие 4.00
Местните фирми и бизнес организациите осигуряват публичност на информация относно техни инициативи, свързани с устойчиво развитие на местната общност 4.00
Бизнес организациите се отчитат за резултатите от своята дейност 3.00
Отчетите на фирмите или друга обобщена информация, свързана с отчетите, са публично достъпни 4.00
Бизнес организациите имат кодекси за бизнес етика и водят активна политика за тяхното промотиране сред бизнеса 2.00
Бизнес организациите осъществяват политика на нулева толерантност към корупцията 2.00
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове