2017, За всички градове
2017, За всички градове
ОБЩИНСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ в индекса на местната система за почтеност – 2017
За втора поредна година, общинската администрация регистрира високи стойности в Индекса на местната система за почтеност от 3.79 точки, което нарежда сектора на второ място в общата класация. Основно предизвикателство продължава да бъде въвеждането на инструментите за електронно предоставяне на услуги, както и ниският дял на общински администрации с оптимално функциониращ модел на закрила на служителите, докладващи за нередности в администрацията.
Потенциалът за въздействие на местната администрация върху развитието на Местната система за почтеност е оценяван въз основа на 26 индикатора, с акцент върху измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление. Използваните източници за оценка са официална информация, получена по реда на Закона за достъп до обществена информация, преглед на официалните интернет страници на институцията, документален анализ, пряко наблюдение и медиен мониторинг.
Изследването на капацитета на местната администрация се базира на оценка на ефективността в използването на адекватни ресурси за предоставяне на административни услуги, както и на степента на независимост в работата на служителите. Добра практика по отношение на общото предоставяне на административни услуги е регистрирана в Сливен с организирането на Ден на отворените врати в Центъра за административно обслужване. Основно предизвикателство по отношение на ресурсите, освен въвеждането на електронни услуги, е и не достатъчно ефективното въвеждане на комплексното административно обслужване. Едва половината от общините са направили положителни стъпки в тази насока – все още не е масова практика използване принципа на служебното начало. По отношение на комплексното административно обслужване водещо място заема община Ловеч с разработените типови образци за всеки вид услуга и възможност гражданите да заявят ползване на служебното начало за събиране на всеки вид документи. По отношение на електронно предоставяне на услуги единствено общинска администрация Бургас предоставя такава възможност за над 25% от всички услуги, а едва една четвърт от общинските администрации в областните центрове реално предоставят възможност за заявяване по електронен път на ограничен брой административни услуги. Регистрираната тенденция за влошаване стойностите на показател адекватни ресурси – от 3.91 точки за 2016 г. на 3.14 точки за 2017 година се дължи на констатираните недостатъци.
Показателят независимост в работата на общинска администрация също регистрира спад със средна стойност от 3.36 точки (при 3,58 точки за 2016 г.), като основният регистриран дефицит е надеждно работеща система за докладване на нередности от страна на служителите при спазване на принципите на защита от тормоз. Ясни процедурни правила в допълнение към законовите норми са регистрирани в общините Бургас, Варна и Хасково, а последната добра практика в община Видин чрез въвеждането на „Вътрешни правила за анти-курупционни процедури“ има по-широко приложно поле и нейният ефект тепърва предстои да бъде оценен. В малка част от останалите общини (Велико Търново, Габрово) има въведени специални правила за докладване на нередности по отношение на проекти, финансирани от ЕС, но практически нито една администрация не предоставя данни за ефекта от приложение на тези правила.
Ролята на общинската администрация за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на четири показателя: 1) прозрачност в провеждането на обществени поръчки, 2) насърчаване на отчетността и гражданското участие, 3) услуги по отношение на местните данъци и такси и 4) управление на собствеността. Сред четирите показателя най-ниски стойности от 3.35 точки и спад в сравнение с регистрираните нива през предходната година получава насърчаване на отчетността и участието на гражданите – все още липсват устойчиви добри практики за поддържана от страна на общинските администрации обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги, като в дъното на класацията се нареждат общините Кърджали, Силистра, Хасково и Ямбол.
Общата съвкупност от изследвани общини регистрират добри показатели относно прозрачността на процедурите по предоставяне на обществени поръчки, като сред добрите практики са новите вътрешни правила, въведени от общините Бургас, Велико Търново и Габрово, както и отлично функциониращите регистри на възложените обществени поръчки в общински администрации Благоевград, Габрово и Сливен.
Услугите по отношение на местните данъци и такси са неравномерно развити в изследваните общини, но се регистрира подобрение в голяма част от тях чрез предоставянето на възможност за плащане на данъци и такси по електронен път. Така показателят получава по-висока средна стойност от предходната година от 4.22 точки (при 3.86 точки за 2016 г.). Систематична информация и публичност за приходите от местни данъци и такси се поддържа от по-малко от половината общини. Добри практики в това отношение се регистрира за общините Велико Търново, Кърджали, Плевен, Разград, София, Стара Загора и Ямбол.
Основната група индикатори за оценка приноса на общинска администрация към Местната система за почтеност са групирани в измерение вътрешно институционални практики на управление. Оценявани са прозрачността, отчетността и почтеността в дейността на администрацията. И трите индикатора получават стойности, близки до добрата оценка, съответно 3.80, 3.86 и 4.26 точки. Основен дефицит в приноса на местната администрация е прозрачността относно информационните масиви на собствеността и разпореждане с имущество. Добра практика за насърчаване на гражданския контрол върху прозрачността, отчетността и почтеността в работата на общинските администрации се регистрира в Търговище с организираното специално он-лайн проучване сред гражданите за корупционни прояви на служители.
Система за качествено и в срок предоставяне на търсените административни услуги 3.63
Общината използва система за електронно предоставяне на услуги 2.65
Създадени са правила, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса 4.22
Определен е ред за подаване на сигнали за нередности във функционирането на администрацията от страна на служителите 3.11
Сигналите и предложенията от служителите водят до подобряване работата на администрацията 2.74
Информацията, относно плановете за провеждане на обществени поръчки се публикува предварително на сайта на общината 5.00
Решения за завършване на процедурите по възлагане на обществени поръчки са публични 4.85
Публикувани ли са в Интернет страницата сключени договори за обществени поръчки 4.85
Публикувана информация за извършени плащания по договори за обществени поръчки 4.59
През последната година няма скандали с обществени поръчки в общината 4.04
Общината поддържа обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги 3.19
Планирането на общинските политики дава възможност за гражданско участие 3.52
Информацията относно плащането на данъците е публикувана на достъпно място в офисите/интернет сайта на общината 4.89
Осигурена и възможност за плащане на данъци и такси чрез сайта на общината 3.93
На сайта на общината се публикува редовно информация относно постъпилите приходи от данъци и такси 3.85
Съществува списък (регистър) на недвижимата общинска собственост (сгради, земи и т.н.) с възможност за справки от гражданите 4.44
В медийни публикации от последната година не съществуват проблеми с управлението на поземления фонд 4.33
Администрацията публикува на сайта на общината за обществено обсъждане проектите на стратегически документи и нормативни актове 4.17
Администрацията поддържа на сайта на общината регистър на разрешителните за строеж и общ устройствен план 3.89
Администрацията поддържа списък (регистър) на предприятията, които са общинска собственост и отчети за тяхната дейност 3.37
Създаден е механизъм за подаване на сигнали и оплаквания от работата на служителите в администрацията 4.11
Администрацията публикува годишни отчети за своята дейност 3.81
Резултатите от проверките се докладват на ръководството, като въз основа на това се вземат решения за санкциониране, както и действия за отстраняване на констатирани пропуски и нередности 3.67
Съществуват ли ясно разписани етични правила на общинския служител 4.19
Регламентирани ли са подходящи форми на контрол и санкции 3.93
Декларации Конфликт на интереси 4.67
2017 - За страната, стойности на индекса по стълбове