Индекс 2017
Съдилища
2017, За всички градове
3.53
1 2 3 4 5 Разград Добрич Перник Русе Търговище Стара Загора Враца Силистра Хасково Ямбол Бургас Монтана Кърджали Смолян Ловеч Шумен Благоевград Плевен Видин Габрово Кюстендил Пазарджик Сливен Велико Търново Варна Пловдив София

СЪДИЛИЩАТА в индекса на местната система за почтеност – 2017

 

В контекста на Местната система за почтеност са изследвани функции на съдебната система, които са свързани с осъществяване на контрол върху работата на изпълнителната и местната власт и техните администрации, за осигуряване на защита на интересите на гражданите и бизнеса от практиките на лошото управление и злоупотребата с власт. Обект на изследване са районните (РС), окръжни (ОС) и административни съдилища (АдС), функциониращи на територията на 27 общини, които са областни центрове. Приносът на съдилищата към местната система за почтеност за 2016 г. и оценен посредством комплекс от 18 индикатора в трите изследвани измерения – капацитет, роля и управление.

При оценката на първото измерение – капацитет на съдилищата, са използвани два основни показателя: адекватни ресурси (измерван чрез натовареност, сграден фонд, техническо осигуряване и обучение на съдиите) и независимост (измервана през призмата на данни от правилата за случайно разпределение на делата, брой на командированите съдии, правилата за работа на съдебните заседатели и вещите лица, както и условията за прозрачност в тяхната работа). Като консервативна система, съдилищата регистрират основно подобрение на индикатор обучение – позитивната тенденция от 2016 година се запазва и за 2017:: индексът през настоящата година е 4.78 пункта (4,59). Регистрират се позитивни промени и по отношение натовареността на съдиите – индексът за 2017 г. е от 4.17 пункта при 3.91 за 2016 г. Не се регистрират позитивни промени по отношение ефективното прилагане принципа за случайно разпределение на делата – съдилищата използват одобрен от ВСС софтуер, но в редица случаи няма публичен достъп до тези правила, а понякога и докладите не съдържат информация за правилата за прилагането му, което ограничава възможността за граждански контрол. Възприемането на добри практики по направление независимост – като ясни правила за отвод на съдебни заседатели и вещи лица, моделът на запасните съдебни заседатели, и др. остава крайно ограничено до твърде малък брой от изследваните съдилища. Ефективно функциониращ електронен регистър на отводите поддържа все още само ОС Добрич, в други изследвани съдилища са отчетени само наличието правила без реална възможност да се оцени тяхното прилагане чрез специален регистър Общата стойност на измерение капацитет за 2016 г. е 3.85 точки, което представлява повишение с 0.8 пункта спрямо резултата от 2016 г.

 

Второто измерение – роля на съдилищата – е измервана чрез показателя ефективност на правораздаването (забавени дела, процент на делата, свършени в тримесечен срок и процент на отменени/изменени съдебни актове). В по-голямата част от съдилищата няма забавени дела или техният брой е много малък. Като цяло Индексът за 2017 г. запазва тенденцията за  подобрение по втория изследван индикатор – съдилищата в страната успяват да приключат значителна част от делата в тримесечен срок: повишението на средната стойност по този индикатор е от 3.16 за 2015 г. на 4.22 за 2017 г. Най-добре се справят съдилищата в градовете Враца, Габрово, Разград, Русе, Смолян, Хасково и Шумен, а значително по-зле за втора поредна година в Кюстендил, Варана и Пазарджик. Продължава тенденцията, при която голяма част от съдилищата не осигуряват публично достъпна статистика, или пък статистиката е толкова объркана, че практически не предоставя никаква информация относно третия изследван индикатор – отменени/изменени съдебни актове. Тази практика е отчетливо присъща на районните и окръжните съдилища. Само някои от административните съдилища предоставят своевременно на сайта си информация за дела, свързани с нарушения на Изборния кодекс, например административният съд в Смолян, Стара Загора, Плевен, Търговище, Монтана. Общата стойност на измерение роля за 2017 г. е 4.00, което е съществена позитивна промяна в сравнение с 2016 г. (3.69).

 

Третото измерение – управление – е измерено чрез три показателя: прозрачност (навременно публикуване на информация относно съдебните актове, график на съдебните заседания, информация за знакови дела, публично достъпни вътрешни правила и наличие на възможности за достъп до висящо дело т.е електронно правосъдие), отчетност (публично достъпен подробен доклад за работата на съда, наличие на ясна и публично достъпна съдебна статистика, наличието на система за работа със сигнали за корупция и дисциплинарна практика), почтеност (участие на съдебни служители и магистрати в обучения за почтеност и етични стандарти, спазване на Етични кодекси за магистрати и съдебни служители, публично достъпни декларации за конфликт на интереси на служителите). По това измерение не се констатира съществено изменение в практиката, като средната стойност на индекса остава практически непроменена за 2017 г. – 2.74.

 

Все още проблем остава  въвеждането на унифициран подход при въвеждането и използването на Системата за работа със сигнали за корупция. Няма нито един съд, при който да са налице всички елементи на подобна система: наличие на правила за разглеждане на сигнали и правила за докладване на нарушения на етичния кодекс, горещ телефон, пощенска кутия за сигнали, електронна форма за нередности и електронен регистър на жалбите. Почти навсякъде липсва информация за предоставяне на обратна връзка по разгледания сигнал, на много места е посочен само общ е-мейл, без да е уточнено, че на него могат да се изпращат и сигнали за нередности и корупция.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Съдилища
Капацитет 3.85
Адекватни ресурси 4.22

Натовареност на съдиите 4.17

Сграден фонд и техническо осигуряване 3.72

Обучения на съдиите 4.78

Независимост 3.48

Съществуват правила за случайно разпределение на делата и те се прилагат на практика 3.01

Вътрешна зависимост - % командировани съдии 4.57

Правила за работата на вещите лица и съдебните заседатели 2.85

Роля 4.00
Ефективност на правораздаването 4.00

Забавени дела 3.85

Срочност на правораздаването 4.22

Протестирани и обжалвани дела 3.93

Управление 2.74
Прозрачност 2.61

Практика за навременно публикуване на информация относно съдебни решения, съдебни заседания, постановени съдебни актове 2.98

Публичност на информацията за знакови дела 1.63

Правила за електронно правосъдие 3.22

Отчетност 3.74

Регулярно публикуване на доклад за дейността 4.10

Система за работа със сигнали за корупция срещу съдии 2.22

Наложени наказания след дисциплинарни производства 4.91

Почтеност 1.88

Правила за почтеност служители 2.10

Спазване Етичен кодекс и правила за отвод при конфликт на интереси 1.48

Публичност на декларациите на магистратите 2.05