Индекс 2017
Политически партии
2017, За всички градове
2.99
1 2 3 4 5 Смолян София Стара Загора Велико Търново Бургас Силистра Русе Ямбол Благоевград Перник Габрово Враца Добрич Видин Пловдив Хасково Кърджали Ловеч Варна Пазарджик Търговище Шумен Плевен Кюстендил Сливен Разград Монтана

ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ В ИНДЕКСА НА МЕСТНАТА СИСТЕМА ЗА ПОЧТЕНОСТ – 2017

 

 

Политическите партии са базисни институции на съвременното демократично общество. Те изпълняват важни функции да обединяват и изразяват интересите на различни групи от граждани, да участват във формирането и управлението на институциите, да инициират и изпълняват политики. Начинът, по който функционират и се управляват политическите партии, оказва съществено влияние върху дейността на институциите, както и върху вземането на важни управленски решения, които могат да въздействат на развитието на различни сектори от социалния и икономическия живот в страната. Това предопределя и ключовата роля на политическите партии в Местната система за почтеност.

 

В общата класация на основните стълбове на Местната система за почтеност политическите партии заемат седма позиция от девет изследвани структури със стойност 2,99 пункта. Водещи места в класацията през тази година заемат Смолян (3,38), София (3,34), Стара Загора (3,33) и Велико Търново (3,25), а на последни позиции са Сливен (2,71), Разград (2,50) и Монтана (2,34).

 

Най-съществен позитивен принос в общата оценка на сектора има измерението  за капацитет, и по-конкретно – наличието на достатъчно финансови и материални ресурси, които позволяват на партийните структури да осъществяват своята дейност. В тази връзка на преден план откроява повишаването на оценките относно наличието на достатъчно финансови ресурси, които позволяват на партиите като цяло да функционират безпрепятствено и да реализират своите предизборни кампании. В рамките на същото измерение обаче се установява намаляване на оценката (в сравнение с предходното изследване) за ефективно представителство на интереси, което се дължи и на натрупани непосредствени впечатления и негативни оценки относно работата на избраните представители в местните парламенти.

 

Резултатите от изследването за 2017 година открояват най-съществен дефицит в управлението на политическите партии. Значителна част от местните партийни структури не разполагат с базисна информация относно механизмите за финансиране на предизборните кампании и нямат установена практика за отчетност пред редовите членове. Именно по показателя отчетност тазгодишното изследване измерва най-ниска стойност, като тенденцията се затвърждава и при сравнението с данните от предходната година. Местните партийни структури продължават да неглижират и значението на  стандартите за почтеност в политическия живот, като тук продължава да се констатира разминаване между декларации за наличие на официално формулирани етични правила и конкретно знание за тяхното съдържание и действително прилагане във политическия живот на местните общности.

 

Обобщените резултати от изследването на политическите партии за 2017 година открояват съществени дефицити в ролята на партиите в местната общност. Въпреки че в сравнителен план с 2017 г. се констатира общо увеличение, анализът на данните очертава липса на напредък от съдържателно естество. В тази връзка на преден план се откроява декларативният подход към противодействието на корупцията на национално ниво и отсъствието на конкретни инициативи в тази област на местно ниво. Корупцията е един от основните проблеми, включени в предизборните програми на политическите партии, но като цяло борбата с нея остава на ниво послания в рамките на предизборната кампания и не получава своето действително развитие в конкретни антикорупционни действия на местно ниво. Изключение, а не широко разпространена практика е предприемането на конкретни действия за разработване на етична рамка, която регулира поведението на политическите лидери на местно ниво, а разработването на конкретни антикорупционни програми е изоставено като приоритет.

 

Изследването на капацитета на политическите партии се основава на две групи от показатели – адекватни ресурси и независимост и представителство на интереси (обобщена оценка 3,24). В рамките на първата категория са изследвани източниците за финансиране на местните партийни структури и  начинът, по който се използват и функционират партийните офиси, като обобщената оценка е 3,45. Резултатите от изследването показват, че значителна част от партиите разполагат с финансови ресурси, които им позволяват да осъществяват своята дейност. Наличието на партийни клубове и използването им за по-широк кръг от обществено значими дейности е фактор, който има съществен принос не само при формирането на капацитета на партиите, които разполагат с по-ограничени ресурси, но също така допринася за по-активната им роля в рамките на местната общност.

 

Относително по-ниска е оценката за ефективност при представителство на интересите на избирателите и способността за отстояване независимост на избраните общински съветници от нерегламентирано външно влияние. Средната оценка е 3, като в сравнение с предходната година (3,07 през 2016 г.) тя бележи известно понижение. Тук е мястото да се подчертае, че позитивното очакване от началото на мандата на новите местни парламенти, измерено през 2016 година, се измества от конкретни негативни възприятия и оценки за дейността на партийни представители, които по-често дават приоритет на частни и партийни интереси пред официално декларираните позиции и обещания, с които са били избрани. Съществуват негативни примери, като тези в Добрич, Варна, Пловдив, Благоевград, Разград, Пазарджик, Плевен, при които заинтересувани групи оказват значително влияние върху решенията и „конкурират успешно” политическите партии като значим актьор в местния политически живот.

Изследването на ролята на политическите партии се основава на две групи от показатели – подкрепа за антикорупционни програми и взаимодействие с гражданското общество. Общата средна оценка на това измерение е 3,17 пункта. В сравнителен план с данните от 2016 година се установява известно повишаване. То се дължи преди всичко на факта, че след настоятелните граждански искания, проблемът за необходимостта от целенасочени действия за борба с корупцията попадна във фокуса на предизборната дискусия през пролетта на 2017 година. За съжаление, антикорупционните идеи остават на ниво предизборни послания, като в изследваните общини отсъстват примери за целенасочени антикорупционни действия. В тази връзка се откроява пасивният подход към проблема за превенцията и противодействието на корупцията, като партиите декларират готовност за участие в разработване на антикорупционни инструменти и мерки, но не предприемат конкретни действия в тази насока. Изключение правят инициативите на някои партии и техни представители в местните общински съвети в Благоевград, Видин и Кърджали, където са предприети мерки за разработване на етични кодекси на общинските съветници или са инициирани конкретни действия за възпрепятстване на злоупотреби и неефективно управление на публични ресурси (Ловеч и Благоевград).

 

За разлика от декларативния подход в борбата с корупцията, продължава позитивната тенденция за по-резултатно взаимодействие между партиите и различни социални актьори в местните общности. В тази връзка местните партийни структури в редица общини (Смолян, Велико Търново, Стара Загора, София, Хасково, Ямбол, Габрово, Русе, Бургас, Кърджали, Габрово, Перник, Плевен, Силистра, Пловдив, София,  Ямбол) са предприели редица инициативи в отговор на искания на гражданите или са подкрепили граждански организации и осъществявани обществени кампании в различни сфери (социално-благотворителни дейности, образование, култура, здравеопазване, екология, младежки дейности, подкрепа за възрастни хора, спорт, туризъм, създаване на условия за инвестиции).

Изследването на управлението на политическите партии се основава на три показателя – прозрачност, отчетност и почтеност. Общата средна оценка на това измерение е 2,58 пункта и е най-ниската в сравнение със стойностите на другите две измерения.

 

Като цяло, действията за гарантиране на повече публичност на местните партийни структури могат да бъдат определени като адекватни. В тази връзка е необходимо да се отбележи положителното въздействие на интернет и, в частност – на социалните мрежи, които разширяват възможностите за комуникация дори и при по-ограничени финансови ресурси. Изследването откроява най-съществени дефицити в отчетността на политическите партии и в прилагането на механизми за регулиране етичното поведение на партийните лидери и представителите в местите органи на власт. Отчетността относно финансирането на предизборните кампании се откроява с най-ниската стойност от всички показатели в изследването (2,13) и е показател за системен проблем при спазването на базисни законови изисквания относно финансирането на политическата дейност в страната. То е показател не само за опит за заобикаляне на официално установените правила, но и за неглижиране на вътрешно-партийни механизми за отчетност при част от партиите – в много от случаите партийните членове не са информирани относно източниците за финансиране на предизборните кампании.

 

Повечето от политическите партии в 2/3 от изследваните общини неглижират въпросите за етичните стандарти, които следва да регулират поведението на партийните лидери и на представителите им в местните органи на власт. Въпреки декларациите за наличие на етични правила, изследването потвърждава изводът, че тяхното съдържание не е известно на партийните членове, а случаите на санкции (Добрич, Русе) са резултат от обществен натиск едва след като в публичното пространство са станали известни факти за партийни активисти, които с действията си уронват престижа на партията.

 

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Политически партии
Капацитет 3.23
Адекватни ресурси 3.45

Основни източници на финансиране на партиите 3.09

Използване на предоставеното от общината помещение за партията 3.81

Независимост и представителство на интереси 3.00

Роля на местните структури при номиниране на кандидати в избори 3.11

Независимост на общинските съветници от външно влияние 2.89

Роля 3.17
Подкрепа за антикорупционни програми 3.08

Антикорупционни предложения на национално ниво в предизборни програми 3.54

Антикорупционни политики и мерки на местно ниво 2.63

Взаимодействие с гражданското общество 3.26

Инициативи на партията/групата в ОбС в отговор на очаквания и потребности на гражданите 3.11

Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 3.41

Управление 2.58
Прозрачност на местните политически партии/кандидати 3.01

Информация относно местните партийни ръководства и данни за контакт 3.02

Партийните клубове осигуряват публична информация за адреса и дейността на местната партийна структура 3.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 2.13

Отчетност на местните политически партии/кандидати относно политическото финансиране 2.13

Придържане към етични стандарти 2.59

Наличие на етични правила, които са известни на партийните членове 2.44

Прилагане на етичните правила - случаи на неетично поведение и приложени санкции 3.11

Използване на ресурси за купуване на гласове и контролиран вот 2.20